TIL DEG SOM SKAL OPP TIL EKSAMEN

EKSAMENSSITUASJON 1.png

Bruk litt tid på å planlegge hvordan du skal forberede deg. Lag en oversikt over pensum og les litt hver dag fram mot eksamen. Gi deg selv belønning for arbeidet.

Logg av fra sosiale medier eller gjem vekk mobilen. Distraksjoner stjeler tid. Bruk f.eks. én time til eksamensforberedelser, og så gir du deg selv tid til sosiale medier før ei ny økt med forberedelser.

Snakk med skolekompiser om pensum. Å lære sammen med andre er gull verdt, å mye, mye morsommere.

Sørg for nok søvn før eksamen! Det er ingen vits i å sitte oppe og forberede seg natta før eksamen. Legg deg tidlig. Om du ikke får sove med en gang så er det uansett godt for kroppen å hvile seg.

MUNTLIG EKSAMEN - SLETT IKKE SÅ VERST!

Kle deg komfortabelt, men ikke møt opp i joggebukse og slaskete genser. Ta av deg jakka. Sitt oppreist på stolen, om du ikke velger å stå.

Når du går inn for å hilse på sensorene så husk at et vennlig smil alltid er en god start. Ha et fast håndtrykk og rett opp ryggen. Vis at her kommer det en som mester situasjonen. Førsteinntrykket er viktig.

Når eksamen er i gang kan det hende at sensorene, en eller begge, ikke smiler spesielt mye til deg. Ikke bli satt ut av det. Sensor må konsentrere seg for å få med seg det du sier. Selv om sensor ikke smiler, så smil selv underveis. Du vet at et smil skaper glede hos motparten. Sensor er utrustet med følelser, akkurat som deg.

Hva om du ikke helt forstår spørsmålet du fikk? Da spør du om sensor kan utdype. Nå kan du gripe sjansen. Svar på spørsmålet og deretter styrer du samtalen inn mot noe du har god kunnskap om. Forsøk å holde samtalen i gang. Det er kjedelig med stillhet. Din oppgave er å vise hva du faktisk kan. Ikke hva du ikke kan. Dette er noe du mestrer godt. Vis det!

Drikk vann underveis. Det er lov og det gir deg et kort pusterom.

EKSAMEN ER PLUTSELIG HISTORIE

Døra bak deg lukkes. Du går ut av eksamenslokalet. Lettet, eller kan hende med en dårlig følelse. Uansett – nå er det over og snart er det glemt. Enten så går det bra, eller så går det over.

Du kan ikke gjøre noe annet enn ditt beste.

LYKKE TIL PÅ EKSAMEN!