Retningslinjer for bruk av KI på Levanger vgs
Retningslinjer for elever og ansatte. Riktig og uriktig bruk av KI
Retningslinjer for elever:
Riktig bruk av KI
- Bruke KI-verktøy godkjent av Trøndelag FK eller UDIR. Pr. dags dato er dette Copilot og NDLA Chatbot
- Oppgi når KI er brukt i skolearbeid, og det skal tydelig fremgå hva som er eget arbeid
- Bruk en KI-assistent til inspirasjon og idéarbeid, for eksempel til forslag på problemstillinger eller idéer til oppgaver
- Få hjelp til å oversette og sammenfatte tekst. Hvis du har en artikkel eller et utdrag fra pensum, kan du be KI om et sammendrag eller en punktliste med viktige poeng
- Bruke KI til å finne kilder, ved å spørre hvilke forskere eller forfattere som er sentrale innenfor et bestemt fagfelt
- Bruke KI til å forstå vanskelige begreper eller konsepter. Da kan du stille spørsmål og få forklaringer på en enklere måte
- Bruke KI til å lage spørsmål fra tekster og videoer slik at du kan teste deg selv
- Be om tilbakemelding på tekster du har skrevet, og få tips til hva du kan forbedre, for eksempel struktur eller språkvask
- Bruke KI som assistent i øvingsarbeidet til vurderingssituasjoner
- Be KI-verktøyet være uenig med argumentene i teksten din, i din prosess med å utvikle og nyansere din egen argumentasjon
- Skrive inn din egen forståelse av fenomener du studerer, eller hvor langt du har kommet med en oppgave, og be om forslag til hvordan du kan jobbe videre
- Få tilpasset innholdet du leser til ditt læringsnivå. For eksempel «Jeg er nybegynner i emnet x, kan du forklare meg hva begrepet y betyr?», eller «Kan du forenkle denne teksten slik at en nybegynner kan forstå»
Uriktig bruk av KI
- Bruke KI til å lage eller spre diskriminerende, krenkende, voldelig eller ulovlig innhold i henhold til norsk lovgivning
- Dele personopplysninger med KI-verktøy
- Levere besvarelser i hovedsak generert av KI som eget arbeid
- Bruke KI som kilde til faktakunnskap
- Laste opp bilde, video, lydfiler eller annet av personer det er mulig å identifisere
- Bruke KI til å løse oppgaver uten lærerens godkjenning
- Bruke KI til å løse oppgaver før du har forsøkt selv – dette hindrer læringsutviklingen
Retningslinjer for ansatte:
Riktig bruk av KI
- Bruke en KI-assistent til inspirasjon og idéarbeid, for eksempel til forslag på undervisningsopplegg eller ideer til oppgaver
- Få hjelp til å oversette og sammenfatte tekst. For elever med lavere språkkompetanse, kan du be om forenklede tekster med tilhørende oppgaver
- Få hjelp til å formulere tilbakemeldinger, ut fra egne stikkord
- Gi klare retningslinjer for bruk av KI, og poengtere viktigheten av å ta hensyn til personvern, opphavsrett og etikk
- Krev transparens. Det vil si beskrivelse og dokumentasjon av prosessen
- Gi studentene opplæring i bruk av verktøyet, enten som fysisk opplæring eller henvisning til relevant brukerdokumentasjon
- Være gjennomsiktige på når vi selv har brukt KI, for å modellere god bruk
Uriktig bruk av KI
- Bruke KI til å lage eller spre diskriminerende, krenkende, voldelig eller ulovlig innhold i henhold til norsk lovgivning
- Dele personopplysninger med KI-verktøy
- Be elevene logge på eller bruke andre tjenester enn det Trøndelag fylkeskommune har avtale med
- Bruke KI til å vurdere elevarbeid – dette er elevens åndsverk
- Sende elevarbeid til KI-verktøy for å bedømme hvorvidt de er skrevet av KI
- Laste opp bilde, video, lydfiler eller annet av personer det er mulig å identifisere
Viktig å huske:
- KI gir ikke alltid korrekt informasjon – dobbeltsjekk alltid fakta. Still kontrollspørsmål, be KI finne troverdige kilder som bekrefter det den påstå
- Bruk KI som et verktøy og sparringspartner, ikke en erstatning for eget arbeid.