Avdeling Schøning
Avdeling Schøning er et videregående opplæringstilbud for pasienter i helseinstitusjoner som ikke kan motta opplæring innenfor det ordinære opplæringssystemet.
Avdelingen tilbyr opplæring i små grupper i fellesfagene innen studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram.
Våre elever
Vår målgruppe er elever som:
- har psykiske vansker og/eller rus- og avhengighetsproblematikk
- er innlagt eller i en polikliniskbehandling som tilsvarer innleggelse
- er i en helseinstitusjon som et regionalt helseforetak eier, eller i en privat helseinstitusjon som har avtale med et regionalt helseforetak
- ikke kan motta opplæring innenfor det ordinære opplæringssystemet
- har behov for tettere oppfølging, og eventuelt et tilbud der fagene kan tas over lengre tid
Før eleven vurderes for inntak til avdeling Schøning skal mulighet for opplæring innenfor det ordinære opplæringssystemet prøves.
Slik jobber vi
På Schøning vil du få tett oppfølging og god veiledning av dyktige ansatte og faglærere som hjelper deg på veien mot et kompetansebevis eller vitnemål. Alle elever følger vanlig fagplan med ordinære kompetansemål. Undervisningen foregår i skjermede omgivelser og i mindre grupper. Faglærerne på Schøning har høy kompetanse når det gjelder å jobbe med elever som har utfordringer med psykisk helse og/eller rusproblematikk.
Vår miljøveileder jobber med relasjonsbygging og tilrettelegger for et godt psykososialt læringsmiljø for hele elevgruppen. Mye av dette arbeidet foregår i fellesarealet mellom timene. Miljøveilederen har en viktig funksjon i det helhetlige skoletilbudet for våre elever.
Vi har et tett samarbeid mellom elev, skole og behandler, men også foresatte og andre instanser som kommune, NAV, FACT-team ol. etter behov. Vi har en løpende evaluering av skoleløpet til alle elevene, og hver elev har sin unike timeplan.
Elevene vil også få karriereveiledning ved videre fagvalg, og hjelp ved innsøking til andre utdanningsløp.
Alle elever ved avdeling Schøning har fysisk oppmøte på skolen ved undervisning. Vi tilbyr ikke nettundervisning eller hjemmeundervisning.
Slik søker du plass hos oss
Søkeren må sammen med behandler benytte vårt elektroniske søknadsskjema.
I tillegg må søknaden inneholde følgende opplysninger og/eller vedlegg:
- Dokumentasjon fra behandler om at søkeren er i behandling for psykiske vansker, og/eller rusavhengighet, eller at behandlingen er planlagt å ta til ved skolestart.
- Dokumentasjon skal angi plan for videre behandling.
- Uttalelse om søkerens vansker og behov i opplæringen fra PPT, BUP, DPS eller andre som er sakkyndige på søkerens vansker knyttet til opplæring.
- En kort uttalelse fra søkeren om søkerens motivasjon for å søke tilbudet.
- Vitnemål fra grunnskolen, karakterutskrifter, kompetansebevis eller annen godkjent vurdering. Dette kan du laste ned fra www.vigo.no.
- Dersom søkeren har hatt helt eller delvis fritak fra opplæringsplikten i grunnskolen, må sakkyndig vurdering fra PPT og vedtak om fritaket legges ved.
- Om mulig en uttalelse fra innsøkende instans om søkerens vansker og behov i opplæringen som kommer i tillegg til den sakkyndige uttalelsen som angitt ovenfor.
- Dersom det foreligger: Søkerens aktivitetsplan fra NAV eller en individuell plan (IP).
- Dersom søkeren har hatt spesialundervisning: Sakkyndig vurdering fra PPT, siste IOP og siste årsrapport fra spesialundervisningen.
NB! Manglende dokumentasjon kan gjøre at søknaden ikke blir behandlet. Ta derfor kontakt med skolen om du har spørsmål knyttet til søknadsprosessen.
Se våre maler for uttalelse fra behandler:
Uttalelse fra behandler - Schøning.pdf
Prioritering av søkere
Søknaden må være fullstendig med nødvendig dokumentasjon. Søkerne prioriteres ut fra tilretteleggingsbehov og forutsetninger for å gjennomføre opplæringen.
Søkere som allerede er elever ved avdelingen, prioriteres foran nye søkere dersom:
- Eleven mangler fag for å få generell eller spesiell studiekompetanse eller mangler andre nødvendige fag for å kunne gå videre i opplæringsløpet.
- Eleven har hatt en forsvarlig progresjon i opplæringen og kan nyttiggjøre seg videre opplæring.
Prioritering av nye søkere gjøres ut fra fullføringsrett til videregående opplæring, og at øvrige kriterier for å være elev ved vår skole er innfridd. Hvis det er flere nye søkere enn plasser innenfor en rettighetsgruppe, skal søkerne prioriteres ut fra følgende kriterier:
- Søknaden dokumenterer et stort behov for opplæring i mindre gruppe.
- Søknaden dokumenterer et stort behov for tett oppfølging i opplæringen.
- Søknaden dokumenterer at eleven har et stort behov for et lite og oversiktlig læringsmiljø.
- Søknaden dokumenterer at eleven har et stort behov for personale med kompetanse på psykiske/sosiale vansker og/eller vansker knyttet til bruk av rusmidler.
- Søknaden dokumenterer at eleven etter å ha prøvd ordinær videregående opplæring tidligere, ikke har kunnet gjennomføre denne på grunn av psykiske vansker.
- Eleven har forutsetning for å kunne gjennomføre opplæringen innenfor skolenes rammer.
- Eleven har læreforutsetninger for å kunne oppnå studie- eller yrkeskompetanse og har dette som målsetting.
- Eleven er i stand til å møte og delta i opplæringen sammen med andre elever i grupper/mindre klasser.
Når vi har mottatt søknaden setter vi opp et møte for inntaksvurdering sammen med søker og behandler (og eventuelt andre som eleven ønsker å ha med i samtalen). Skolen (inntaksorganet) foretar så en helhetlig vurdering av søknaden der vi vurderer i hvilken grad søkeren oppfyller kriterier for å være elev hos oss. Ved oversøking gjør skolen prioriteringer ut ifra oppgitte kriterier, og en helhetlig individuell vurdering ut ifra fremkomne opplysninger ved inntakssamtale.