Tilbake til nasjonalt tiltaksnivå

mgk-logo.jpg

29.april vedtok kommunestyret i Midtre-Gauldal at de strenge smitteverntiltakene oppheves. Midtre Gauldal er da fra i morgen lørdag 1. mai tilbake på nasjonalt tiltaksnivå og anbefalinger.

Situasjon

Det er ingen nye positive smittede i dag. Det er i dag 10 personer som fortsatt sitter i isolasjon og 32 nærkontakter. Det er tatt 26 koronatester i dag.

- Vi må huske at det kan fortsatt kan komme enkeltvis positive tester. Det kan også skje i enkelttilfeller at vi ikke kan være helt sikker på hvor smitten kommer fra. Det viktige er at det dominerende bildet er at vi har kontroll på smitteveiene og nærkontakter, og det er det som teller for at det nå smittevernfaglig er forsvarlig med lettelser i tiltak, sier kommunelege Bjørn Lyngen.

Vaksineringsprogrammet har gått som planlagt i hele smitteutbruddsperioden, og torsdag 29.4 fikk vi satt 225 doser med vaksine.

Les hele saken på kommunen sin hjemmeside her

Kommunen ønsker å presisere følgende:

• Våre innbyggere som har eller er i karantene og isolasjon, har vært flinke til å følge de krav og forventninger som gjelder.
  • Vi ber alle innbyggere om å vise raushet og omtanke for hverandre, og ikke på noen måte og i noen fora på nett eller i samtaler bidra til å gjøre det vanskeligere for de som er i karantene/isolasjon eller har kommet utav dette.
  • Når isolasjon og karantene er over, kan man fritt være ute i samfunnet igjen og følge de smittevernanbefalingene som enhver innbygger oppfordres til å følge.

Vi ønsker god første helg i mai, vi gleder oss med innbyggerne for at vi kan lette tiltakene. Men, vi oppfordrer fortsatt til sterk aktsomhet rundt smittevernreglene og følge kommunens tydelige anbefalinger.

Sist oppdatert 30.04.2021