Fremtidsrettet kompetanse i samspill med arbeidslivet

Rektor Odd-Inge Strandheim framhever viktigheten i samarbeid med næringslivet, og fleksible studier. Foto: THYF.
Rektor Odd-Inge Strandheim framhever viktigheten i samarbeid med næringslivet, og fleksible studier. Foto: THYF.

– Ønsker du å øke kompetansen din og være attraktiv for fremtidens arbeidsmarked, da bør du velge Trøndelag høyere yrkesfagskole (THYF), dette sier Tore Johan Strømmen som studerer «Ledelse i havbruksoperasjoner» ved THYF avdeling Ytre Namdal.

Tore Johan er en av mange som benytter seg av det brede tilbudet til THYF, samtidig som han står i full jobb ved siden av. Dette er ikke tilfeldig forteller rektor Odd-Inge Strandheim.

– Hovedpoenget med oss er å tilby kompetanse det er behov for i arbeidslivet i Trøndelag. Ikke bare gjennom et to-årig studieløp, men også med mindre og mer spissede kurs som vi får utviklet i tett samarbeid med næringslivet, forteller Strandheim.

THYF er et resultat av at sju fylkeskommunale fagskoler gikk seg sammen til en enhet i august 2020. Dette styrker det totale tilbudet, og gjør fagskolen i stand til å tilby enda bedre tilrettelagte studier tilpasset arbeidstakere som ønsker økt kompetanse i både i offentlig og privat sektor.

Samarbeid med privat næringsliv og organisasjoner som KS i kombinasjon med relevante og tilrettelagte studier er nøkkelfaktoren til suksess ifølge Strandheim. Han legger til at deres studier har to sider. For det første ønsker de å ha en utdanning som styrker enkeltpersonenes kompetanse, på den andre siden er det viktig at bedrifter og organisasjoner styrker fagkompetansen internt.

– Klarer vi ikke å være relevante og tilfredsstille arbeidslivets behov, har vi ikke et eksistensgrunnlag. Så enkelt er det.

Et godt eksempel på THYF sin tilnærming er hvordan de har jobbet med havbruksstudiene ved sin avdeling i Ytre Namdal. Etter tett dialog med næringen er det lagt opp til fleksible løsninger slik at studentene kan være i fullt arbeid samtidig som de står i jobben. Et grep for å lette praktisk gjennomføring for den enkelte blir at alle samlingene skal kjøres på to steder til ulik tid; nærmere bestemt både på Hitra/Frøya og i Rørvik.

– Det kan være slik at en student den ene uka sitter «låst» i en nødvendig jobb – samtidig som vedkommende kan gjennomføre den nødvendige samlingen uka etter. Vårt opplegg vil åpne for det, framholder Strandheim. Han er sikker på at THYF har en viktig rolle for å dekke de fremtidige behovene for både privat næringsliv og offentlig sektor.

– Hos oss får studentene utvidet kompetansen sin, samtidig som de får en høyere utdanning og studiepoeng. Hovedmålet er å dekke behovet i arbeidsmarkedet som er nå - og for fremtiden, avslutter Strandheim.

Les mer.

– En etterspurt og ønsket utdanning

Svært fornøyde studenter

Havbruksnæringa applauderer fagskolens satsing

Styrker fagkompetansen for videre utvikling

Bygger ønsket kunnskap for framtida


Fakta:

Trøndelag høyere yrkesfagskole består av sju avdelinger:

Skolen har mange spennende utdanningstilbud, blant annet innenfor bygg- og anlegg, el-kraft, havbruk, teknikk og industriell produksjon, landbruk og klima- energi og miljø i bygg. Les mer om alle utdanningene på www.thyf.no.

Dette er høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning):

  • Ligger på nivå over videregående skole
  • Gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæring
  • Utdanningene har fra et halvt år til to års varighet på heltid

Mange av utdanningene gjennomføres på heltid, mens andre utdanninger gjennomføres på deltid samlingsbasert med nettstøtte og kan gjennomføres i kombinasjon med fulltidsjobb.