Kan en økologisk ku virkelig melke 50 liter om dagen? Er det mulig å dyrke tomater og agurker i Norge på en bærekraftig måte? Og hvordan holder man husene varme i kalde Norge uten å forurense lufta? Spørsmålene var mange blant elever og lærere som kommer fra svært ulike deler av Europa som deltakere i dette EU-prosjektet for videregående skoler.
Denne uka er elever fra Polen, Italia, Spania og Tyrkia på besøk på Skjetlein videregående skole for å lære om fornybare energikilder som en vei til ren luft og en bærekraftig fremtid. Erasmus-prosjektet kom i gang etter at en lærer fra Polen en dag ikke kunne gå ut av huset som følge av sterk luftforurensing, og nå skal elevene fra Norge og de andre landene sammen lære mer om hvordan vi kan bidra til ren luft i Europa.
I Europeisk sammenheng er Norge en ledende nasjon på fornybare energikilder, og Skjetlein videregående skole som også er et stort gårdsbruk er ledende innenfor landbruket. Her produseres årlig omtrent 100000 kwt solenergi, det brukes trepellets til å varme opp bygningene, og alle nye bygninger er bygget i tre som er langt mer miljøvennlig enn betong. I tillegg drives store deler av produksjonen på gårdsbruket økologisk som et av de største økologiske gårdsbrukene i landet.
Elevene skal delta i et omfattende program mens de er her, deriblant besøk på NTNU, ENOVA og Marintek og skal delta på skogplanting. Viktig er det også med et godt sosialt program og kanskje finne ut at det er ikke så stor forskjell på ungdommer fra ulike land og erfare at landegrenser egentlig ikke har så stor betydning. Virkeligheten er imidlertid ganske forskjellig mellom Norge og de øvrige landene når det gjelder muligheten til arbeid og inntekt, der Norge er i en særklasse med lav arbeidsledighet og gode lønninger, mens i de øvrige landene kan det være svært krevende å være ung med tanke på høy arbeidsledighet og vanskelig økonomi.