Utviklingsplan
Utviklingsplan for Levanger videregående skole for 2024 og 2028 og utviklingsmål for 2024-2025
Vårt oppdrag
Levanger videregående skole skal gi et bredt tilbud til unge og voksne innenfor både studieforberedende fag og yrkesfagene. Opplæringen skal gi elevene framtidshåp og fremme danning, nysgjerrighet og lærelyst for å utvikle kompetanse og livsmestring i et samfunn i endring
Trøndelag fylkeskommune er eier, og vårt oppdrag er forankret i fylkeskommunens visjon «Vi skaper historie», og verdiene «Åpen og nysgjerrig i holdning - Modig og ansvarlig i handling»
Våre ambisjoner for 2024-2028
All vår innsats skal rettes mot læring, motivasjon og mestring for elevene.
Elevene skal lykkes med skolegangen og får godkjent utdanning.
Levanger videregående skole har et godt omdømme.
Vi har god rekruttering til alle våre utdanninger.
Vi er en attraktiv arbeidsplass.
Ansatte og elever har et godt og trygt arbeidsmiljø, og de skal glede seg til å komme på skolen hver dag.
Våre elever
- Opplever trygghet, blir sett og respektert
- Møter hverandre med respekt og toleranse.
- Har lyst til å lære og er engasjerte
- Møter gode lærere som er tydelige ledere
- Lærer å ta samfunnsansvar og å være engasjert og deltakende i arbeids- og samfunnslivet.
Våre ansatte
- Bygger gode relasjoner til elevene
- Ser og tar vare på hverandre
- Samarbeider, deler og lærer av hverandre
- Er lojale til felles bestemmelser
- Tar ansvar
- Er glad og stolt over arbeidsplassen sin
Samfunnet rundt, og foresatte skal oppleve at
- Skolen er en ressurs i lokalsamfunnet
- Skolen leverer utdanning av høy kvalitet
- Skolen understøtter regionens behov for arbeidskraft
- Skolens arbeid preges av samhandling, orden og punktlighet
- Skolen møter alle på en profesjonell måte
Vi vil se
- Elever som tar vare på hverandre og som inkluderer alle i fellesskapet
- Elever som trives og kommer på skolen hver dag.
- Elever som vet at læring er hardt arbeid.
- Elever som utfordres og tør å tenke utenfor boksen.
- Elever som motiveres av ansattes entusiasme for deres læring.
- Kolleger som bygger gode og sterke relasjoner.
- Kolleger som stiller opp og drar lasset sammen.
- Kolleger som trives på jobb
- Enhetlig ledelse som stimulerer til handling og utvikling.
Utviklingsmål for Levanger videregående skole 2024-2025:
Mål |
Tiltak |
Kjennetegn på måloppnåelse |
Ansvarlig |
Vi vil arbeide for at alle på skolen opplever trygghet, fravær av mobbing, trakassering og krenkelser og at det er trivelig å komme på skolen |
1. Vi møter hverandre med tillit og respekt |
Vi lytter til hverandre, vi er ærlige, vi gir konstruktive tilbakemeldinger og er raus med ros. Vi tåler uenighet og utforsker hverandres synspunkt for å få større forståelse |
Alle |
2. Sikre at skolens handlingsplan mot mobbing er godt kjent blant alle skolens ansatte. |
Resultatene i elevundersøkelsen viser en merkbar nedgang på antall elever som opplever mobbing, trakassering og krenkelser. |
Rektor |
|
3. Implementerer ABC for psykisk helse ABC for god psykisk helse - gjør noe aktivt, gjør noe sammen, gjør noe meningsfylt |
Alle klassene gjør noe aktivt og meningsfylt sammen gjennom hele skoleåret. Vi gjennomfører klassens time ca en gang i måneden.Elevene blir mer motivert og opplever trygghet, glede, et inkluderende fellesskap. |
Kontaktlærer/ klasselærerråd og tillitselever |
|
4. Innfører mobilfri undervisning i alle undervisningsøkter. |
Elevene skal ikke: Bruke mobiltelefon i timene. Mobiltelefonen skal legges bort i starten av timen. Skolen bestemmer hvor den skal legges. Lærer kan unntaksvis gi elevene tillatelse til å bruke mobiltelefon. Privat mobiltelefon er ingen forutsetning for skolearbeid. Av hensyn til skolemiljøet kan skolen i særlige tilfeller begrense tilgangen på mobiltelefon også i pausene. |
Ansvarlig for gjennomføring av undervisningsøkta |
|
5. Tydelig klasseledelse |
Felles regelhåndtering som skaper godt læringsmiljø i alle kassene med fokus på gode relasjoner og trygge lærere som leder elevenes læring |
Ledelsen og ansatte |
|
6. God skolering av kontaktlærere gjennom skoleåret |
Trygge kontaktlærere som har felles praksis |
Ledelsen |
|
Vi skal bruke tid på å forstå mulighetene og barrierene med kunstig intelligens og sikre en god, sikker og nyttig bruk av de nye verktøyene. |
1. Kompetanseheving av lærere |
Ansatte er trygge på bruken av KI både i opplæring og vurdering. Ansatte får opplæring i KI gjennom kurs, workshops, fagdager etc |
Ansatte og ledelsen |
2. Lære elevene å bruke KI på en fornuftig måte |
Elevene er beviste egen bruk av KI gjennom utforskning og eksperimentering. Undervisningen har stort fokus på etiske og samfunnsmessige implikasjoner av KI. Elevene må utvikle sine evner i kritisk tenkning og refleksjon. |
Ansatte og ledelsen |
|
Vi skal utvikle profesjonsfellesskap på skolen til å bli en arena for deling, samarbeid og faglig utvikling for alle ansatte. |
1. God forankring av sentral og lokal arbeidstidsavtale |
Felles forståelse av innhold i arbeidstidsavtalen |
Ledelsen og tillitsvalgte |
2. Sett av tid i møte-strukturen til å dele erfaringer, reflektere over egen praksis, prøve ut nye metoder i jobben |
Felles møtetid og planfestet arbeidstid brukes til samarbeid i profesjonsfellesskapene. Vi har god delingskultur mellom ansatte. Vi jobber godt med tverrfaglige tema |
Ledelsen og ansatte |
Utviklingsmålene skal evalueres og revideres hver vår. Rektor har ansvar for å sikre god representasjon i evalueringsarbeidet.