Retningslinjer for bruk av KI på Levanger vgs

Bilde av Vokster - Levanger videregående skoles logo
Bilde av Vokster - Levanger videregående skoles logo

Retningslinjer for elever og ansatte. Riktig og uriktig bruk av KI

Retningslinjer for elever:

Riktig bruk av KI

  • Bruke KI-verktøy godkjent av Trøndelag FK eller UDIR. Pr. dags dato er dette Copilot og NDLA Chatbot
  • Oppgi når KI er brukt i skolearbeid, og det skal tydelig fremgå hva som er eget arbeid
  • Bruk en KI-assistent til inspirasjon og idéarbeid, for eksempel til forslag på problemstillinger eller idéer til oppgaver
  • Få hjelp til å oversette og sammenfatte tekst. Hvis du har en artikkel eller et utdrag fra pensum, kan du be KI om et sammendrag eller en punktliste med viktige poeng
  • Bruke KI til å finne kilder, ved å spørre hvilke forskere eller forfattere som er sentrale innenfor et bestemt fagfelt
  • Bruke KI til å forstå vanskelige begreper eller konsepter. Da kan du stille spørsmål og få forklaringer på en enklere måte
  • Bruke KI til å lage spørsmål fra tekster og videoer slik at du kan teste deg selv
  • Be om tilbakemelding på tekster du har skrevet, og få tips til hva du kan forbedre, for eksempel struktur eller språkvask

 

  • Bruke KI som assistent i øvingsarbeidet til vurderingssituasjoner
  • Be KI-verktøyet være uenig med argumentene i teksten din, i din prosess med å utvikle og nyansere din egen argumentasjon
  • Skrive inn din egen forståelse av fenomener du studerer, eller hvor langt du har kommet med en oppgave, og be om forslag til hvordan du kan jobbe videre 
  • Få tilpasset innholdet du leser til ditt læringsnivå. For eksempel «Jeg er nybegynner i emnet x, kan du forklare meg hva begrepet y betyr?», eller «Kan du forenkle denne teksten slik at en nybegynner kan forstå»

Uriktig bruk av KI

  • Bruke KI til å lage eller spre diskriminerende, krenkende, voldelig eller ulovlig innhold i henhold til norsk lovgivning
  • Dele personopplysninger med KI-verktøy
  • Levere besvarelser i hovedsak generert av KI som eget arbeid
  • Bruke KI som kilde til faktakunnskap
  • Laste opp bilde, video, lydfiler eller annet av personer det er mulig å identifisere
  • Bruke KI til å løse oppgaver uten lærerens godkjenning
  • Bruke KI til å løse oppgaver før du har forsøkt selv – dette hindrer læringsutviklingen

 

Retningslinjer for ansatte:

Riktig bruk av KI

  • Bruke en KI-assistent til inspirasjon og idéarbeid, for eksempel til forslag på undervisningsopplegg eller ideer til oppgaver
  • Få hjelp til å oversette og sammenfatte tekst. For elever med lavere språkkompetanse, kan du be om forenklede tekster med tilhørende oppgaver
  • Få hjelp til å formulere tilbakemeldinger, ut fra egne stikkord
  • Gi klare retningslinjer for bruk av KI, og poengtere viktigheten av å ta hensyn til personvern, opphavsrett og etikk
  • Krev transparens. Det vil si beskrivelse og dokumentasjon av prosessen
  • Gi studentene opplæring i bruk av verktøyet, enten som fysisk opplæring eller henvisning til relevant brukerdokumentasjon
  • Være gjennomsiktige på når vi selv har brukt KI, for å modellere god bruk

Uriktig bruk av KI

  • Bruke KI til å lage eller spre diskriminerende, krenkende, voldelig eller ulovlig innhold i henhold til norsk lovgivning
  • Dele personopplysninger med KI-verktøy
  • Be elevene logge på eller bruke andre tjenester enn det Trøndelag fylkeskommune har avtale med
  • Bruke KI til å vurdere elevarbeid – dette er elevens åndsverk
  • Sende elevarbeid til KI-verktøy for å bedømme hvorvidt de er skrevet av KI
  • Laste opp bilde, video, lydfiler eller annet av personer det er mulig å identifisere

Viktig å huske:

  • KI gir ikke alltid korrekt informasjon – dobbeltsjekk alltid fakta. Still kontrollspørsmål, be KI finne troverdige kilder som bekrefter det den påstå
  • Bruk KI som et verktøy og sparringspartner, ikke en erstatning for eget arbeid.
Sist oppdatert 18.11.2025