Studieplaner - generell del
Her ligger alt innhold som er felles for alle våre studieplaner.
Hensikten med studieplanen er å gi studenten nødvendig informasjon om studiet. I studieplanen skal studenten kunne finne alt av informasjon som trengs for å kunne planlegge og gjennomføre sitt studium. I planen vil du som student kunne finne:
- Læringsutbytte som forventes nådd både på overordnet nivå og på emnenivå
- Hvordan studiet er oppbygd og organisert
- Progresjon i studiet og når de ulike emnene gjennomføres
- Hvilke undervisnings-, lærings- og vurderingsformer som benyttes
- Hvilke arbeidskrav som gjelder
- Hvilke emner som avsluttes med eksamen og hvordan eksamen gjennomføres
Studieplanen bør brukes som et oppslagsverk gjennom hele studiet og er å betrakte som en avtale mellom skole og student.
Studieplanen revideres årlig. Faglig ansvarlig sørger for at planen blir revidert i samarbeid med aktuelle parter i arbeidslivet. En slik gjennomgang vil sikre at fagstoffet er oppdatert.
Det norske kvalifikasjonsrammeverket har sju nivå (nivå 2–8). Hvert nivå i NKR har tilhørende standarder for læringsutbytteskildringer som bestemmer nivået på læringsutbytte. Fagskolene tilbyr i dag utdanninger på nivå 5.1 og 5.2. Du kan lese mer om innholdet i disse nivåene på NOKUT sin hjemmeside: https://www.nokut.no/norsk-utdanning/nasjonalt-kvalifikasjonsrammeverk-for-livslang-laring/nivaa-i-kvalifikasjonsrammeverket/
Studiepoeng sier noe om arbeidsmengden studenten må regne med å bruke. Et fulltidsstudium utgjør 60 studiepoeng for ett studieår. Et toårig studie utgjør 120 studiepoeng. Ifølge Lov om høyere yrkesfaglig utdanning må et fagskolestudium være på minst 30 studiepoeng og maksimalt 120 studiepoeng.
For at et heltidsstudium ved norske fagskoler skal være godkjent, kreves det at studentene jobber rundt 1500-1700 timer i året (maks 3600 timer totalt for en utdanning på 120 studiepoeng). Fordeler man det på studiepoeng gir det mellom 25 og 30 timer per studiepoeng. Det betyr at et emne på 10 studiepoeng gir mellom 250 og 300 timer arbeidsbelastning for studenten. Dette inkluderer all studierelatert aktivitet slik som undervisning, veiledning, arbeidskrav og eksamen.
Flere av våre studier har oppmøtekrav. Informasjon om dette finner du i hver enkelt emnebeskrivelse i studieplanen og/eller under Studiemodeller i studieplanen.
Fra og med høsten 2025 innføres studieavgift for alle nye studenter. Nedenfor vises en oversikt over studieavgiften for hvert utdanningsområde:
- Bygg/anlegg: kr 3 000 per semester
- Teknologi: kr 3 000 per semester
- Elektro: kr 3 000 per semester
- Havrommet: kr 3 000 per semester
- Helse og oppvekst: kr 2 000 per semester
- Mat og reiseliv: kr 2 000 per semester*
*Gjelder ikke dersom det er oppgitt noe annet i studieplanen for enkelte studier innenfor Mat og reiseliv.
Undervisningen har fokus på studentaktive læringsformer. Et viktig pedagogisk prinsipp gjennom hele studiet er at studentene har ansvar for egen læring. Det innebærer at studenten aktivt må oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer. Skolen har en viktig funksjon rundt tilrettelegging for læring og å støtte/veilede studenten i læreprosessen.
Arbeidsformene skal være relevante og hensiktsmessige for å oppnå læringsutbyttet for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til samarbeid, kommunikasjon og praktisk yrkesutøvelse.
Variasjon i valg av læringsmetoder og arbeidsformer er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse i forhold til kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetansen til hver enkelt student.
Følgende undervisningsformer og læringsaktiviteter kan bli benyttet ved THYF:
Læringsaktivitet |
Beskrivelse |
Veiledning |
Veiledning knyttet til oppgaveløsning, prosjektarbeid og praksis. |
Praksis |
Praksisperioder i enkelte studier med rapportering. |
Oppgaveløsning |
Individuelt og i grupper. Oppgaver i form av øving eller innlevering av teorioppgaver og praktiske oppgaver. Oppgaverapporter, prosjektoppgaver etc. |
Gruppearbeid |
Oppgaver/caser i grupper. |
Prosjektarbeid |
Problembasert læring (PBL) og tverrfaglig prosjektarbeid. |
Presentasjoner |
Studentundervisning og presentasjon av eget og andres arbeid, internt eller eksternt. |
Ekskursjoner |
Ekskursjoner og bedriftsbesøk, dette er avhengig av aktuelle prosjekter i nærområdet. |
Simulering |
Øving på roller i et team. |
Rollespill |
Praksisorientert undervisning og erfaringsdeling. |
Selvstudium |
Arbeid med studiene på egen hånd. |
Forelesninger |
Forelesning og dialogbasert undervisning. |
Læringsaktiviteter relatert til hvert enkelt emne er beskrevet i de aktuelle emnebeskrivelsene i studieplanen for hvert studie.
Studenten er selv ansvarlig for egen læring. Det forventes at studenten deltar aktivt i opplæringen og i veilednings- og evalueringsmøter. Det forventes videre at studenten også bidrar til læring i gruppen/klassen.
Hvert enkelt emne i et studie vurderes med en emnekarakter som fremkommer på vitnemålet. For å oppnå emnekarakter i et emne må alle obligatoriske arbeidskrav i ett studie gjennomføres og bestås. I enkelte emner må også eksamen gjennomføres og bestås. Dersom et emne består av flere tema må alle tema i emnet være bestått for at emnet skal bestås.
Obligatoriske arbeidskrav i et studie fremkommer under beskrivelsen av hvert enkelte emne i studieplanene. Der opplyses det også om emnet har eksamen og eksamensform.
En student har i henhold til Fagskoleloven og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen. Hvis karakteren er gitt for en muntlig eksamen eller en bedømmelse av praktiske ferdigheter, må studenten kreve begrunnelse umiddelbart etter at karakteren er formidlet. Hvis karakteren kunngjøres elektronisk, og studenten kan kreve begrunnelsen elektronisk, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at karakteren blir kunngjort. Hvis karakteren kunngjøres på annen måte, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at studenten fikk kjennskap til karakteren, men likevel ikke senere enn tre uker etter at karakteren ble kunngjort.
Karakter kan påklages i henhold til Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole. Klagefrist er 3 uker etter at karakteren er gitt. En student kan ikke klage på en bedømmelse av en muntlig prestasjon, en vurdering av praksisstudier eller lignende som etter sin art ikke lar seg etterprøve. Studenten kan ikke klage på karakterfastsettingen etter en ny sensur.
Har du praksis og/eller utdanning som kan kompensere for opptakskravet til et studium, kan du søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetansen må være relevant for studiet du søker opptak til, og må gi deg de nødvendige faglige forutsetningene for å gjennomføre det aktuelle studiet. Realkompetanse er definert som de samla kunnskapene du har fått gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid, utdanning eller på en annen måte.
Når du søker, gjør vi en individuell vurdering av dine kvalifikasjoner til det spesifikke studiet du søker om opptak til. For å få tilbud om studieplass må du dokumentere likeverdige ferdigheter og kunnskaper som andre søkere som får tilbud om plass etter ordinære rangeringsregler.
Kriterier for godkjent realkompetanse:
- Du må være 23 år eller eldre i opptaksåret
- Du må ha minst 5 års relevant praksis uten fagbrev, og med realkompetanse i felles allmenne fag tilsvarende læreplanene i Vg1 (grunnkurs) og Vg2 (videregående kurs) i yrkesfaglige utdanningsprogram (studieretninger).
Usikker på om du fyller kriteriene for realkompetanse i felles allmenne fag? Ta kontakt med en videregående skole og sjekk ut om du fyller vilkårene for en realkompetansevurdering.
Les mer om våre opptakskrav her: https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/Studiehandboka/bli-student/Opptakskrav/