Avdeling Lianvatnet
Lianvatnet er en avdeling som tilbyr undervisning til elever i alderen 12–18 år som er tilknyttet en helseinstitusjon (BUP).
Skolen er et spisset tilbud for elever med utfordringer knyttet til psykisk helse, og vår tilnærming tar sikte på å møte hver enkelt elevs faglige, sosiale og emosjonelle behov. Vi er spesielt rettet mot ungdomsskoleelever, men har også elever fra barneskole og videregående, oftest via observasjon og tett veiledning.
Om avdelingen
Vi har en dyktig stab med spesialkompetanse på både faglige og emosjonelle utfordringer, og vi jobber kontinuerlig med å tilpasse undervisningen til hver enkelt elevs forutsetninger og behov. For mange av våre elever er stabilitet og forutsigbarhet avgjørende for at de skal kunne lære og trives. Derfor er våre ukentlige timeplaner tilrettelagt med klare strukturer, men også med fleksibilitet for å møte de varierte behovene elevene har fra dag til dag.
Avdeling Lianvatnet ligger i naturskjønne omgivelser ved Lianvatnet i Trondheim, og våre lokaler gir både ro og rom for kreativitet. Vi ønsker å være et sted der elevene kan oppleve både faglig og personlig vekst, i et miljø som støtter opp om deres psykiske helse.
Vi er 17 ansatte, 15 pedagoger med lærerutdanning eller lektorutdanning, og avdelingsleder og merkantil resurs.
Slik jobber vi
På Lianvatnet er vi opptatt av å skape et trygt og støttende læringsmiljø hvor elevene føler seg sett og ivaretatt. Vi legger stor vekt på tilpasset opplæring som tar hensyn til den enkelte elevs styrker, interesser og utfordringer.
Et av Lianvatnets kjennetegn er det sterke tverrfaglige samarbeidet vi har med BUP, elevens nærskole og foresatte. Gjennom jevnlige møter og dialog sikrer vi en helhetlig oppfølging av elevene, der både helsepersonell og pedagoger bidrar til at elevene får den støtten de trenger, både faglig og emosjonelt.
Vi kombinerer tradisjonelle akademiske fag med praktisk-estetiske aktiviteter som kunst og håndverk, musikk, utendørs aktivitet og digital kreativitet. Disse aktivitetene er nøye valgt for å gi elevene mestringsopplevelser som også kan knyttes opp mot faglige mål og trening på det virkelige liv. Gjennom denne typen tverrfaglige prosjekter engasjerer vi elevene i dybdelæring, som gir dem mulighet til å forstå og anvende kunnskap i nye sammenhenger. Målet er at elevene ikke bare skal tilegne seg kunnskap, men også utvikle ferdigheter og selvtillit som vil hjelpe dem i deres videre skolegang og i livet generelt.
Vi tror at gjennom praktisk-estetiske aktiviteter som kunst og håndverk, musikk og fysisk aktivitet, kan elevene bygge selvtillit og ferdigheter som også styrker dem faglig. Mestringsopplevelser er en viktig del av vår pedagogiske filosofi, fordi vi ser hvordan det gir elevene mot og vilje til å ta nye utfordringer.
En sentral del av vårt arbeid er også å forberede elevene på en gradvis overgang tilbake til deres nærskole. Dette skjer gjennom tett samarbeid med nærskolene og en tilpasset tilbakeføringsprosess, der vi bistår både eleven, foresatte og lærere. Målet er at elevene skal føle seg trygge og klare for å gjenoppta sin vanlige skolehverdag når tiden er inne. Vi støtter lærerne og systemene på nærskolen, slik at de kan videreføre de tilpasningene som har vist seg å fungere godt hos oss.