Avdeling Levanger
Avdeling Levanger er en avdeling som tilbyr undervisning til elever i alderen 6–18 år som er tilknyttet en helseinstitusjon (BUP) eller Levanger sykehus.
Avdeling Levanger er fordelt på to lokasjoner; én som ligger i et eget skolebygg like ved Moan stadion og én ved Sykehuset Levanger.
Ved avdeling Levanger er det fem ansatte med pedagogisk utdanning, i tillegg avdelingsleder og merkantil ressurs.
Om avdeling Levanger, Moan
Vi tilbyr undervisning til elever i alderen 6 – 18 år som er tilknyttet en helseinstitusjon. Skolen er et spisset tilbud for elever med utfordringer knyttet til psykisk helse, og vår tilnærming tar sikte på å møte hver enkelt elev sine faglige, sosiale og emosjonelle behov. Vi kan tilby undervisning, observasjon og tett veiledning for elever fra alle grunnskolens trinn, samt videregående skole.
Skolen vår er plassert i Levanger by og har store, lyse lokaler med flere spesialrom. Dette gir oss muligheter for en tilpasset og fleksibel skolehverdag. Vi har nærhet til fine turområder, både i skog, fjell og sjø.
Våre ansatte er imøtekommende og engasjerte lærere som tilstreber å møte hver elev med varme og interesse.
Slik jobber vi ved avdeling Levanger, Moan
Vi legger stor vekt på tilpasset opplæring som tar hensyn til den enkelte elevs styrker, interesser og utfordringer. Vi kombinerer tradisjonelle akademiske fag med praktisk-estetiske aktiviteter som kunst- og håndverk, mat og helse og uteaktiviteter. Praktiske aktiviteter blir nøye valgt for å kunne gi elevene mestringsopplevelser som også kan knyttes opp mot faglige mål. Vi mener at danning og læring skjer i et gjensidig samspill mellom teoretiske og praktiske oppgaver.
Vi har et godt daglig samarbeid og møtevirksomhet med helsepersonell ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Sykehuset Levanger (BUP). Våre pedagoger inngår i team sammen med ansatte ved BUP og deltar i daglige drøftinger for best å kunne legge til rette for opplæring mens behandling ved BUP pågår.
Elevenes arbeid tar utgangspunkt i tema og opplegg de har med seg fra egen skole, men vi forsøker å justere og tilpasse både arbeidsmengde og innhold slik at opplæringen ses i lys av elevenes psyko-sosiale utfordringer.
Vi ønsker å ha et tett samarbeid med elevens nærskole både forut for opphold, underveis og i etterkant av oppholdet ved vår skole. Med dette forsøker vi å sikre at erfaringene og observasjoner vi gjør blir formidlet til nærskolen, og kan tas inn i elevens videre opplæring.
Sentralt i vårt arbeid er at elvene skal oppleve mestring og læringsglede. Vi ønsker å bidra til å bygge deres selvtillit og tiltro til egne ferdigheter. Vi ønsker videre å hjelpe og støtte elevene til å finne frem til arbeidsmetoder og læringsmåter som kan fungere for den enkelte.
Om avdelingen ved Levanger sykehus
Sykehusskolen gir et skoletilbud til barn og unge innlagt ved Barne- og ungdomsavdelingen på sykehuset Levanger. Avdelingen er en akuttpost, men har også planlagte innleggelser og poliklinikk. Pasientene kommer stort sett fra norddelen Trøndelag. Noen er her i kort tid, mens andre over lengere tid.
Skolen har en pedagog som tilrettelegger for undervisning og aktiviteter for alle i skolepliktig alder. Barne- og ungdomsposten har et eget skolerom, men gir også tilbud om undervisning/aktivitet på pasientrom ved behov. Vi har også tilgang på flotte utearealer.
Ved etterspørsel gir vi også skole/aktivitetstilbud til barn ved andre avdelinger, ved for eksempel barn som pårørende.
Slik jobber vi ved avdelingen på Sykehuset Levanger
Elevene innlagt på sykehuset får opplæring ut ifra egne forutsetninger og behov. Det vektlegges i stor grad at opplæringen skal være lystbetont.
Hver dag er lærer med på morgenrapport, der det blir utvekslet informasjon om inneliggende og planlagte pasienter. Med utgangspunkt i morgenmøtet tar lærer en hilserunde på pasientrom og sykehusskolens tilbud blir presentert for de nye pasientene. Ut fra elevenes forutsetninger blir det gjort avtaler med elev, foreldre og ansvarlige sykepleiere for dagens aktiviteter.
På sykehusskolen blir det som regel startet med aktiviteter/gjøremål ut fra elevens ønsker, da de som oftest ikke har med seg skolesaker ved innkomst. Det er fint å få en god start og bli godt kjent. Det blir også jobbet med skolearbeid med utgangspunkt i elevenes arbeidsplan, eventuelt etter avtale med elevens nærskole. Lærer kan også tilpasse, eventuelt lage eget undervisningsopplegg ut ifra elevenes behov under innleggelsen. Elever som ikke har anledning til å delta på skolerommet, vil få et tilbud på romaktivitet.
For de elevene som er over dager og evner skolearbeid/aktivitet, vil et godt samarbeid med elevens nærskole og andre nødvendige instanser bli prioritert. Etter endt opphold skriver lærer da en avsluttende rapport til foresatte og nærskole.
Det legges stor vekt på å skape trivsel og mestring i sykehushverdagen.