Klage på opplæring

Disse rutinene gjelder behandling av klage fra elev/foresatt på skolens organisering og gjennomføring av opplæringen.

  • Overordnet prinsipp:  alle klager skal søkes løst på lavest mulig nivå.
  • Formålet med rutinene: skape aksept for at slike saker kan tas opp. - Sikre en løsningsorientert dialog og noenlunde lik praksis. - Gi elever og ansatte trygghet og forutsigbarhet i slike saker. - Finne gode løsninger som gir økt trivsel og trygghet og dermed bedre læringsmiljø.

Generelt om saker som angår det psykososiale miljøet

Rutinene beskriver hvordan elever/foresatte kan gå frem ved klage på opplæringen, jf Opplæringslovens kapittel 12 Skolemiljøet til elevane. (Lenke til opplæringslova, kapittel 12 - Lovdata.no)

  • § 12-2. Retten til eit trygt og godt skolemiljø
  • § 12-3. Nulltoleranse og førebyggjande arbeid
  • § 12-4. Plikt til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt)

Klage på opplæringen

Rutinene gjelder behandling av klage fra elev/foresatt på skolens organisering og gjennomføring av opplæringen.

  • Trinn 1: En klage skal som hovedprinsipp tas opp med den klagen gjelder. Klagen kan fremsettes muntlig eller skriftlig. Dersom klagen ikke løses på laveste nivå, løftes saken til trinn 2.
  • Trinn 2: Elev/foresatt/tillitselev søker råd hos avdelingsleder for å få hjelp. Det må avklares om hvem som står bak klagen (klasse, gruppe eller enkeltelev). Avdelingsleder hjelper til med å løse saken. Det arrangeres et møte mellom de impliserte, hvor hovedfokus skal ligge på å finne gode løsninger. Dersom saken ikke løses, og klagen har vært muntlig, kan det fremsettes en formellskriftlig klage. Skolen skal om nødvendig hjelpe til med å sette opp klagen.
  • Trinn 3: Formell skriftlig klage går til rektor. Den skal nevne det forholdet/vedtaket det klages over, nevne de grunner klagen støtter seg til, nevne endring som ønskes og være undertegnet av klager eller hans/hennes fullmektig. Rektors beslutning skal være skriftlig, begrunnet og de berørte parter skal underrettes (jf. forvaltningslovens kapittel V, §§ 24, 25 og 27.) Elever og foresatte har klageadgang hvis skolen ikke fatter vedtak om tiltak i saken innen rimelig tid.
  • Trinn 4: Skriftlig klage går til statsforvalteren. Statsforvalteren er endelig klageinstans for enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det kan klages på vedtak man synes er urimelige i forhold til fysiske og psykososiale miljøforhold, jf. opplæringslova § 12-6.
    Fristen for å klage på statsforvalterens enkeltvedtak er tre uker fra eleven og foreldrene mottok enkeltvedtaket.

Lenke til: Udir.no Rundskriv om skolemiljø.

Lenke til Lovdata.no. Opplæringslova, Kapittel 12.

Sist oppdatert 25.03.2025