Martha mottok Kong Harald V’s ærespris

Martha forside.jpg

I 1843 opprettet Kong Carl Johan 4 stipendier til elever ved Trondheim Katedralskole. Det skjedde i forbindelse med at det da var 25 år siden Carl Johan ble kronet i Nidarosdomen. Dette er et av mange eksempler på at Katedralen og Katedralskolen ble sett som to institusjoner tett knyttet sammen gjennom historien.

Kong Haakon VII og kong Olav V videreførte ordningen, og i 1959 ble stipendiene gjort om til en ærespris. Denne ble senere forandret fra et pengebeløp til et armbåndsur med gravering. I dag heter prisen Kong Harald V’s ærespris. I et brev til skolen sier Slottet at Hans Majestet vil sette pris på om prisvinneren sender ham et personlig takkebrev.

Årets prisvinner heter Martha Elisabeth Altreuther Volløyhaug. Årets prisvinner har på mange vis markert seg i og tatt ansvar for at vi ved skolen har et trygt og godt elevmiljø. Et elevmiljø der det er lov å være engasjert og dyrke særinteresser. Martha har bl.a. vært leder av skolemiljøgruppa, hatt ansvaret for planleggingen av Aktiv Skolestart (AKS) for nye elever de to siste skoleårene, medlem og leder av skolens elevråd, og aktiv pådriver og skuespiller (med meget godt talent) i årets Kattarevy (Katta var alene om å ha russerevy i dette koronaåret). Som om dette ikke var nok har Martha i tillegg engasjert seg i flere av skolens elevdrevne klubber (Filmklubben, Katta-Memes, Juleklubben, Te- og kaffeklubben, Strikkeklubben og KUHK (i sistnevnte klubb har hun vært en drivende kraft når det gjelder organiseringen av Kattas fredagsQuiz).

Utenom sitt meget allsidige engasjement for elevmiljøet ved skolen har Martha jobbet hardt med skolearbeidet. Hun går ut med de aller beste karakterer på vitnemålet.

GRATULERER Martha!

 

(De opprinnelige statuttene for æresprisen forteller at stipendiene var ment som en understøttelse for flittige og fattige studenter. Naturlig nok vektlegges ikke lenger studentens økonomiske situasjon etter at prisen ble omgjort fra stipend til ærespris. Nå legges det vekt på at prisvinneren har utmerket seg i skolesamfunnet, skolefaglig, men ikke minst i skolens sosiale liv. Eller sagt som tidligere rektor Asbjørn Øverås formulerte: «altså ikkje noko spesielt preseteriststipend, men like mykje eit menneskeleg kvalitetsstipend»).

 

På bildet årets prisvinner og assisterende rektor Reidar Volden.

Foto: Mina Eriksen.