KI, juks og plagiat

KI.jpg

Tjenester og verktøy som benytter seg av generativ kunstig intelligens er i ferd med å bli en del av hverdagen vår. ChatGPT er verktøyet som omtales oftest i forbindelse med skole og utdanning - men muligheten til å stille spørsmål til en chatbot finnes også i en rekke andre tjenester. I det videre følger informasjon og retningslinjer for håndtering av kunstig intelligens i skolene.

Rutine ved juks og plagiat 2024 

Retningslinjer for håndtering av kunstig intelligens i skolene, dato 04.05.2023 retningslinjer-ki-juks-og-plagiat.pdf (trondelagfylke.no)

Hva regnes som juks: Eksempler på juks er å bruke ulovlige hjelpemidler, samarbeide med andre uten lov, eller å presentere andres arbeid som sitt eget.  

Hva regnes som plagiat: Plagiat er direkte avskrift eller lettere omskrivinger av andres tekster – uten kildereferanser og uten at teksten er markert som sitat. Plagiat er ikke alltid en bevisst handling, men kan oppstå hvis du har misforstått hvordan kilder skal brukes. For å unngå plagiering og juks er det viktig at man lærer seg riktig kildebruk.  

Chatbot og juks: Eksempel på juks er når eleven leverer eller presenterer et oppgavesvar som helt eller delvis er produsert av kunstig intelligens, og presenterer det som sitt eget arbeid. o Læreren skal kun vurdere elevens eget arbeid. Reaksjoner på juks eller plagiat. 

Konsekvenser ved juks og plagiat: Reaksjonene på juks og plagiat må basere seg på forskrift til opplæringslovens paragrafer om vurdering, ordensreglement for de videregående skolene og Utdanningsdirektoratets veiledninger om kildebruk. 

  • Konsekvensen av juks eller plagiat kan være IV på oppgavebesvarelsen, og / eller varsel om fare for nedsatt atferdskarakter.  
  • Hvis en elev leverer oppgavesvar som helt eller delvis er produsert av kunstig intelligens, og presenterer det som sitt eget arbeid, kan eleven på kort varsel bli bedt om å gjennomføre en ny vurderingssituasjon uten hjelpemiddel.

Retningslinjer for håndtering av kunstig intelligens i skolen.

Les her

Sist oppdatert 06.08.2024