Service og samferdsel

Du lærer

  • kundebehandling og salg
  • administrasjon og tekstbehandling
  • om reiseliv, turisme og varetransport
  • elektronisk dokumentbehandling
  • om lover og forskrifter

Du bør være

  • høflig, utadvendt og serviceinnstilt
  • interessert i å arbeide med mennesker
  • åpen for ulike kulturer og tradisjoner

Du kan bli

  • IKT-servicemedarbeider
  • reiselivsmedarbeider eller resepsjonist
  • kontor- og administrasjonsmedarbeider eller salgsmedarbeider
  • vekter
  • logistikkoperatør eller yrkessjåfør

Arbeidssteder

  • offentlige eller private kontorer
  • vekterselskap
  • reisebyrå eller resepsjon
  • salgsbedrifter eller IT-bedrifter
  • vare- eller persontransportbedrifter

Vi tilbyr disse programområdene

Les mer på:

Her kan man legge inn tekst hvis man vil skrive litt om f.eks søknad eller legge inn lenker til relevant informasjon

  • Første år

  • Andre år

    Elever fra Salg, service og sikkerhet under World Cup i Granåsen

    Vg2 Salg, service og sikkerhet

    Programområdet for salg, service og sikkerhet skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen kundebehandling, sikkerhetsplanlegging og økonomistyring i varehandel og tjenesteleveranser. Bransjen er stadig i endring med hensyn til inndeling, eierstruktur og samarbeidsformer, nasjonalt og internasjonalt. En økende og endret etterspørsel etter varer og tjenester krever at tilbudet tilpasses til nye behov og forbruksvaner. Opplæringen skal bidra til å sikre levedyktige virksomheter innen varehandel og tjenesteleveranse, ved å medvirke til å utvikle kunnskaper om planmessig, sikker, effektiv og miljømessig riktig vare- og tjenesteleveranse og å forstå hvordan markeder virker og påvirkes.

    Opplæringen skal bidra til å gi kunnskaper om markedsføring, økonomi og sikkerhet, og utvikle kompetanse i praktisk salg og bruk av digitale redskaper. Å gi grunnlag for utvikling av kunnskap om hvordan ulike markeder fungerer og endrer seg over tid, står også sentralt i opplæringen. Videre skal opplæringen bidra til å gi kunnskaper om forebyggende sikkerhetsarbeid, om betydningen av langsiktig planlegging, relevant regelverk og etiske normer, og å utvikle kompetanse til å utføre administrative arbeidsoppgaver. Opplæringen skal gi grunnlag for kompetanse for å utføre oppgaver på ulike skadesteder.

    Gjennom praktisk anvendelse av kunnskap og bruk av moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal eleven møte flere av de kravene som stilles til samarbeid og utøvelse av arbeidsprosesser i servicebransjene. Opplæringen skal bidra til å utvikle kunnskaper om å etablere egen virksomhet.

Les mer om linjen på vilbli eller Utdanningsdirektoratet sine nettsider - udir.no