Bygg- og anleggsteknikk
Du lærer
- produksjon og oppføring av nye bygninger og anlegg
- ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg
- om tekniske installasjoner
- om kvalitet og sikkerhet
- materialkunnskap
Du bør være
- praktisk anlagt og ha godt håndlag
- selvstendig og nøyaktig
- god til å samarbeide
Du kan bli
- vei- og anleggsfagarbeider eller asfaltør
- banemontør eller anleggsmaskinfører
- maler, murer, tømrer eller rørlegger
- stillasbygger, taktekker eller blikkenslager
- trevaresnekker eller glassfagarbeider
Arbeidssteder
- offentlig eller privat virksomhet
- større eller mindre håndverksbedrifter
- industri- eller entreprenørbedrifter
Vi tilbyr disse programområdene
-
Første år
Byggteknikk omfatter oppføring, ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg, og bidrar til å skape og bevare store samfunnsverdier. Programfagene skal medvirke til å utvikle gode bo- og arbeidsmiljøer, som tilfredsstiller samfunnets krav til bygninger, anlegg og konstruksjoner. Videre skal programfagene bidra til å utvikle dyktige håndverkere og fagarbeidere, som kan stimulere til økt verdiskaping og sikre trygge og miljøvennlige boforhold som skal bidra til å ivareta bærekraftig utvikling. På et fagområde der det skjer kontinuerlig utvikling av metoder og materialer, og der kravene til arbeidsutførelse, kvalitet og nyskaping stiger, skal opplæringen utvikle den enkeltes evne til å mestre utfordrende arbeidsoppgaver innen utforming, produksjon og vedlikehold av bygninger og anlegg. Videre skal opplæringen gi innsikt i fagenes historiske utvikling og vise spennvidden i yrkene fra tradisjonelt håndverk til bruk av moderne teknologi.
-
Andre år
Vg2 Tømrer
Byggteknikk omfatter oppføring, ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg, og bidrar til å skape og bevare store samfunnsverdier. Programfagene skal medvirke til å utvikle gode bo- og arbeidsmiljøer, som tilfredsstiller samfunnets krav til bygninger, anlegg og konstruksjoner. Videre skal programfagene bidra til å utvikle dyktige håndverkere og fagarbeidere, som kan stimulere til økt verdiskaping og sikre trygge og miljøvennlige boforhold som skal bidra til å ivareta bærekraftig utvikling.
På et fagområde der det skjer kontinuerlig utvikling av metoder og materialer, og der kravene til arbeidsutførelse, kvalitet og nyskaping stiger, skal opplæringen utvikle den enkeltes evne til å mestre utfordrende arbeidsoppgaver innen utforming, produksjon og vedlikehold av bygninger og anlegg. Videre skal opplæringen gi innsikt i fagenes historiske utvikling og vise spennvidden i yrkene fra tradisjonelt håndverk til bruk av moderne teknologi.
Programfag på Tømrer: Konstruksjoner og klimaskall, Materialegenskaper, Varmeisolering og tetting, Vinduer, dører og innvendig arbeid
Vg2 Anleggsgartner
Programfagene omfatter bygging, drift og vedlikehold av hager, parker, friområder og idrettsanlegg. Programfagene skal legge grunnlaget for en profesjonell yrkesutøvelse som ivaretar samfunnets og ulike brukergruppers behov og er i samsvar med prinsippene for universell utforming.
Programfagene skal bidra til å utvikle forståelse av hvordan vegetasjon og materialer utgjør en estetisk og funksjonell helhet for ulike brukergrupper. Opplæringen skal legge til rette for at eleven kan utvikle praktiske ferdigheter, forståelse og helhetstenkning i tilknytning til næring, yrkesutøvelse og natur. Opplæringen skal gi den enkelte mulighet for å oppleve mestring og erfare egne sterke og svake sider ved en mangfoldig yrkesutøvelse, der arbeidet foregår under varierende natur- og klimaforhold og krever fleksibilitet i forholdet til ulike brukergrupper.
Programfag på Anleggsgartner: Anleggsgartnerarbeid, Rammebetingelser for anleggsgartnerarbeid
-
Tredje år
2 år læretid som tømrer eller anleggsgartner. Lærlinger inngår en lærekontrakt med lærebedriften eller opplæringskontoret ved læreforholdets begynnelse. Kontrakten må godkjennes av fylkeskommunen. Arbeidsforholdet i lærebedriften opphører automatisk ved læretidens utløp, og du må inngå ny arbeidsavtale dersom du skal fortsette.
Grunnkompetanse
Mange elever har behov for et tilrettelagt opplæringsløp med mindre omfattende eller andre mål enn det som beskrives i læreplanene. Disse elevene får sin egen individuelle opplæringsplan (IOP). Mer informasjon finner du her: Avvik fra fulle kompetansemål