DATAMASKINER FOR ELEVER I TRØNDELAG FYLKESKOMMUNE

Til deg som skal starte som ny elev i videregående skole høsten 2023

Alle elever i videregående skole må ha en datamaskin. Trøndelag fylkeskommune har en ordning der elevene eier datamaskinen selv. Det vil si at du kan ta med deg en datamaskin (PC eller MAC), som må oppfylle noen tekniske minstekrav beskrevet på www.trondelagfylke.no/elevpc, eller du kan kjøpe en subsidiert PC av fylkeskommunen som oppfyller disse kravene og inkluderer garanti og ulykkesforsikring for perioden.

To valgmuligheter

Som ny elev høsten 2023 vil du altså ha to valgmuligheter:

• Valg A – Ta med din egen datamaskin
  • Valg B – Kjøpe PC gjennom fylkeskommunen

Det er viktig at dette valget tas før skolestart slik at du har nødvendig datautstyr klart til skolestart. Før du eventuelt velger alternativ A (ta med egen datamaskin) må du kontrollere at maskinen du har eller kjøper tilfredsstiller de tekniske kravene ved det utdanningsprogrammet du skal begynne på. NB! Enkelte utdanningsprogram benytter f.eks. programvare som kun vil fungere på PC og ikke på MAC. Se vår hjemmeside.

Bestilling

Bestillingsportalen hvor du kjøper PC via fylkeskommunens ordning åpner i starten av juli 2023. Du finner lenke til denne på www.trondelagfylke.no/elevpc

Informasjon om bestilling og ordning vil du også få på den skolen du starter på til høsten.

Du bør imidlertid vente med å bestille til etter andre inntaket ca. 7.august dersom:
• du er usikker på om du skal begynne på videregående skole
• du skal søke på Informasjonsteknologi og medieproduksjon, Medier og kommunikasjon eller Kunst, design og arkitektur og er usikker på om du får plass (elever på disse utdanningsprogrammene får anledning til å bestille en utvidet modell)

Kostnad og betaling

Kjøper du PC av fylkeskommunen koster det deg en årlig egenandel tilsvarende minstesatsen i Lånekassens årlige utstyrsstipend. Den første egenandelen betales når man foretar kjøpet.

Egenandelen er basert på hvor mange år opplæringa foregår i skole, og du beholder PC-en etter endt skolegang. Fylkeskommunen subsidierer det resterende beløpet.

- For utdanninger der man går to år på skole betaler man 2 egenandeler (f.eks. yrkesfag der man blir lærling etter 2 år på skole). - For utdanninger der man går tre år på skole betaler man 3 egenandeler (f.eks. studieforberedende utdanningsprogram).

Du vil motta faktura for den årlige egenandelen fra fylkeskommunen ca. i desember hvert år.

Ordningen følger dermed «Gratisprinsippet i skolen», som sier at elever i videregående skole har rett til å få gratis lærebøker og andre trykte og digitale læremidler og digitalt utstyr. Alle elever med ungdomsrett har rett på utstyrsstipend fra Lånekassen, men du må søke.

Andre opplysninger

Dersom du velger å kjøpe en datamaskin gjennom en annen forhandler enn fylkeskommunen har avtale med gis det ikke støtte til dette. Ordningen med subsidiert datamaskin gjelder bare for de fylkeskommunale videregående skolene i Trøndelag, ikke de private og heller ikke hvis du starter på en skole i et annet fylke. Du kan lese mer om ordningen og modellene som tilbys her:

www.trondelagfylke.no/elevpc

Trøndelag fylkeskommune

Du kan laste ned brevet her