Nord universitet og Trøndelag høyere yrkesfagskole (THYF) går sammen om å bruke simulering som pedagogisk metode i utdanning. – Euforisk, sier PPU-student Monica.
– Dette var utrolig bra, inspirerende og euforisk, sier Monica Haukø Langseth fra Namsos. Hun er både sykepleier og lærer, og studerer praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU) ved Nord universitet. Nylig fikk hun og medstudentene en forelesning helt utenom det vanlige.
– Dette er noe jeg har tatt med meg tilbake i jobben min og snakket mye om i ettertid, sier hun.
Bakgrunnen for den inspirerende gjesteforelesningen ved Nord universitet, startet med et nordisk samarbeidsmøte mellom forskere i yrkesopplæring. Birgitte Bjørngaard fra Nord universitet forteller at et besøk på THYF i Levanger ble et vendepunkt:
– Der fikk vi se hvordan THYF drev med simulering som undervisningsmetode. Dette fikk vi lyst til å bringe videre til våre studenter som tar praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere.
Dermed ble det etablert et samarbeid hvor THYF holdt fremlegg for studentene, og viste hvordan simulering kan brukes i praksis.
Praktisk læring med pasientrolle
Faglærer Lars Ove Reinaas ved THYF beskriver henvendelsen fra Nord universitet som både spennende og inspirerende:
– Jeg brenner for simulering som pedagogisk metode. Vi ble enige om å lage et opplegg der studentene skulle få se praktisk bruk av simulering, og involvere studentene i læringsaktiviteten og få teorien knytta til det.
I opplegget spilte Helmer Engen fra THYF pasientrollen som en person med bipolar lidelse i en akutt manisk fase. Studentene ble utfordret til å delta aktivt, og etterpå fulgte en grundig debrief. Ifølge Reinaas er dette kjernen i metoden:
– Du aktiviserer studenten, slik at de får bidra aktivt inn i læringa. De får knaggene å henge teorien på med en gang.
Dette blir bekreftet av student Monica Haukø Langseth.
– Jeg opplevde spesielt debriefen etterpå, og læringsutbyttet elevene får av denne, som ekstra positiv. Dette er noe en ofte kan glemme eller prioritere bort i en hektisk skolehverdag, sier hun.
Viktig læring i etterkant
– Vi vet at simulering som metode brukes både i helseutdanningene og i lærerutdanningene ved Nord universitet, men det nye her er at vi prøver det ut også overfor studenter på PPUY, sier Birgitte Bjørngaard.
– I tillegg er det jo spennende å samarbeide med andre aktører, som THYF.
Bjørngaard trekker frem refleksjonsdelen som særlig viktig.
– Det spesielle med simuleringa er samtalen og evalueringa etterpå, der mye av læringa skjer, og at det er satt i system.
Hun legger til at studentene både ble utfordret og inspirert:
– Det å få lov til å erfare noe, for eksempel gjennom å være markører, er like viktig som det å være den som står på andre siden.
En wow-opplevelse
For studentene ble møtet med simulering en sterk opplevelse. Helmer Engen mener det gjorde læringen ekstra verdifull:
– Jeg tror studentene fikk en wow-opplevelse, og satt igjen med en erfaring som ble veldig god og lærerik.
Han understreker at realistiske scenarioer er avgjørende:
– Når du skal spille markør, må du ta utgangspunkt i virkeligheten, og prøve å gjenskape realistiske situasjoner. Pasienten jeg spilte var virkelighetsnær, og det er sånn studentene lærer, sier Engen.
Monica Haukø Langseth er helt enig, og vil ta også dette med seg tilbake inn i klasserommet.
– Jeg syns Engen spilte veldig bra. Vi bruker ofte elevene selv som rollemodeller, men da får du det kanskje ikke fullt så reelt. Så det å være mer selektiv på hvem man putter inn i denne rollen, er viktig, sier hun.
Mer enn teori
Trine M. Paulsen fra Nord universitet mener simulering gir et viktig supplement til teoriundervisningen:
– Vi som driver med fag- og yrkesopplæring og profesjonsutdanning vet at det å gjøre generelt gir større læringsutbytte enn kun å lese og snakke om. Simulering er å gjenskape praksissituasjoner og er derfor veldig verdifullt uansett yrkesområde, sier Paulsen.
Veien videre
Samarbeidet mellom Nord universitet og THYF har lagt et viktig grunnlag for videre utvikling.
– Samarbeid mellom ulike enheter er generelt veldig viktig og veien å gå. Så vi vil opprettholde kontakten med THYF og utvikle det videre, sier initiativtaker Camilla Björk-Åman, førsteamanuensis ved Nord universitet.