Opplæringssituasjonen fram til 18. januar 2021

Etter at regjeringen 03.01.21 anbefalte overgang til rødt tiltaksnivå for videregående skoler, har det kommet presiseringer om at vi skal planlegge for rødt nivå. I første omgang gjelder dette fram til 18. januar, uavhengig av vårt lokale smittenivå.

Det overordnete målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har et begrenset antall kontakter. I tillegg er kravet til å holde avstand skjerpet for både elever og ansatte på rødt nivå. Som en følge av kontaktreduserende tiltak på rødt nivå, er det nødvendig at klasser/elevgrupper midlertidig gjennomfører deler av opplæringa hjemmefra. Dette handler om tilgjengelig plass og forsvarlig organisering.

Skolen har allerede planlagt for rødt nivå, og har nå redigert planen for oppmøte i forhold til aktiviteter, fagdager, prøver og «oppsamlingsheat» i nærmeste framtid. Dette er viktig i forbindelse med vurderingsarbeidet og karaktermøte for første halvår som avholdes 15. januar. Planen er kommunisert til elevene via Canvas. Den viser når elever skal møte fysisk på skolen og når opplæringa skjer hjemmefra for eleven (digital undervisning).

Dessverre er det ikke til å unngå at undervisning kommer til å foregå parallelt for elever som er fysisk til stede og som er hjemme. Årsaken er at noen fellesfag går på tvers av programområder og klasser. Da må vi prioritere og gå for den best mulige løsningen.

Ukeplaner med oversikt over oppgaver og arbeid legges ut på Canvas av faglærere. Elever må være beredt til å møte på digital undervisning via Teams, men må også påregne selvstendig arbeid.

Følgende føringer gjelder for elever når de gjennomfører opplæringa hjemmefra:

1. Eleven har plikt til å delta på all avtalt hjemmeskole. Dette gjelder uavhengig av om det er avtalt digital undervisning («synkron opplæring»), eller om eleven jobber selvstendig med avtalt arbeid hjemmefra («asynkron opplæring»).
  2. Dersom eleven er forhindret fra å delta på avtalt hjemmeskole leveres det søknad / dokumentasjon på lik linje med om opplæringen hadde foregått på skolen.
  3. Dersom eleven uten gyldig grunn unnlater å delta på avtalt hjemmeskole vil det jamfør ordensreglementet kunne få konsekvenser for den helhetlige vurderingen av elevens orden (levere pålagt arbeid til avtalt tid) og oppførsel (delta aktivt i opplæringen).
  4. Manglende deltakelse på avtalt hjemmeskole kan bidra til at læreren mangler grunnlag til å gi vurdering, jmf fOLL § 3-3 (utdrag): Elevar, lærlingar, lærekandidatar og praksisbrevkandidatar skal møte fram og delta aktivt i opplæringa. Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at lærar og instruktør ikkje har tilstrekkeleg vurderingsgrunnlag til å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i fag.
  5. Da det er vanskelig å håndheve en rettferdig ordning med fraværsføring for elever som på grunn av kontaktreduserende tiltak ved rødt nivå ikke har mulighet til å møte fysisk på skolen, føres det ikke fravær som kommer på vitnemålet eller teller mot fraværsgrensa i forbindelse med avtalt hjemmeskole. Avtalt hjemmeskole anses i denne sammenhengen som organisert studiearbeid etter forskriftens § 3-45.

Skoleskyss

Inderøy kommune har gått ut med anbefaling om at alle elever i videregående skole bruker munnbind når de tar skoleskyss. Elever som har fått innvilget drosjeskyss, må selv avbestille dette dersom fravær, karantene eller sykdom oppstår.

Kantina

Kantina vil være åpen for salg og bespisning. Alle må følge retningslinjene for antall rundt bordene.

Hybelelever

Hold god kommunikasjon med hybelverter. Husk regjeringens oppfordring om at vi er inne i en tid der vi bør unngå å få/dra på besøk.

Grunnpilarene for å hindre smittespredning gjelder fortsatt

1.  Ingen syke skal møte på skolen
  2. Vask hender
  3. Hold avstand og unngå fysisk kontakt (nå er det minst 1 meters avstand mellom elever/ansatte i alle situasjoner)

Mer informasjon om rødt smittevernnivå finner du på Utdanningsdirektoratet sin nettside

Til slutt

Rødt nivå gjelder som sagt fram til 18. januar. Alle må være forberedt på raske endringer i måten skolen organiseres de nærmeste ukene. Vår plan for oppmøte og bruk av arealer kan endre seg med kort varsel. Følg med på hjemmesiden vår for generell informasjon om skolen og opplæringa. Så håper vi inderlig at vi snart kan leve normalt igjen. Ta gjerne kontakt med skolen dersom det er forhold du ønsker svar på.

Mer informasjon finner du også på www.trondelagfylke.no

Petter Skjervold