Eksamen
Under her har vi samlet viktig informasjon til deg som skal ta eksamen. I listen under vil du finne nødvendig informasjon om eksamen og eksamensgjennomføring.
I eksamensplanen kan du finne en oversikt over alle eksamener som skal gjennomføres høsten 2024. Har du spørsmål om eksamensgjennomføring på ditt studiested kan du finne mer informasjon på denne siden, eller ved å kontakte studiestedskoordinator på ditt studiested
Alle studenter med behov for tilrettelegging kan søke om tilrettelegging av både eksamen og undervisning ved å bruke dette skjemaet.
Tilrettelegging ved eksamen skal gi studenter i THYF lik mulighet til å vise sin kompetanse, uten at dette gir den enkelte student en fordel eller begrenser mulighetene til å vise kompetanse i for stor grad.
Hvilken tilrettelegging kan du få ved eksamen?
Vi behander hver søknad om tilrettelegging individuelt, og det vil derfor variere fra person til person hvilken tilrettelegging man kan få innvilget, men de vanligste er:
- forlenget tid
- bruk av PC (ved eksamener som ellers er skrevet for hånd)
- bruk av ordbok
- bruk av tospråklig ordbok
- høytlesing av oppgaveteksten
I THYF benytter vi oss av Wiseflow for alle eksamener. Wiseflow er også der eksamenskarakteren publiseres.
Her kan du logge inn i systemet med Feide-pålogging
For deg som student kan det være nyttig å sette deg inn i systemet før du skal bruke det under en eksamen. Under ser du en kort presentasjon av Wiseflow for kandidater. Du kan også finne mer informasjon om Wiseflow på deres egne støttesider.
MERK! Nye studenter vil først få tilgang til Wiseflow etter 15. oktober.
Som student hos THYF har du etter lov om høyere yrkesfaglig utdanning rett til begrunnelse og klage på vurderinger. Paragraf §22 og §23 sier følgende:
n student har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen. Hvis karakteren er gitt for en muntlig eksamen eller en bedømmelse av praktiske ferdigheter, må studenten kreve en slik begrunnelse umiddelbart etter at karakteren er formidlet. Hvis karakteren kunngjøres elektronisk, og studenten kan kreve begrunnelsen elektronisk, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at karakteren blir kunngjort. Hvis karakteren kunngjøres på en annen måte, må studenten kreve begrunnelse innen én uke etter at studenten fikk kjennskap til karakteren, men likevel ikke senere enn tre uker etter at karakteren ble kunngjort.
Begrunnelsen skal gis innen to uker etter at studenten har bedt om den. Dersom begrunnelsen ikke kan gis innen to uker, skal studenten varsles om det og samtidig få vite når begrunnelsen kan ventes. I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsippene som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Begrunnelsen kan gis muntlig eller skriftlig.
Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen, skal studentene ha tilgang til dem etter at karakteren er fastsatt.
En student kan klage skriftlig over karakteren innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort. Det skal da gjennomføres en ny sensur. Ved den nye sensuren skal sensorene ikke få kjennskap til den opprinnelige karakteren, sensors begrunnelse for karakteren eller studentens begrunnelse for klagen. Hvis studenten har bedt om begrunnelse for eller klaget over formelle feil, løper klagefristen fra studenten har fått begrunnelsen, eller til klagen på formelle feil er endelig avgjort. Hvis det brukes en løpende vurdering med karakter, kan fagskolen bestemme om studenten skal kunne klage etter hver enkelt vurdering, eller først når resultatet er kunngjort.
En student kan ikke klage på en bedømmelse av en muntlig prestasjon, en vurdering av praksisstudier eller lignende som etter sin art ikke lar seg etterprøve.
En student kan ikke klage på karakterfastsettingen etter en ny sensur.
En student som har vært oppe til en eksamen, en prøve eller et annet arbeid som bedømmes med karakterer, kan klage på formelle feil innen tre uker etter at studenten er blitt eller burde være kjent med feilen. Klagen skal rettes til fagskolen. Styret er klageinstans.
Et sensurvedtak skal oppheves hvis det er begått feil som kan ha hatt betydning for studentens prestasjon eller bedømmelsen av prestasjonen. Hvis feilen kan rettes opp gjennom en ny sensur, skal dette gjennomføres. Hvis feilen ikke kan rettes opp gjennom en ny sensur, skal det holdes en ny eksamen, prøve eller lignende med nye sensorer. En student kan klage etter § 22 på karakterfastsettingen ved sensuren.
Hvis en student har krevd begrunnelse for eller klaget over karakterfastsettingen, løper klagefristen fra studenten har fått begrunnelsen, eller til klagen på karakterfastsettingen er endelig avgjort.
Fagskolen eller klageinstansen kan bestemme at det skal foretas en ny sensur eller holdes en ny eksamen, prøve eller lignende hvis det er begått formelle feil som kan ha hatt innvirkning på én eller flere studenters prestasjoner eller bedømmelsen av disse.
Før du eventuelt klager ber vi deg gjøre deg kjent med disse to paragrafene, men det viktigste å vite for deg som student er følgende:
- Du har tre uker fra du mottar en vurdering/begrunnelse på å klage.
- På en muntlig vurdering kan du kun klage på formelle feil under gjennomføringen ikke på selve vurderingen.
- En klage på vurdering (du mener du har fått feil karakter) kan føre til endring av karakter i både positiv og negativ retning. Om du for eksempel har fått karakteren 'C' kan denne etter en klage både bli en 'B' eller en 'D'.
- Det er ikke mulig å klage på en klagesensur, så vær sikker på at du ønsker å klage, før du klager
Hvis du er sikker på at du vil klage, finner du skjema for klage her:
Skjema for klage på eksamenskarakter
En student har rett til å fremstille seg tre ganger til eksamen i samme emne. En student som trekker seg fra eksamen uten gyldig grunn, regnes for å ha framstilt seg til eksamen. Gyldig grunn er sykdom eller velferdsgrunner og skal være dokumentert. Skjema med dokumentasjon må være innsendt senest tre dager etter eksamensdato.
Nødvendig dokumentasjon må følge skjemaet. Skjema sendt inn uten nødvendig dokumentasjon, behandles ikke.
Retten til å gå opp til eksamen reguleres av Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole § 4-5.
For noen av våre studenter kan det være vanskelig å møte opp på en av våre studiesteder for å gjennomføre eksamen. Hvis dette er tilfellet for deg kan du søke om å ta eksamen ved et annet eksamenslokale.
THYF må godkjenne lokalet du ønsker å benytte, så vi anbefaler at du oppsøker en institusjon som allerede gjennomfører eksamen eller prøver av en eller annen form. Eksempelvis andre fagskoler, videregående skoler, ungdomskoler, universitet, høyskoler eller eksamenskontor.
Om du får godkjent eksternt eksamsenslokale, må du selv stå for alle kostnander knyttet til gjennomføringen av eksamen. Dette vil ofte dreie seg om lønn til vakt, administrative kostnader og en leiepris for bruk av rom.
Eksamen ved annet eksamenslokale er ikke en rettighet, men et tilbud vi gir våre studenter, og det er derfor ingen klagemulighet, men vi vil informere om hvorfor vi eventuelt avslår en søknad, slik at du kan rette opp eventuelle feil.
Søknad om annet eksamenslokale må være mottatt senest en måned før eksamensdato.
Om du ikke har bestått en eksamen kan du få muligheten til å gjennomføre en kontinuasjonseksamen i neste eksamensperiode. Noen emner har eksamener av en slik art at det ikke tilbys kontinuasjon. Disse må gjennomføres ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Om du ønsker å søke om kontinuasjonseksamen kan du benytte skjemaet for lokale opptak.
- Oppmeldingsfrist for høstsemesteret er 15. september
- Oppmeldingsfrist for vårsemesteret er 15. april
Eksamen reguleres av forskriften og av Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. De mest relevante paragrafene er lenket til under:
Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Trøndelag høyere yrkesfagskole