HO 2.0: Fagarbeidere i verdensklasse

HO2.0.png

Helse-, omsorg- og oppvekstsektoren står overfor store utfordringer i årene som kommer! Gjennom HO2.0 har vi skapt en innovativ, teknologisk og fremtidsrettet helse-, omsorg-, og oppvekstrettet utdanning som møter morgendagens behov? Nå tester vi modellen ut på vår skole!

- Det er innovativt!

Gjennom parternskapsprosesser tas det sikte på å utforske elementer som kan utgjøre elemener i en innovativ og framtidsrettet modell for en «annerledes» helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning som gagner til framtidens behov for arbeidskraft og nye og «ukjente» kompetansekrav. Dette gjelder både elevenes faglige kompetanse og å fremme «21st. century skills», som inkluderer evne til kommunikasjon, kreativ tenkning og innovasjon, samarbeid og samhandling samt kritisk tenkning.

- Gjennom prosjektet vi vil være innovative, tenke nytt, prøve nye måter å integrere teknologi i læringsarbeid på der det skal forskes og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere", forteller prosjektleder Britt Karin Støen Utvær. 

HO2.0-modellen

Helsepersonellkommisjonens rapport tegner utfordringsbildet i det norske helsevesenet. Behovet for personell innenfor helse- og oppvekst er stort.1 Størst er mangelen på sykepleiere og helsefagarbeidere. Framskrivningsprognoser viser at gapet mellom tilgjengelige ressurser og ressursbehovet i helsetjenesten vil fortsette å øke, og at utviklingen ikke er bærekraftig. Samtidig som behovet for arbeidskraft øker sliter utdanningsinstitusjonene med rekruttering til barnehagelærerutdanning og flere helseutdanninger. Utfordringsbildet preges også av at mange forlater yrkene få år etter fullført utdanning antall unge uføre har fordoblet seg de siste ti år og sykefraværet i helsevesenet er nå det høyeste på femten år.

Hovedmålet med HO2.0-prosjektet er å utvikle en innovativ, teknologisk og framtidsrettet helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning der entreprenørskap er en sentral læringsstrategi. Teknologiske og digitale ferdigheter er sentrale kompetanser for framtida. Det etableres et partnerskap med sentrale aktører i Trondheim. Sammen skal det utarbeide elementer i modellen. Prosjektet skal forskes på og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere". Modellen piloteres ved Cissi Klein vgs. 

HO 2.0-prosjektet setter fokus på videregående skole (vgs) og utdanning innenfor helse- og oppvekstfag. Mange elever på helse- og oppvekstfag (HO) i vgs fullfører ikke utdanningsløpet.9 Manglende tilhørighet, ensomhet og psykiske helseproblemer er blant de viktigste årsakene til at elever slutter. Opplevelse av lite mening og svake språkferdigheter blant minoritetselever er andre forklaringer. Viktigheten av helsefremmende arbeidsmiljø for å motvirke stress, psykisk uhelse og mistrivsel i arbeidslivet har lenge vært et fokus. Betydningen av helsefremmende læringsmiljøer i utdanningssektoren har derimot fått mindre fokus, men er minst like viktig.

Helsefremmende teorier

Helsefremmende teorier har tidligere blitt benyttet for å forstå sammenhengen mellom skolemiljø (eksempelvis helsefremmende skoler) og læring. Ifølge disse teoriene er læring og kompetanseutvikling i seg selv helsefremmende og skolen blir ansett som en viktig helsefremmende kontekst for ungdom. Helsefremmende læring fokuserer på ressurser i den som skal lære. Den lærende blir sett på som et aktivt selvutviklede, skapende vesen med egen vilje og ambisjoner. Hele mennesket skal involveres i læreprosessen enten den skjer i skolen eller i arbeidslivet; læring og helsefremming interagerer som «en forsterkende loop». Dette kan ses i sammenheng med den salutogene teorien som er en helsefremmende livsmestringsteori for å forstå i hvilken grad livet og det man erfarer er begripelig, håndterlig og meningsfull. Teorien benyttes til å forstå hvordan elevers tankesett påvirker hvordan de arbeider sammen, hvordan de lærer og hvordan de har det i sine mellommenneskelige relasjoner. Forskning viser at helsefremmende læringsmiljø ser ut til å være en sentral faktor i ungdoms tilpasning til utdanningsrelatert stress og for å moderere stress i arbeidslivet blant helsepersonell.

Ungdomstiden er en livsfase der den unge må tilpasse seg mange ulike forandringer, både fysiske, psykiske og sosiale. Å utsettes for ulike typer stress, forårsaket av disse store endringene, utgjør en sentral og normal del av vekst og utvikling hos ungdom. Resultatet av stressresponsen og stresspåvirkningen på helse vil være avhengig av ulike sårbarhets- og beskyttende faktorer, både i individet og i omgivelsene. Helsefremmende tiltak i utdanning er derfor grunnleggende for at elevene gjennom god helse og trivsel utvikler robusthet og utnytter sitt potensial for læring og utvikling. En omfattende litteraturgjennomgang viser at helsefremmende perspektiver i svært liten grad har blitt benyttet til å utforske sammenhengen mellom læringsmiljø og læring i kontekst av å utvikle yrkeskompetanse på videregående nivå. Det helsefremmende perspektivet ble i 2020 synlig i norsk grunnopplæring ved at folkehelse og livsmestring ble et av tre gjennomgående tverrfaglige temaene i overordnet del av læreplanverket.  

Pedagogisk entreprenørskap 

Norsk skole har siden 2004 hatt nasjonale føringer for entreprenørskap som satsningsområde i hele utdanningsløpet. Til tross for dette har ikke entreprenøriell tilnærming til undervisning og læring fått fotfeste. Pedagogisk entreprenørskap er “hands on”-læring, der elevene tilegner seg kunnskap og ferdigheter gjennom praktiske og virkelighetsnære arbeidsformer som skaper forståelse og dybdelæring. Læringsarbeidet er basert på helhet og sammenheng hvor innhold og organiseringen av læringsaktivitetene skal bygge på analyse og utforming som imøtekommer elevenes læringsbehov i et fremtidsperspektiv.

Elevrollen er aktiv og autonom, og det tas utgangspunkt i ståstedet til den som skal lære for å skape relevans og mening. Læring i fellesskap gjennom samarbeid mot felles læringsmål er i fokus. På denne måten blir elevens personlige ressurser styrket (eksempelvis økt selvinnsikt og bevisstgjøring av personlige egenskaper) og de gis mulighet til å erfare merverdi av samarbeid på grunnlag av forskjellige egenskaper og ferdigheter. Pedagogisk entreprenørskap har derfor konstruktiv effekt på læringsmiljøet.

Digital teknologi

Innenfor helse- og oppvekstfag kan ulike teknologier være verdifulle verktøy for å utvikle entreprenørielle kompetanser. Teknologiplattformer som samarbeidsverktøy og virtuelle læringsmiljøer gjør det lettere for elever å jobbe sammen i team på tvers av tid og sted og muliggjør kommunikasjon og deling av ideer på nye måter. Teknologi kan tilpasses ulike læringsstiler og behov, noe som er sentralt for pedagogisk entreprenørskap. Digital læring gir mulighet for individualisert læring hvor elevene kan lære i eget tempo og fokusere på områder de ønsker å utvikle. Elever med et annet morsmål kan for eksempel trene norsk språk ved hjelp av apper og VR. Simuleringsprogrammer og VR-teknologi kan gi elevene realistiske scenarioer der de må håndtere pasientsituasjoner, noe som gir dem mulighet til å trene på problemløsning og beslutningstaking i trygge omgivelser. Slike læringsaktiviteter tilrettelegger ikke bare for utvikling av fagkunnskap, men også for evnen til å tenke innovativt og kritisk. Bruk av hjelpeteknologi i opplæringa vil styrke elevers digitale ferdigheter, en kompetanse som vil være viktig i deres fremtidig yrkesutøvelse der blant annet økende bruk av velferdsteknologi er en eksplisitt politisk målsetting. Oppsummert er det behov for kunnskap om hvordan teknologi, helsefremmende læringsmiljø og pedagogisk entreprenørskap som læringsaktivitet kan bidra til robusthet, kompetanseutvikling og profesjonskvalifisering av fremtidens helsefagarbeidere i møte med fremtidens behov for helsepersonell. Prosjektet HO 2.0 er et tilsvar på dette. 

I arbeidet med å utvikle en innovativ, teknologisk og fremtidsrettet helse-, omsorg-, og oppvekstrettet utdanning er det blitt arbeidet med å identifisere virkemidler for å kunne a) kunne rekrutter, b) utdanne og c) beholde fagarbeidere i en ny modell for utdanning på videregående nivå. Virkemidlene skal understøtte arbeidet med å utdanne robuste og innovative fagarbeidere for fremtidens helsetjenester.  

Flere av virkemidlene har indirekte innvirkning på hverandre, der f.eks. måten å organisere undervisningen på kan skape et godt omdømme for tilbudet som i seg selv øker interessen og rekrutteringen. Virkemidlene nedenfor presenterer så langt i hovedsak virkemidler knyttet til «hvordan utdanne».  Alle virkemidlene utgjør til det helhetlige konseptet HO2.0. 

Modellen er under utvikling o

g dette er hvor vi står pr i dag:  

Autentiske læringsrom er modellens kjerne. Autentisk betyr ekte og pålitelig.28 I dette prosjektet vil det innebære et utstrakt og tett samarbeid mellom skole og bedrift og «kort vei» mellom teori og praksis. I modellen er dette synliggjort gjennom tre «hubber»: Bedriftshub, verkstedhub og nærmiljøhub. Forsking viser at autentiske læringsrom er sentralt i kvalifisering av fagarbeidere for å kunne mestre en fremtidig jobb i helsesektoren.

Bedriftshub

I prosjektet konkretiseres dette gjennom en samarbeidsavtale mellom Cissi Klein vgs. og to helse- og velferdssenter (HVS), èn barnehage og èn skole/SFO i Trondheim kommune i.

Klasser/ grupper på 15 elever har sine opplæring-  og arbeidsdager i én av disse bedriftene to til tre dager per uke gjennom hele skoleåret. Elevenes faglærer er til stede gjennom hele arbeidsdagen. Store deler av programfagtimene og timer til yrkesfaglig fordypning er lagt til disse «1.linjebedriftene» som skolen samarbeider med.  Lærlingene som er på disse to bedriftene vil benyttes som mentor/fagressurs/ veileder-2 for elever, skolens lærere og bedriftens veiledere.  

Verkstedhub

Skolen har i samarbeid med Eksperter i team ved NTNU om å utforme verkstedarealene på helse- og oppvekstfag i den nye skolen. Verkstedarealene vil inneha stor grad av generalitet som gir frihet til å endre funksjon ved å etablere ulike pop-up-scenarier ut ifra hvilken tematikk som er i fokus. Det er vektlagt å kunne benytte møblement og utstyr som understøtter denne fleksibiliteten. Samarbeidspartnere i prosjektet gir fortsatt innspill til hvilket utstyr (møblement, aktivitetsprodukter og velferdsteknologi) som bør inn på verkstedet for å kunne skape et så praksisnær arena som mulig. Her inngås det samarbeid mellom skolen og Trondheim kommune. 

Tjenestemottakere i både helse- og oppvekstsektoren, helsepersonell, pårørende og lærlinger vil inviteres i skolens arealer slik vil yrkesopplæringen bli autentisk i de perioder man er på skolen.  

Nærmiljøhub

Ett av delmålene i kommuneplanen for Trondheim kommune er å sørge for at innbyggerne har god livskvalitet bl.a. gjennom på å utvikle og samarbeide om bærekraftige helse- og velferdstjenester. Cissi Klein vgs. ligger sentralt plassert i bydelen og er en part i områdesatsningen Lademoen. Gjennom strategisk samarbeid med ulike aktører i nærmiljøet vil HO2.0-propsjektet være med å bygge opp under felles tiltak.

I samarbeid med bl.a. kjøpesentre, bo- og avlastningstjenester for ulike aldersgrupper og frivillige lag- og foreninger skal elevene skaper aktiviteter. Etablerer av egne ungdomsbedrift med fagligrelatert aktivitet er en metode som både kan benyttes ute i nærmiljøet eller invitere til f.eks. ungdomsklubben BUA-By-Night på Cissi Klein. 

Nedenfor beskrives de ulike virkemidlene som skal som skal støtte opp under elevenes læring i autentiske læringsrom. De ulike virkemidlene presenteres under rammen av grunnpilarene Innovasjon, Helsefremmende læringsmiljø og Digital teknologi. 

Helsefremmende læringsmiljø

Virkemidler innenfor helsefremmende læringsmiljø som skal støtte opp under elevenes læring i autentiske læringsrom er: 

  • Interessebasert forypning
  • Godt vertskap
  • Faglærer og veileder i bedrift
  • Samarbeid på tvers

Innovasjon

Virkemidler innenfor innovasjon som skal støtte opp under elevenes læring i autentiske læringsrom er: 

  • Entreprenørielle læringsaktiviteter
  • Tverrfaglighet
  • Internasjonalisering
  • Skolekonkurranser

Digital teknologi

HO 2.0-modellen bygger på det relasjonelle teknologisynet. Det relasjonelle teknologisynet handler om å forstå teknologi ikke som noe isolert, men som noe som inngår i et komplekst samspill mellom mennesker, samfunn og materielle forhold. Synet legger vekt relasjoner, sammenhenger og konteksten teknologien inngår i. Teknologi anses som en dynamisk del av de sosiale, kulturelle og materielle prosessene, snarere enn bare som et nøytralt verktøy eller statiske gjenstander. Med andre ord- vi påvirker og former den teknologiske utviklingen, men vi blir også selv påvirket og formet av teknologien.

Virkemidler innenfor digital teknologi som skal støtte opp under elevenes læring i autentiske læringsrom er pedagogisk bruk av digitale plattformer/internett, simulering, virtuell virkelighet og oppvekst- og velferdsteknologi. Hjelpeteknologier kan også anses som velferdsteknologier når de anvendes i yrkesutøvelsen ute i bedrift.

  • Digitale flater
  • Simulering
  • Virtuell virkelighet/ apper
  • Velferds- og hjelpeteknologi i helse og oppvekst

Tidligere arbeidsprosesser (2023/2024)

StartUP-samling for prosjektet HO 2.0
Tid for handling – men hvilke handlinger?

  • Invitasjon til samling kan du se her.
  • Nyhetssak kan du lese her.

Delkaterliste:

Deltakerliste

Presentasjoner:

Oppsummering fra gruppearbeidet:

Prosjektet har som mål å utvikle en pedagogisk modell. Modellen støtter seg på tre overordnede tema som utgjør prosjektets pedagogiske grunnlagstenkning, der pedagogisk entreprenørskap skal utgjøre hovedmetodikken.  

De tre overordnede temaene er:

  1. Pedagogisk entreprenørskap
  2. Ny og innovativ teknologi (digitale læringsaktiviteter og teknologi)  
  3. Relasjoner 

Prosjektet har satt sammen to arbeidsgrupper, hhv. barne- og ungdomsarbeider og helsefagarbeider. Arbeidsgruppene er pr. dato satt sammen av disse ressurspersonene 

Arbeidsgruppene skal jobbe ut i fra denne metodikken.

20.11.23 ble det gjennomført første worhshop i prosjektet. 

08:30 
0d morgen 
nkomst i kantinoteket (2.etg), kaffe og te severes 
• Bussholdeplass: Saupstadsenteret 
• Parkering: Registrering av bil i skolens resepsjon (2. etg) 
08:45 Felles innledning i auditoriet 
• Hilsen fra rektor Elisabeth Tandstad 
Om HO 2.0- prosjektet ved prosjektleder 
• Entreprenørielt tankesett ved Frank Norbeck, Ungt Entrprenørskap 
• Mandat, metodikk og framdrift i arbeidsgruppene 
09:30 beidsgruppearbeid 
Fokus på å konsolid ere arbeidsgruppene, bli kjent med hverandre ogde n enkeltes kompetanse, 
nker og drømmer for en ny in novativ utdanningsmodell innenfor helse- og oppvekstfag. 
rbeidsoppgaverfrem mot neste møte, som vil ha fokus på rekruttering, 
prese nteres. Arbeidsgruppelederne Sonia Tangen (barne- og ungdomsarbeiderfaget) og Birgitte 
Bjørngård (helsefagarbeiderfaget) leder arbeidet i gruppene. 
Dato for neste møte fastsettes. 
11:30 
ruppe BUA: Sted: Elevrådsrom 
ruppe HEA: Sted: Rom 102 
nsj 
tandby or grab & go

30.01.24 ble det gjennomført en ny workshop (W1) i prosjektet. Prosjektet har som delmål å identifisere og ivberksette nye rekrutteringstiltak. Tema for workshop 1 var: "Hvordan rekruttere" inn til Helse- og oppvekstfag.

Problemstillinger til verdenskafeen

Innledende presentasjon

 Oppsummeringer blir presentert forsommeren 2024.

Workshop 2 handler om "Hvordan utdanne" elever innen helse- og oppvekstfag på videregående skoles nivå. Det er rundt 50 påmeldte til workshop 2- konferansen.
Programmet er slik:

 Ett av hovedtemaene er bruk av VR og KI i opplæringa. Her er noen eksempler:

VR-aktører som kommer på besøk på workshop 2:

Workshop 3 har fokus på Å BEHOLDE

  • elever i videregående opplæring
  • lærlinger i læretid (og ikke minst i overgangen til læretid)
  • fagarbeidere i sine respektive yrker

Program for dagen

Sted: Fylkestingssalen, 5. etg, Fylkets hus Trondheim

8.00-8.30 Kaffe og samsnakk
8.30-8.40 Velkommen v/ Britt Karin og Anders
8.40-9.15 Innledning: Å beholde eleven, lærlingen og fagarbeideren v/ Anne Marit, Hege og Bibbi
9.15-9.20 Introduksjon av gruppearbeid
9.20-9.30 Pause
9.30-10.30 Gruppearbeid på tvers av arbeidsgruppene
10.30-10.40 Pause
10.45-11.20 Oppsummering fra gruppene
11.20-11.30 Veien videre v/ Britt Karin og Anders
11.30 Lunsj


Mer om prosjektet

Hovedmålet med prosjektet er å utvikle en innovativ, teknologisk og framtidsrettet helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning der entreprenørskap er en sentral læringsstrategi. Teknologiske og digitale ferdigheter er sentrale kompetanser for framtida.

  • Det etableres et partnerskap med sentrale aktører i Trondheim. Sammen skal det utarbeide elementer i modellen.
  • Prosjektet skal forskes på og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere".
  • Modellen piloteres ved Cissi Klein vgs.

Helse- og omsorgstjenesten i Norge står overfor store utfordringer i årene som kommer. En av dem er mangelen på arbeidskraft. I 2022 ble det estimert en mangel på sykepleiere (5900), andre helseyrker (2600) og helsefagarbeidere (2600). I årene som kommer vil helse- og omsorgstjenesten legge beslag på nesten halvparten av veksten i arbeidsstyrken (St. Meld. St. 7 (2019–2020)).
I helse- og omsorgssektoren er hovedandelen av arbeidstakerne kvinner, og majoriteten av studenter og elever innen helse- og oppvekstfag er kvinner. Kompetansebehovutvalget peker på at andelen som slutter underveis i utdanningen er høyere for menn enn kvinner, både for helsefagarbeidere og sykepleiere. Prosjektet vil derfor vil vi rette et spesielt fokus på hvordan faget kan tiltrekke seg og beholde flere mannlige søkere.

NAVs bedriftsundersøkelse 2022 viser at trenden også er et trøndersk anliggende Trøndelagitall.no viser at det i dag (2022) er en estimert mangel på bl.a. 200 helsefagarbeidere, 25 barne- og ungdomsarbeidere, 150 legespesialister, 675 sykepleiere, og 125 vernepleiere. Det er dessverre en økende trend.

I februar 2023 presenterte helsepersonellkommisjonen under ledelse av Gunnar Bovim en helhetlig og kunnskapsbasert vurdering av behovene for personell og kompetanse i helse- og omsorgstjenestene frem mot 2040. Den har også foreslått tiltak for å utdanne, rekruttere og beholde kvalifisert personell i hele landet, for å møte utfordringene i helse- og omsorgstjenestene på kort og lang sikt. Fylkesdirektør for utdanning i Trøndelag fylkeskommune, Vegard Iversen har vært medlem i kommisjonen.

I utredning fra BUFDIR i 2020 om rekruttering av menn til helse- og omsorgssektoren, var et av forslagene at det blir dannet partnerskap som finner modeller der utdanningsinstitusjoner og helseforetak og andre institusjoner utformer en strategi for rekrutteringsarbeidet i samarbeid med representanter for skolene og karriereveiledere.

Et annet tiltak som er trukket frem for å imøtekomme flere eldre og manglende arbeidskraft er digitalisering. Det henvises til erfaringer under pandemien, der digitalisering i form av velferdsteknologi, e-konsultasjon og digital hjemmeoppfølging ble redningen for mange. Teknologi skal bidra til at flere kan få helse- og omsorgstjenester i eget hjem og bo trygt hjemme lenger. Morgendagens helsearbeidere trenger mer og oppdatert kunnskap om bruk av digitale hjelpemidler i helse- og omsorgssektoren. Vi trenger fagarbeidere med teknologisk innsikt til å bruke nye hjelpemidler og det må derfor utvikles nye læremidler for utdanning av morgendagens helsearbeidere.

Kompetansebehovsutvalget (2020) slår fast at det finnes lite kunnskap om effekten av digitale læremidler i utdanningssystemet. Det blir ofte for sterkt fokus på hvordan teknologien blir erfart av brukerne, og for lite fokus på hvilke potensial IKT kan ha for læring (Krumsvik 2020). Det er ingen tvil om at behovet for digitale ferdigheter er stort og økende blant elever, men forsking viser at det er liten innsikt om hvordan digitale læremidler best kan brukes i undervisningen på videregående nivå for å oppnå bedre læringsutbytte. Derfor vil vi gjennom dette prosjektet være innovative, tenke nytt, prøve nye måter å integrere teknologi i læringsarbeid på, forske videre på dette og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere" med integrering av teknologiske ferdigheter i opplæringen. Dette skal føre til at ferdighetene hos morgendagens fagarbeidere bidrar til økt kvalitet i utøvelsen av yrkene knyttet til helse- og oppvekstsektoren.

Det er forventet økende andel av eldre med minoritetsbakgrunn i helse- og omsorgsinstitusjoner og det også er viktig å rekruttere minoritetspråklige fagarbeidere inn i sektoren. Formidlingstall fra Trøndelag fylkeskommune viser at flere av minoritetsspråklige elever har utfordringer med å få seg læreplass. Prosjektet vil jobbe med å få ytterligere innsikt i utfordringene for denne gruppen, slik at disse elevene i større grad blir rustet for å kunne fullføre og bestå læretida. For å imøtekomme den økende «eldrebølgen» er vi avhengig av å utvikle nye strategier for å rekruttere kompetent arbeidskraft og vi vil derfor utvikle innovative læringsstrategier innenfor yrkene knyttet til helse-, pleie-, sosial- og omsorgsyrker.
Målet med prosjektet er å utvikle et godt gjensidigpartnerskap mellom sentrale aktører i Trondheim for å skape ny modell for innholdet i opplæring av framtidens fagarbeidere innen helse- og oppvekstområder i Trondheim. Cissi Klein vgs. har gjennomført oppstartsamtaler med bl.a. NTNU, St. Olavs hospital, Trondheim kommune, Ungt Entreprenørskap og Dronning Mauds Minde Høgskole. Alle er interesserte i å inngå i et partnerskap. Modellen som utvikles skal piloteres ved Cissi Klein vgs. i Trondheim. Cissi Klein vgs er en helt ny videregående skole i Trondheim som i januar 2025 flytter inn i nye lokaler, sentralt beliggende på Falkenborg i Trondheim. Skolen vil bestå av mellom 700-900 elever. Skolens utdanningstilbud er helse- og oppvekstfag, studiespesialisering, dans, drama, teknologifag og påbygning til generell studiekompetanse. I dag er skolen i midlertidige lokaler på Saupstad.

Skolens pedagogiske profil er vedtatt av politisk nivå i Trøndelag fylkeskommune (HUU 5/21) og er grunnmuren i arbeidet med å utvikle Cissi Klein vgs. Skolens ambisjoner er bl.a. å være en levende arena der opplæringen kjennetegnes av skaperglede, engasjement og utforskertrang og skal kjennetegnes av én skolekultur som bidrar til tverrfaglig fellesskap mellom ansatte og elever på tvers av utdanningsprogram. Det legges vekt på at prosjektet skal se mulighetene for samarbeid på tvers av skolen utdanningsprogrammer. Skolen skal være en tydelig aktør i nærmiljøet og i samfunnet, og vil være i spissen for skoleutvikling i samarbeid med universitets- og høyskolesektoren, arbeids- og næringsliv og forskningsmiljøer.

  • Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (2020) Utredning om rekruttering av menn til helse- og omsorgssektoren. Proba-rapport nr. 2020-6.
  • Direktoratet for e-helse Direktoratet for E-helse lastet ned 11.01.20223 fra: https://www.ehelse.no/strategi/nasjonal-e-helsestrategi
  • NAV Trøndelags bedriftsundersøkelse 2022 lastet ned 09.01.23 fra: https://trondelagitall.no/statistikk/bedriftsundersokelsen
  • NOU 2020: 2, Fremtidige kompetansebehov III - Læring og kompetanse i alle ledd. Avgitt til Kunnskapsdepartementet.
  • NOU 2023: 4 Tid for handling. Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Lastet ned 18.02.23
  • https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-nou-2023-4-tid-for-handling.-personellet-i-en-barekraftig-helse-og-omsorgstjeneste/id2961754/
  • NTNU Strategi 2018-2025: Kunnskap for ei betre verd
  • NTNU, Tildelingsbrev for 2022, lastet ned 13.01.23 statsbudsjettet-2022-tildelingsbrev-for-norgesteknisk-naturvitenskapelige-universitet-.pdf (regjeringen.no)
  • St. Meld. St. 7 (2019–2020 Helse og omsorgsdepartementet (2023) Nasjonal helse- og sykehusplan 2020–2023.
  • Velferdsteknologisatsingen i Trondheim kommune lastet ned 04.01.23 fra: https://www.trondheim.kommune.no/tema/helse-og-omsorg/helsetjenester/velferdsteknologi

Effektmål

Gjennom parternskapsprosessen tas det sikte på å utforske elementer som vil være mulig å videreutvikle for å kunne bane vei for en innovativ og framtidsrettet modell for en «annerledes» helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning som gagner til framtidens behov for arbeidskraft og nye og «ukjente» kompetansekrav. Dette gjelder både elevenes faglige kompetanse og å fremme «21st. century skills», som inkluderer evne til kommunikasjon, kreativ tenkning og innovasjon, samarbeid og samhandling samt kritisk tenkning. Gjennom prosjektet vi vil være innovative, tenke nytt, prøve nye måter å integrere teknologi i læringsarbeid på der det skal forskes og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere".

Pedagogisk entreprenørskap skal være hoved-læringsstrategi. Som en del av prosjektet vil delmålene fokusere bl.a. på rekruttering av gutter til utdanninger som tradisjonelt sett er «jentedominerte», samt at vi vil være med på å løse utfordringen som er knyttet til at mange av elever som står uten læreplass. Vi vet også at flere minoritetsspråklige elever har utfordringer med å få seg læreplass. Prosjektet ønsker å bistå med en positiv utvikling på dette området.

Tematikken som bringes fram i denne søknaden er av en meget omfattende karakter og skal man oppnå resultater av igangsatte tiltak, er man avhengig av kontinuerlig innsats over lang tid med evalueringer som gir retning i prosessen. I tillegg er det svært nyttig med forskerperspektiv.

Prosjektet vårt retter seg inn mot oppstartsfasen i dette arbeidet. Oppstartsfasen inneholder igjen ulike delfaser, beskrevet i tidsplanen. Etter gjennomført «oppstartsfase», har vi en intensjon om at en arbeidsgruppe skal kunne presentere en modell som deretter skal piloteres ut ved Cissi Klein vgs. Piloteringen vil i seg selv være et nytt prosjekt. Hvilke elementer, og da effektmål som vil utkrystallisere seg i løpet av det omsøkte prosjektet, kan være noe vanskelig å forutse. I løpet av prosjektperioden ser vi likevel for oss en modell med følgende fokus:

  • Partnerskap-samarbeidet har utviklet et attraktivt utdanningstilbud innen helse og oppvekstfag som i første omgang prøves ut ved Cissi Klein vgs.
  • Det er tett, gjensidig og forpliktende samarbeid mellom aktørene i partnerskapet som bidrar i undervisningen, gir attraktive praksisplasser, og tilbud om lærlingeplasser.
  • Elevene har utviklet et entreprenørielt tenkesett, og deltar i prosesser der de utvikler ideer om og videreutvikler ferdigheter knyttet til ny velferdsteknologi.
  • Pedagogisk entreprenørskap er hoved-læringsstrategien og elevbedrifter er en naturlig del av skolens tilbud.
  • Ny og innovativ teknologi er tatt i bruk i opplæringen – både for å gi økt læringsutbytte, men også for å tilegne seg morgendagens helse- og velferdsteknologi.
  • Andelen gutter som søker seg tilbudet har økt, samtidig som andel som søker læreplass og består fagprøven øker.
  • Minoritetsspråklige elever er bedre rustet til arbeidslivet.
  • Et evt. endret kompetansebehov hos yrkesfaglærere har medført nyutviklede etterutdanning- og eller videreutdanningstilbud.
  • Faglærer ved høgskole/ universitet kan kombinere undervisningsstillinger ved stillingen i videregående skole.
  • Pilotere ut interessen for f.eks. yrkesfagløp kombinert med studieforberedende kompetanse på 3 år.

Ny og innovativ teknologi er tatt i bruk i opplæringen – både for å gi økt læringsutbytte, men også for å tilegne seg morgendagens helse- og velferdsteknologi.• Andelen gutter som søker seg tilbudet har økt, samtidig som andel som søker læreplass og består fagprøven øker.• Minoritetsspråklige elever er bedre rustet til arbeidslivet.• Et evt. endret kompetansebehov hos yrkesfaglærere har medført nyutviklede etterutdanning- og eller videreutdanningstilbud.• Faglærer ved høgskole/ universitet kan kombinere undervisningsstillinger ved stillingen i videregående skole.• Pilotere ut interessen for f.eks. yrkesfagløp kombinert med studieforberedende kompetanse på 3 år.

Resultatmål

løpet av prosjektperioden skal det etableres et godt og systematisk partnerskap mellom sentrale aktører i Trondheim.

  1. Partnerskapet skal gjennom kreative prosesser utforske hvilke elementer som vil være mulig å videreutvikle for å kunne bane vei for en innovativ, teknologisk og framtidsrettet helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning i videregående opplæring der entreprenørskap som en viktig læringsstrategi og digital kompetanse som en viktig kompetanse.
  2. Skolen vil måtte jobbe «smartere» og i enda større grad være framoverlente i å ta i bruk ny og innovativ teknologi i opplæringsøye for å kunne følge den raske utviklingen innen velferdsteknologi. Dette krever praksisendring.
  3. Parternskapet skal bidra til at forskningsbasert kunnskap danner rammene for identifisering av sentrale suksessfaktorer som vil være elementer i ny modell for et «annerledes» tilbud på helse- og oppvekstfag - som gagner til framtidens behov for arbeidskraft og nye og «ukjente» kompetansekrav.

Modellen skal piloteres ved Cissi Klein videregående skole i Trondheim.

Startdato: 01.04.2023 Sluttdato: 30.07.2025
Prosjektet omhandler forfase og fase 1,2,3,4. Fase 5, piloteringen, inngår ikke.

Våren 2023 - FORFASE:

  • Etablering av partnerskap som forplikter seg på samarbeid om utvikling og igangsetting av nytt utdanningstilbud innen HO.
  • Etablere styringsgruppe
  • Forventning om gjensidig og forpliktende samarbeid mellom aktørene i partnerskapet som bidrar i utvikling av utdanningstilbudet.
  • Engasjere prosjektleder som leder arbeidet frem til pilot er gjennomført og vurdert.
  • Nedsette arbeidsgruppe som representerer de ulike partnerne, som på vegne av partnere deltar i arbeidsgruppa.

Høst 2023 - FASE 1: Arbeidsgruppen samler grunnlaget for å kunne utvikle tilbudet.

Skaffe seg innsikt i:

  • utfordringsbildet vha. forskning og utredninger
  • innsikt i framtidas helse- og velferdsteknologi
  • utvikle forståelse for entreprenørielle metoder gjennom fokus på tjeneste design som arbeidsmetode
  • Kartlegge partnernes tanker og ønsker for innhold, og deres mulige bidrag

Vår 2024 - FASE 2: Arbeidsgruppe utvikle et forslag til innhold i utdanningstilbudet

Utdanningstilbudet skal legge vekt på elevaktive arbeidsmåter, der ny og innovativ teknologi skal tas i bruk, og vektlegging av et entreprenøriellt tankesett og elevbedrifter.
Gjennomføre iterativ prosess med feedback fra alle partnere (skole: lærere og elever, UF, og bedrifter/sykehus/offentlige tjenester). Referansegruppene brukes til å gi feedback.

Høst 2024 - FASE 3: Kartlegge kompetansebehov

Kartlegge kompetansebehov i skolen for å kunne pilotere tilbudet, og utvikle etterutdanning eller videreutdanningskurs der lærere som skal delta i pilot får tilbud om å delta i skolen for å kunne pilotere tilbudet, og utvikle etterutdanning eller videreutdanningskurs der lærere som skal delta i pilot får tilbud om å delta.
Cissi Klein vgs rekrutterer ansatte/ faglærere til helse- og oppvekstfag.

Høst 2024 - FASE 4: Plan for hvordan promotere pilot
Etablere strategi for informasjon om tilbudet, nettsider, inn i søknadsweb, informere om tilbudet (åpen dag for ungdomsskolene, rådgivere i ungdomsskolen etc)

(Våren 2025 – FASE 5: Pilotering)

  • Cissi Klein vgs rekrutterer ansatte/ faglærere til helse- og oppvekstfag.
  • Opptak av elever til Cissi Klein vgs., der de ulike aktørene i partnerskapet bidrar inn i undervisningen, sørger for attraktive praksisplasser, og tilbud om lærlingeplasser.
  • Prosjektet følges av forskningsmiljø og det rapporteres til styringsgruppa og politisk nivå i fylkeskommunen etter avtale.

Målgruppe 1 – de som tar utdanningen

  • Elever i grunnskolen (rekruttering)
    • Alle
    • Gutter
  • Elever som er inne i utdanningsløpet på helse- og oppvekstfag (beholde og rekruttere til fagarbeider)
    • Alle
    • Elever med minoritetsbakgrunn
    • Gutter
    • Studenter som tar grunnutdanning og videreutdanning. (NTNU, DMMH)
    • Fagarbeidere med praksis som videreutdanner seg som yrkesfaglærere

Målgruppe 2 – brukere som skal få bedre kvalitet på tjenestene som kommune, stat og private aktører leverer.

  • Eldreomsorg (sykehjem, omsorgssenter, hjemmetjenester)
  • Oppvekst (skole, barnehage, SFO, fritidstilbud)
  • Sosialtjenester (barnevern, rusomsorg)
Målgruppe 3 - personell som skal utdanne morgendagens fagarbeidere.
  • Faglærere på videregående nivå
  • Instruktører i lærebedrift (opplæringskontor)
  • Faglærere på høyere yrkesfaglig utdanninger og profesjonsutdanning (NTNU, DMMH, THYF, St. Olav)
Cissi Klein vgs har gjennom sin politisk vedtatte pedagogiske profil en ambisjon om å være en tydelig aktør i nærmiljøet og i samfunnet. Skolen skal romme framtidens pedagogikk slik at elevene rustes til å møte til dels ukjente krav knyttet til framtidens helse- og velferdsteknologi. Skolen ønsker sammen med universitets- og høyskolesektoren, forskningsmiljøer og arbeids- og næringsliv å være i front på skoleutvikling.
Forankringer:
  • Læreplaner innenfor både helse- og oppvekstfagene, teknologifagene og studiespesialisering.
  • Samarbeidsavtalen mellom Trondheim kommunes opplæringskontor og skolene i Trondheim med helse- og oppvekstfag.
  • Avtale om strategisk samarbeid: Trøndelag fylkeskommune og NTNU.
  • NTNUs utviklingsavtale med KD (periodeplan) for 2023-2026
  • NTNUs strategi for 2018-2025 Kunnskap for en bedre verden
  • Velferdsteknologisatsningen til Trondheim kommune, «Trygg der du er».
  • Yrkesfagløftet i Trøndelag og «Plan for det 4-årige løpet»
  • Framtidas skole - skolebruksplan Trøndelag med prosjektet nye Cissi Klein vgs. på Falkenborg
Prosjekt vårt og den kommende modellen som utvikles vil foregå i samarbeid med ulike institusjoner for høyere utdanning og forskning som NTNU ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL), Institutt for lærerutdanning (ILU) og Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM), Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH), Trøndelag høyere yrkesfagskole THYF (fagskoler), Sykepleieutdanningen ved St. Olav.


Prosjektsøknad, økonomi mm.

Kontakt med Cissi Klein vgs:

Anders Lehn
Avdelingsleder yrkesfag
74 17 42 43 91 34 00 93
Sist oppdatert 07.02.2025