Grunnsteinen til nye Katta stammer fra ett av vesttårnene til Nidarosdomen og befester katedralen og skolens historiske tilknytning gjennom 900 år. Under overrekkelsen av grunnsteinen fikk elever fra skolens elevråd og andre gjester se nærmere på steinens skipssymboler.
På Grunnsteinen, som er gitt til Trondheim Katedralskole av Nidaros domkirkes Restaureringsarbeider (NDR), er det rissa inn ulike skip. 1400-1500-tallets graffiti, forklarte Øystein Ekroll (NDR). Elevene den gang rissa inn skipene som symbol på ungdommelig utferdstrang. Deres drøm om å seile ut i den vide verden, sa Ekroll i sin tale under overrekkelsen av grunnsteinen.
Grunnsteinen skal ikke legges ned i grunnen der ingen kan se den, den skal tvert imot stilles ut i en nisje i veggen i ny-skolens store fellesareal med bibliotek og kantine.
Foto: Håkon Peder Rostad
Historisk forankring og utsyn mot fremtiden
Det er ingen selvfølge å bygge nytt midt i hjertet av Trondheim. Skolens elever og ansatte er meget takknemlige for å kunne ha fortsatt tilhold i området hvor vi hører hjemme, tett inn på Nidarosdomen, sier rektor Hilde Hov. Trondheim Katedralskole gir både elevene historisk forankring og åpner dører mot fremtiden. Historisk forankring er vi veldig gode på, og vi har god hjelp av omgivelsene rundt oss. Vi åpner dører mot fremtiden, og det skal vi bli enda bedre på i det nye skoleanlegget. Om noen måneder flytter vi inn i nye Katta. Elever og ansatte begynner snart å telle uker og dager til innflytting.
Foto: Ciljan Hatling
Elever fra musikk bidro under markeringen. Foto Håkon Pedrer Rostad
Bærekraftig byggeprosjekt
I arbeidet med nye Katta er det vektlagt gjenbruk og gode materialvalg som sørger for lavest mulig klimaavtrykk. Eksempler på dette er bruk av resirkulerbar isopor fra fiskekasser og gjenbruk av teglstein fra Katedralskolen og andre bygninger. De to nye skolebyggene betegnes som såkalte nullhus hvor det bl.a. brukes innovative løsninger for nullutslipp.
Foto: Håkon Peder Rostad
Forsidebildet er tatt av Ciljan Hatling. Ciljan og Håkon Peder er begge elever ved medier og kommunikasjon.