Om bærekraft, beredskap og rekruttering på matmessa 2024

Øystein Kvåle i paneldebatt.jpg
F.v.: Tom Christiansen, Oberstløytnant, konstituert stasjonssjef Ørland Flystasjon, Stig Bjørnar Mandal, Kjøkkensjef Ørland Flystasjon, Ingvill Dalseg, Hovedutvalgsleder næring og industri, Trøndelag Fylkeskommune, Petter Harald Kimo, leder Trøndelag Bondelag, Håvard Gausen, daglig leder Inderøy Slakteri, Øystein Kvåle, Utdanningsleder for Mat og Reiseliv for Trøndelag høyere yrkesfagskole, Asgeir Johansen, Markedssjef ASKO Servering og Robert Eriksson, Administrerende direktør Sjømatbedriftene. Foto: Torunn Bakken, Fosenregionen

Matmessa MENY og NM i kokkekunst ble arrangert i Trondheim 25. og 26. september 2024. THYFs utdanningsleder for mat og reiseliv, Øystein Kvåle, deltok i paneldebatten hvor bærekraft, beredskap og rekruttering stod på agendaen.

Det er viktig at THYF og HYU blir tatt med i slike diskusjoner, spesielt med tanke på rekruttering. Næringslivets økende behov for nettopp høyere yrkesfaglig utdanning (HYU) for lenger å kunne holde på riktig kompetanse, er spesielt viktig. Etter- og videreutdanning for ansatte med fagbrev er essensielt for å bevare og videreutvikle kompetansen i næringa, sier utdanningsleder i THYF Øystein Kvåle.

Ørland flystasjons kjøkkensjef Stig Bjørnar Mandal poengterte i debatten at kompetansen som matfagene representerer, er viktig når det gjelder vår nasjonale beredskap.

Stasjonssjef oberstløytnant Tom Christiansen omtalte sin kjøkkensjef som «produsent av luftmakt».  Uten råvaretilgang, mat og foredling har vi ikke noe forsvar, sa han.