Foredrag om livsmestring

2023_08_24 - Lisa Marie Husby 5.jpg

Torsdag 24. august var vi så heldige å få besøk av Lisa Marie Husby, en av de overlevende etter terrormassakren på Utøya.

Lisa Marie begynte foredraget med å fortelle om seg selv, sin bakgrunn og sitt liv slik det er i dag. Høsten 2020 kjøpte hun småbruket Fosskleven gård øverst i Meldal, noe som skulle vise seg å bli et stort steg i prosessen med å ta tilbake kontrollen over eget liv.

Foredrag med Lisa Marie Husby

Videre fortalte Lisa Marie om hvor fine dagene på AUFs sommerleir på Utøya hadde vært i forkant av den politisk motiverte terrorhandlingen, før hun gikk i detalj om hvordan fredag 22. juli 2011 begynte som en helt vanlig dag på Utøya og endte som den verste dagen i nyere norsk historie.

Foredrag med Lisa Marie Husby

De fleste av våre elever var bare 4-5 år gamle da dette skjedde, og mange har ingen erindring om terrorhandlingen som rammet så mange og rystet en hel nasjon i så lang tid etterpå.

Det var spesielt sterkt for elevene å bli ført steg for steg i detalj gjennom terrordagen 22. juli, og vi fikk blant annet se hvordan programmet for AUFs sommerleir skulle ha vært denne dagen og bilder tatt inne i skolestua på Utøya mens skytingen pågikk utenfor. Alle de 47 menneskene som hadde barrikadert seg i skolestua overlevde skytingen.

Foredrag med Lisa Marie Husby

I tillegg til viktigheten av å fortelle om Utøya-terroren for at historien ikke går i den felles glemmeboka, snakket Lisa Marie om hvordan hun i mange år etterpå har levd i redsel og kjempet for å ta livet tilbake. Folkehelse og livsmestring er ett av de tverrfaglig temaene i skolen, hvor livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer, på en best mulig måte.

Lisa Marie er en fantastisk forteller som fengsler tilhørerne, og hennes historie om hvordan hun har lært seg å leve med sårene etter 22. juli er nok en øyeåpner for mange unge såvel som voksne.

Foredrag med Lisa Marie Husby

Til slutt fortjener våre elever skryt for eksemplarisk oppførsel under begge foredragene.