Aktivere brukerkonto og tilgang til systemer
På denne siden finner du informasjon om hvordan du aktiverer din brukerkonto og hvordan du får tilgang til ulike programmer og systemer som du trenger tilgang til når du er student ved THYF.
Før studiestart vil du få en SMS med lenke til opprettelse av brukerkonto. Når du har aktivert din brukerkonto og logget deg på skolens nettverk får du tilgang til skoleportalen og en rekke programmer og systemer som du trenger som student i THYF (NB! Trenger du tilgang til systemene utenfor skolens nettverk må du aktivere to-faktor autentisering - se steg 5).
Følg stegene under her for aktivering av din brukerkonto og pålogging til de ulike systemene.
Følg stegene under her for aktivere din brukerkonto:
1) Dersom du har takket ja til studieplass hos THYF mottar du en SMS like før studiestart med en lenke til opprettelse av brukerkonto. Trykk på lenken i SMS'en eller klikk HER.
2) Når du har kommet inn på lenken trykker du på Opprett brukerkonto (logg inn med BankID). Dersom du har opprettet bruker tidligere trykker du på Logg inn. Følg stegene for akrivering av konto. Hvis du ikke har mottatt SMS innen 15. august eller ikke har BankID, send e-post til .
3) Gå til steg 2 i trekkspillmenyen for påkobling til nettverk og følg de resterende stegene for innlogging til læringsplattform og andre systemer. NB! Du må være på skolens nettverk for å få tilgang til systemene, trenger du tilgang til systemene utenfor skolen må du aktivere to-faktor autentisering (se steg 5).
PROBLEMER MED AKTIVERING AV BRUKER?
Dersom du har slettet SMSen du har fått kan du aktivere bruker ved å gå til konto.trondelagfylke.no. Har du glemt brukernavn eller passord kan du bestille nytt på denne siden: bruker.trondelagfylke.no.
Har du andre problemer med aktivering av bruker? Ta kontakt med oss på .
Trådløst nettverk er tilgjengelig for alle våre studenter. For å få tilgang til våre systemer må du enten være tilkoblet skolens nettverk eller aktivere to-faktor autentisering (se steg 5).
Følg denne veiledningen for å koble til din datamaskin (windows/mac):
Trondelag-FK brukerveiledning.pdf
For mobil eller nettbrett følger du denne veiledningen:
Når du har aktivert brukerkontoen din og logget det på skolens internett får du tilgang til skoleportalen. Den gir deg tilgang til programvare du kan trenge i løpet av studietiden, som for eksempel Office 365 og annen studiespesifikk programvare. Her finner du også lenker til diverse systemer du som student i THYF trenger tilgang til, blant annet læringsplattformen (Teams for utdanning) og timeplan (Visma InSchool).
Du logger inn på skoleportalen med din brukerkonto (velg Feide som innloggingsmetode).
Gå til steg 4 for å se hvordan du kommer deg inn på læringsplattformen og timeplansystemet.
Teams (læringsplattform)
THYF benytter Teams for utdanning som læringsplattform for de fleste* av våre studier. På Teams finner du alle dine emner, fagstoff, arbeidskrav, underveisvurderinger og annen informasjon som du må ha som student. Vi benytter også Teams som direkte informasjonskanal til den enkelte student.
For å få tilgang til Teams for utdanning må du først aktivere din brukerkonto og koble deg på skolens internett (se steg 1 og 2).
Du kan både bruke Teams-appen eller online-versjonen. Hvis du ikke har appen, følger du lenken under for å laste ned og installere. Logg inn med ditt microsoft/trøndelag fylkeskommune brukernavn og passord:
Last ned og installer Microsoft Teams skrivebords- og mobilapper | Microsoft Teams
* (Avd. Steinkjer og studieprogram Reiseliv bruker læringsplattformen It's learning).
Visma InSchool (timeplan og endelige vurderinger)
Under her finner du lenke til introduksjonsvideo for VIS. Merk at ikke alle funksjoner som er tilgjengelig for deg i VIS benyttes av fagskolen (f.eks. søknader og fagvalg). Skal du sende inn søknad om fritak eller andre ting må du gjøre det via vår hjemmeside. Du finner alle søknadsskjema her.
Introduksjonsvideo til Visma InSchool
WISEflow (eksamensverktøy)
For å logge inn i Wiseflow for nåværende studenter: Logg inn med ditt microsoft/trøndelag fylkeskommune brukernavn og passord
Hvis du ikke lenger er aktiv student må tilsendt påloggingslenke benyttes hver gang du skal logge inn i systemet. Siden du ikke har aktiv bruker er dette den eneste måten å logge inn i systemet på. Påloggingslenken skal være tilsendt pr. epost (sjekk søppelpost om du ikke finner eposten i forkant av eksamen).
Trøndelag fylkeskommune benytter to-faktor for å beskytte din studentkonto. Dette gir et ekstra lag med beskyttelse dersomom passordet ditt kommer på avveie.
Kravet om to-faktor vil du kun møte når du skal logge på våre systemer utenfor skolens nettverk. Under her finner du veiledning til oppsett av to-faktor:
Brukerveiledning - oppsett av to-faktor, versjon september 2023.pdf
Utskrift kan gjøres på 3 måter:
Via nettsiden utskrift.trondelagfylke.no, via direkteutskrift fra maskinen du benytter eller sende en mail til:
For å hente ut en utskrift eller kopiere på multifunksjonsskriverene i TRFK logger man på med brukernavn og passord på panelet på skriverne.
Hvis du glemmer brukernavn eller passord, kan du få tilsendt nytt her.
Dersom du ikke får aktivert bruker eller ikke kommer deg inn på systemene kan du først se om problemet lar seg løse av våre tips og triks:
Dersom du har slettet SMSen du har fått kan du aktivere bruker ved å gå til konto.trondelagfylke.no. Har du glemt brukernavn eller passord kan du bestille nytt på denne siden: bruker.trondelagfylke.no.
Har du andre problemer med aktivering av bruker? Ta kontakt med oss på .
1. Sikre at du benytter riktig url til pålogging til Visma InSchool (http://trondelag-hoyere-yrkesfagskole.inschool.visma.no/).
2. Bruk Google Chrome når du logger på Visma InSchool.
3. Tøm nettleserloggen dersom det fortsatt ikke fungerer og prøv på nytt i Google Chrome.
4. Dersom ovenstående ikke fungerer kan du forsøke å resette brukernavn og/eller passord her: bruker.trondelagfylke.no
1.Sjekk om du finner fag og grupper riktig i den nettbaserte løsningen til Teams (Microsoft Teams - pålogging)
Hvis ja: prøv å oppdatere Teams-appen ved å tømme Teams hurtigbuffer (Tøm Teams-hurtigbuffer)
2. Dersom ovenstående ikke fungerer kan du forsøke å resette brukernavn og/eller passord her: bruker.trondelagfylke.no
Dersom problemet ikke lar seg løse ved hjelp av våre tips og triks, ta kontakt med oss på .
VIKTIG! For at vi skal kunne hjelpe deg på en mest mulig effektiv måte trenger vi litt informasjon fra deg, vi ønsker derfor at du besvarer følgende spørsmål i e-posten du sender til oss:
- Beskriv nøyaktig hva du forsøker å gjøre, i hvilket system du er (InSchool /Teams), og hvor i løsningen er du?
- Hva er prøvd i saken til nå? Kommer det en feilmelding? Er det forsøkt å gjøre det feilmeldingen formidler? Hva skjedde da?
- Legg ved skjermbilder (ta bilde av hele skjermen, kan kopieres rett inn i beskrivelsen, eller legges ved som vedlegg).
- Legg ved hvilken InSchool-url du henter bilder fra, se adresselinja i nettleser.
- Har du forsøkt i både app og nettleser for teams for skole? Resultat?
- Opplys om du i tillegg ansatt eller elev annet sted i Trøndelag fylkeskommune når du melder sak.
Merk: Etter innsending av din sak må du følge opp saken din via e-postadressen som er knyttet til din bruker hos Trøndelag fylkeskommune ().