Bygg- og anleggsteknikk
Du lærer
- produksjon og oppføring av nye bygninger og anlegg
- ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg
- om tekniske installasjoner
- om kvalitet og sikkerhet
- materialkunnskap
Du bør være
- praktisk anlagt og ha godt håndlag
- selvstendig og nøyaktig
- god til å samarbeide
Du kan bli
- vei- og anleggsfagarbeider eller asfaltør
- banemontør eller anleggsmaskinfører
- maler, murer, tømrer eller rørlegger
- stillasbygger, taktekker eller blikkenslager
- trevaresnekker eller glassfagarbeider
Arbeidssteder
- offentlig eller privat virksomhet
- større eller mindre håndverksbedrifter
- industri- eller entreprenørbedrifter
Vi tilbyr disse programområdene
-
Første år
Byggteknikk omfatter oppføring, ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg. Dette bidrar til å skape og bevare store samfunnsverdier. Programfagene skal medvirke til å utvikle gode bo- og arbeidsmiljøer, som tilfredsstiller samfunnets krav til bygninger, anlegg og konstruksjoner. Videre skal programfagene bidra til å utvikle dyktige håndverkere og fagarbeidere. Dette for å stimulere til økt verdiskaping og sikre trygge og miljøvennlige boforhold som skal bidra til å ivareta bærekraftig utvikling. Byggfag er et fagområde der det skjer kontinuerlig utvikling av metoder og materialer, og der kravene til arbeidsutførelse, kvalitet og nyskaping stiger. Opplæringen skal utvikle den enkeltes evne til å mestre utfordrende arbeidsoppgaver innen utforming, produksjon og vedlikehold av bygninger og anlegg. Opplæringen skal gi innsikt i fagenes utvikling og vise spennvidden i yrkene fra tradisjonelt håndverk til bruk av moderne teknologi.
-
Andre år
Vg2 Tømrer
Byggteknikk omfatter oppføring, ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg, og bidrar til å skape og bevare store samfunnsverdier. Programfagene skal medvirke til å utvikle gode bo- og arbeidsmiljø, som tilfredsstiller samfunnets krav til bygninger, anlegg og konstruksjoner. Videre skal programfagene bidra til å utvikle dyktige håndverkere og fagarbeidere. Disse skal kunne bidra til økt verdiskaping og sikre trygge og miljøvennlige boforhold som skal bidra til å ivareta bærekraftig utvikling.
Byggfag er et fagområde der det skjer kontinuerlig utvikling av metoder og materialer. Kravene til utførelse av arbeid, kvalitet og nyskaping stiger stadig. Opplæringen skal utvikle den enkeltes evne til å mestre utfordrende oppgaver innen utforming, produksjon og vedlikehold av bygninger og anlegg. Opplæringen skal gi innsikt i fagenes utvikling og vise spennvidden i yrkene fra tradisjonelt håndverk til bruk av moderne teknologi.
Programfag på Tømrer: Konstruksjoner og klimaskall, Materialegenskaper, Varmeisolering og tetting, Vinduer, dører og innvendig arbeid
Vg2 Anleggsgartner
Programfagene omfatter bygging, drift og vedlikehold av hager, parker, friområder og idrettsanlegg. Programfagene skal legge grunnlaget for en yrkesutøvelse som ivaretar samfunnets og ulike brukeres behov. Deres arbeid skal samsvare med prinsipper for universell utforming.
Programfagene skal bidra til å utvikle forståelse for hvordan vegetasjon og materialer utgjør en estetisk og funksjonell helhet for ulike brukere. Opplæringen skal la eleven utvikle praktiske ferdigheter, forståelse og helhetlig tenking knyttet til næring, yrkesutøvelse og natur. Opplæringen skal gi den enkelte mulighet for å oppleve mestring og erfare egne sterke og svake sider. Arbeidet foregår under varierende natur- og klimaforhold og krever fleksibilitet i møte med ulike brukergrupper.
Programfag på Anleggsgartner: Anleggsgartnerarbeid, Rammebetingelser for anleggsgartnerarbeid
-
Tredje år
2 år læretid som tømrer eller anleggsgartner. Lærlinger inngår en lærekontrakt med lærebedriften eller opplæringskontoret ved læreforholdets begynnelse. Kontrakten må godkjennes av fylkeskommunen. Arbeidsforholdet i lærebedriften opphører automatisk ved læretidens utløp, og du må inngå ny arbeidsavtale dersom du skal fortsette.
Grunnkompetanse
Mange elever har behov for et tilrettelagt opplæringsløp med mindre omfattende eller andre mål enn det som beskrives i læreplanene. Disse elevene får sin egen individuelle opplæringsplan (IOP). Mer informasjon finner du her: Avvik fra fulle kompetansemål