HMS-håndbok

HMS – håndboka omfatter elevenes rettigheter og plikter i forhold til helse, miljø og sikkerhet på skolen. Håndboka gjelder for alle elever og ansatte på skolen.
Programområder/avdelinger som har konkrete risikofylte forhold som f.eks. bruk av potensielt farlig utstyr og/eller utførelse av potensielt farlige arbeidsoperasjoner skal supplere med egne lokale prosedyrer.
Håndboka skal være tilgjengelig for alle elever og ansatte ved skolen i tillegg til revisjon- og tilsynsmyndighet.
HMS-håndbok
Helse, miljø og sikkerhet (HMS) for elever ved Levanger videregående skole
HMS-håndboka omfatter elevenes rettigheter og plikter i forhold til helse, miljø og
sikkerhet på skolen. Håndboka gjelder for alle elever og ansatte på skolen. Programområder/avdelinger som har konkrete risikofylte forhold som f.eks. bruk av potensielt farlig utstyr og/eller utførelse av potensielt farlige arbeidsoperasjoner skal supplere med egne lokale prosedyrer.
Håndboka skal være tilgjengelig for alle elever og ansatte ved skolen i tillegg til revisjon- og tilsynsmyndighet.
Hva er HMS?
Helse
Hva legges i begrepet god helse?
- Helse er hvordan du føler deg fysisk og psykisk
- Helse er mestring
- Helse er overskudd/energi
- Helse er trivsel
Miljø
Hva menes med miljø?
- Med fysisk miljø menes det fysiske innemiljøet, nærmiljøet med omgivelser og natur og det globale miljøet
- Med psykososialt miljø menes samvær og samhandling mellom enkeltelever, mellom elever og lærere/andre ansatte og mellom klasser/grupper
- Fysisk miljø som natur, omgivelser og inneklima kan virke inn på det psykososiale miljøet
Sikkerhet
Sikkerhet er når vi jobber for å unngå:
- Utilsiktede hendelser (ulykker, uhell, nestenulykker) eller uønskede handlinger
- Skade på eller tap av menneskeliv
- Skade på materiell eller lokaler
- Skade på ytre miljø. som f.eks. forurensning
Ansvar for elevenes HMS
Rektors ansvar
Rektor i samarbeid med ledergruppen leder HMS arbeidet ved skolen og definerer skolens HMS mål med utgangspunkt i overordnede målsettinger i Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven.
Avdelingsleders ansvar
Avdelingsleder er ansvarlig for at helse, miljø og sikkerhet for elevene ivaretas i henhold til lov, forskrifter og HMS systemet innen egen avdeling.
Kontaktlærers ansvar
Skal sørge for at det blir valgt elev-verneombud med vara i klassen.
Kontaktlærer skal i samarbeid med elev-verneombud, tillits-elev og klassens øvrige lærere drive forebyggende arbeid i forhold til helse, miljø og sikkerhet i klassen.
Kontaktlærer gjennomfører klassens time sammen med elev-verneombud og tillits -elev med fokus på HMS og spesiell vekt på elevenes psykososiale læringsmiljø.
Faglærere og andre ansattes ansvar
Faglærer er den nærmeste til å bidra til godt læringsmiljø for elevene ved å ha fokus på helse, miljø og sikkerhet i undervisningen.
Faglærer skal gjennomføre risikovurderinger av elevenes arbeidsoppgaver og sammen med andre aktuelle lærere utarbeide egne HMS prosedyrer dersom dette er nødvendig.
På bakgrunn av risikovurderinger og aktuelle HMS-prosedyrer skal faglærer gi elevene egen HMS-opplæring før bruk av potensielt farlig utstyr og/eller utførelse av potensielt farlige arbeidsoperasjoner i opplæringen.
NB! Alle ansatte ved skolen har et medansvar i forhold til elevenes læringsmiljø
Elevenes ansvar
Bidra til et godt læringsmiljø ved å omgås medelever, lærere og andre ansatte på en hyggelig og inkluderende måte.
Varsle faglærer, kontaktlærer, avdelingsleder eller andre ansatte dersom man ser at medelev(er) ikke har det bra på skolen.
Skal forholde seg til sikkerhetsrutiner og prosedyrer ved bruk av utstyr og/eller utførelse av arbeidsoperasjoner i opplæringen.
Organisering av elevenes HMS
Alle elever ved Levanger videregående skole skal ha oversikt over hvordan ansvar, myndighet og oppgaver er fordelt når det gjelder arbeidet med helse, miljø og sikkerhet.
Elevene skal vite hvem de skal henvende seg til når de har en HMS-sak.
Valg av elev-verneombud
Det skal så snart som mulig etter skolestart og senest innen utgangen av september velges elev-verneombud med vararepresentant i alle klasser ved skolen.
Elev-verneombudets oppgaver
Elev-verneombudet i samarbeid med tillits-elev skal være elevenes representant i saker som omhandler elevenes fysiske og psykososiale læringsmiljø:
Det fysiske læringsmiljøet omfatter
- Inneklima
- Støy
- Belysning
- Temperatur
- Sikkerhet
- Ergonomi
Det psykososialt læringsmiljøet omfatter:
- Samarbeid mellom elever
- Samarbeid mellom elever, lærere, ledere og andre ansatte på skolen
- Trivsel
- Forebyggende arbeid for å sikre et trygt og godt skolemiljø
- Forebyggende arbeid mot rusmiddelbruk
Elev-verneombudet skal også:
- Påse at elevene får den nødvendige opplæring og instruksjon for å kunne utføre risikofylte lærings- og arbeidsoperasjoner
- Påse at man har forebyggende fokus på det psykososiale læringsmiljøet i klassen.
- Bistå enkeltelever eller hele klassen med å ta opp eventuelle saker som dreier seg om det fysiske eller det psykososiale læringsmiljøet i klassen
- Varsle faglærer, kontaktlærer eller avdelingsleder om man kommer over fysiske eller psykososiale forhold som kan være helseskadelig for elever
- I samarbeid med kontaktlærer sørge for å etterfylle medisinskap i aktuelle undervisningslokaler. Materiell til medisinskapene hentes i ekspedisjonen.
HMS-opplæring og veiledning
Elev-verneombudet og vara skal ha egen opplæring innen HMS-systemet for å kunne ivareta vervene sine på best mulig måte. Rektor i samarbeid med øvrige ledere og lærere følger opp og veileder elev verneombudene fortløpende.