Tilrettelagt opplæring - Naturbruk, arbeidslivstrening

Tilrettelagt opplæring naturbruk, arbeidslivstrening, har som mål å gjøre elevene best mulig forberedt til arbeidslivet etter endt skolegang.
Presentasjon informasjonsmøte 10.06.2024
Opplæring og fagtilbud
- Sluttkompetanse på lavere nivå
- Alle elever får sin individuelle IOP (individuelle opplæringsplan) basert på sakkyndig vurdering og enkeltvedtak
- Tilrettelagt opplæring Naturbruk, arbeidslivstrening, er et yrkesfaglig løp med 35 timer per uke. Hvis annen studiebelastning er hensiktsmessig, fremkommer det i sakkyndig vurdering fra PPT for videregående opplæring. For noen er 2 år i skole og 2 år i bedrift det beste. For andre er 3 år i skole en bedre modell
- Vurderingsform: Alle elever får en årsrapport etter hvert skoleår. Noen elever følger ordinære opplæringsmål. Andre har individuelle mål og noen har en kombinasjon av ordinære mål i noen fag, og individuelle mål i andre
- Faglærere er ansvarlige for opplæringen i det enkelte fag. I tilrettelagt opplæring Naturbruk jobber en eller flere miljøarbeidere som følger klassen i alle fag, og de samarbeider tett med faglærerne. Noen av våre miljøveiledere er vernepleiere og i tillegg har vi flere miljøarbeidere med kompetanse innen utdanningsområdet
- Vi samarbeider tett med foreldre og andre instanser avhengig av behov hos hver enkelt elev. Dette kan f.eks. være PPT, ansvarsgruppe, habiliteringstjenesten, DPS og NAV
Organisering
- Tilrettelagt opplæring Naturbruk, arbeidslivstrening, er et tilbud for elever som fungerer i klasse (opptil 15 elever). Tilbudet er likt organisert som ordinært naturbruk, men med individuelle tilpasninger ut fra den enkelte elevs forutsetninger
- Tilrettelagt opplæring Naturbruk, arbeidslivstrening, tilbyr ikke tilsyn utenom skoletiden
- Ttilrettelagt opplæring Naturbruk, arbeidslivstrening, har høyere tetthet av voksne enn andre klasser på naturbruk. Klassen har to kontaktlærere og klassen er delt i fagene engelsk og matematikk
Lokaler
- Tilrettelagt opplæring Naturbruk, arbeidslivstrening, har ikke eget lokale. Vi har funksjonelle klasserom, grupperom og fellesareal. I praktisk opplæring blir skolens opplæringsarenaer benyttet