Avdeling Levanger
Avdeling Levanger er en avdeling som tilbyr undervisning til elever i grunnskole og videregående skole som er tilknyttet en helseinstitusjon.
Avdeling Levanger er fordelt på to lokasjoner; én som ligger i et eget skolebygg like ved Moan stadion og én ved Sykehuset Levanger.
Ved avdeling Levanger er det fem ansatte med pedagogisk utdanning, i tillegg avdelingsleder og merkantil ressurs.
Om avdeling Levanger, Moan
Vi tilbyr undervisning til elever som er tilknyttet en helseinstitusjon. Skolen er et spisset tilbud for elever med utfordringer knyttet til psykisk helse, og vår tilnærming tar sikte på å møte hver enkelt elev sine faglige, sosiale og emosjonelle behov. Vi kan tilby undervisning, observasjon og tett veiledning for elever fra alle grunnskolens trinn, samt videregående skole.
Skolen vår er plassert i Levanger by og har store, lyse lokaler med flere spesialrom. Dette gir oss muligheter for en tilpasset og fleksibel skolehverdag. Vi har nærhet til fine turområder, både i skog, fjell og sjø.
Våre ansatte er imøtekommende og engasjerte lærere som tilstreber å møte hver elev med varme og interesse.
Slik jobber vi ved avdeling Levanger, Moan
Vi legger stor vekt på tilpasset opplæring som tar hensyn til den enkelte elevs styrker, interesser og utfordringer. Vi kombinerer tradisjonelle akademiske fag med praktisk-estetiske aktiviteter som kunst- og håndverk, mat og helse og uteaktiviteter. Praktiske aktiviteter blir nøye valgt for å kunne gi elevene mestringsopplevelser som også kan knyttes opp mot faglige mål. Vi mener at danning og læring skjer i et gjensidig samspill mellom teoretiske og praktiske oppgaver.
Vi har et godt daglig samarbeid og møtevirksomhet med helsepersonell ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Sykehuset Levanger (BUP). Våre pedagoger inngår i team sammen med ansatte ved BUP og deltar i daglige drøftinger for best å kunne legge til rette for opplæring mens behandling ved BUP pågår.
Elevenes arbeid tar utgangspunkt i tema og opplegg de har med seg fra egen skole, men vi forsøker å justere og tilpasse både arbeidsmengde og innhold slik at opplæringen ses i lys av elevenes psyko-sosiale utfordringer.
Vi ønsker å ha et tett samarbeid med elevens nærskole både forut for opphold, underveis og i etterkant av oppholdet ved vår skole. Med dette forsøker vi å sikre at erfaringene og observasjoner vi gjør blir formidlet til nærskolen, og kan tas inn i elevens videre opplæring.
Sentralt i vårt arbeid er at elvene skal oppleve mestring og læringsglede. Vi ønsker å bidra til å bygge deres selvtillit og tiltro til egne ferdigheter. Vi ønsker videre å hjelpe og støtte elevene til å finne frem til arbeidsmetoder og læringsmåter som kan fungere for den enkelte.
Om avdelingen ved Levanger sykehus
Sykehusskolen tilbyr opplæring til barn og unge som er innlagt på sykehus. Du får opplæring når du er i form til det.
Det er mange ulike omstendigheter som kan føre til sykehusopphold. For noen elever er det et engangstilfelle, mens det for andre kan være en del av hverdagen. Uansett omstendigheter har alle elever rett på opplæring mens de er på sykehus.
Skolen er for elever i grunnskole, videregående skole og voksne som har rettigheter etter opplæringsloven. Skolen tilbyr spesialpedagogisk hjelp til barn under opplæringspliktig alder som har rettigheter etter barnehageloven. Vi har et skolerom med en pedagog tilknyttet barne- og ungdomsavdelingen.
Slik jobber vi ved avdelingen på Sykehuset Levanger
Hver morgen kontakter sykehusskolen barne- og ungdomsposten og får informasjon om hvilke elever som er aktuelle for opplæring.
For nye elever går vi innom for en bli kjent-samtale. Her blir eleven kjent med sykehusskolens lærer som forteller litt om sykehusskolens drift, undervisningstilbud og faglige prosjekter. Vi vil også høre om elevens planer ved egen skole, og se på mulighetene for å arbeide videre med stoff eleven har på arbeidsplanen.
Sykehusskolen har et tverrfaglig samarbeid med medisinsk personale, foresatte og elevens nærskole. Vi jobber aktivt for å opprettholde dette tverrfaglige samarbeidet, slik at elevene får et opplæringstilbud som passer deres psykiske, fysiske og faglige behov.
Hvis eleven har mulighet til å motta undervisning i skolens lokale, vil vi oppmuntre til det. Skolerommet kan fungere som en sosial arena hvor eleven kan møte andre elever og delta i fellesundervisning. Hvis eleven har behov for det, tilbyr vi opplæring på pasientrommet. Sykehusskolen tar høyde for at timeplaner på sykehus kan bli forskjøvet, og tilrettelegger deretter.
Dersom det er behov for vurderingssituasjoner fra nærskolen under sykehusoppholdet, kan sykehusskolen tilrettelegge for dette.
Ved opphold over fem dager skriver sykehusskolen avsluttende rapport over elevens arbeid. Her skriver vi hva eleven har jobbet med, hvilke fag og hvordan dette kan knyttes til fagets læreplan. Rapporten blir sendt til foresatte og nærskolen.