IKT-tjenesten

IKT-tjenesten ved Gauldal VGS drifter og støtter alle ansatte og elever med både PC og nettverk. Vi holder til i 2.etg like over kantinen og like ved skoleadministrasjonen

Vi har ansvar for nettverk og maskinpark på Gauldal VGS, og vi har et eget kundemottak i vårt lyse og flotte kontorlokal. Vi er også en godkjent lærebedrift som gjør at vi kan ta inn lærlinger fra IKT-servicefag. 

I dag jobber det to på IT-kontoret:

IT-ansvarlig

Roar Andresen
 
95942047

Lærling 


Andreas Braseth
 
41562609

 

IKT-informasjon skoleåret 2021/2022

Se IKT-info 2021 i fullskjerm ved å klikke her

Oppdatering 6.april 2021: Alle som har lagt inn appen før 6.april 2021 må legge den inn på nytt. Dere fjerner da den gamle og legger inn vår app på nytt igjen. Se lenken i avsnittet under. Det har skjedd en endring hos vår levernadør av nettjenester slik at vi måtte sette opp ny lenke.

Appen inneholder løpende oppdateringer på teknisk utstyr, brukerveiledninger og et orakel. Vi anbefaler at du tar i bruk denne for å få informasjon fra oss direkte inn på din mobil. Orakelet kan du også søke i for å finne informasjon om programvare, tekniske begrep og mye mer. Du behøver ikke å installere appen på din mobil, men legge en snarvei til den nettbaserte appen på din startskjerm. Adressen til appen er: tinyurl.com/itkontor

NB: Appen/Nettsiden vil ikke fungere på PC. Den fungerer kun på mobile enheter.

Du finner veiledning for hvordan du legger inn denne appen på din mobil under "Hjelp" inne i appen

PC-løsning

Elever hos oss og andre videregående skoler i Trøndelag Fylkeskommune har mulighet til å velge mellom to PC-løsninger: Benytte en privat-PC eller kjøpe en PC gjennom TRFK på Elkjøp. Vil du vite mer om ordningen?
Les om Elev-PC

Service og reparasjon

Private datamaskiner

Vi har ikke lov til å reparere datamaskiner på de fysiske komponentene(da dette går utover maskinens garanti), men vi bistår med software-support(programvare på PC). I tillegg kan vi være behjelpelig med å stille en diagnose til PC/feilsøke hva som eventuelt feiler datamaskinen. Det gjelder både hardware(maskinkomponenter) og software. 

Datamaskiner kjøpt gjennom fylkeskommunen

Her utfører vi feilsøking og stiller diagnose til både hardware og software. I tillegg er vi behjelpelige med å sende inn reparasjonsskjema og dokumentasjon som trengs for å melde inn til leverandør(ved garanti eller uhell).

Hvis du trenger å skrive ut dokumenter fra PC eller MAC er det laget veiledning for hvordan du knytter skriver opp mot datamaskinen. Se "Brukerveiledninger" for selve veiledningen

Utskrift med bruk av kort

Har du busskort fra ATB? Disse skal ha en liten chip på innsiden som reagerer i nærheten av våre printere. Hold denne mot panelet rett under displayet. Deretter skal det dukke opp en innloggingskjerm. Tast inn ditt brukernavn og passord(FEIDE-brukeren) og hopp over aktiveringskoden. Gå videre til du skal forsøke å logge inn. Er brukernavn og passord riktig skal du bli logget inn. Logg deretter ut og test om du kommer inn på printeren ved å holde busskortet på samme sted. Hvis du blir logget inn trenger du ikke å taste inn brukernavn og passord på printer lenger. Hvis du ikke får det til tar du kontakt med oss via chat eller kommer innom vårt kontor.

 

Koble opp mot skolens nettverk

Finn nettverket TrondelagFK og logg på med din FEIDE-konto. Ved feil i oppkoblingen ta kontakt med oss. Du kan koble opp både din egen PC og din mobil om du ønsker.

 

Her er noe som IKT-tjenesten mener du bør sjekke ut:

Brukerveiledninger for Elever

Elev-PC - Informasjon

Sist oppdatert 09.03.2022