Skoleregler for Trondheim Katedralskole

Presiseringer knyttet til § 5 og § 6 i Forskrift om felles skoleregler for elever ved fylkeskommunale videregående skoler i Trøndelag.

§ 5 - Elevene skal ha god orden

Elevene skal møte presis til timene og være til stede i hele undervisningstiden.

Dersom eleven uten gyldig grunn har mer enn 15 minutter fravær i løpet av en time, skal det føres fravær for en hel time.

Når faglærer har startet undervisningen, og eleven kommer for sent (inntil 15 minutter), er dette regnet som forsentkomming og det settes anmerkning.

Kommer eleven mer enn 15 minutter ut i timen skal det settes fravær for denne timen, ikke anmerkning.

Eleven skal ikke forlate klasserommet i løpet av undervisningstiden, uten at dette er avtalt med lærer.

Elevene skal bidra til å holde det rent og ryddig på skolens område.

Klasserommene låses i alle friminutt. Ingen klasser/elever «eier» et rom. Avfall skal kastes i miljøstasjoner og det skal ryddes før elevene og lærer forlater klasserommet.

Vannflasker er tillatt i undervisningstimene. Annen drikke og mat er ikke tillatt i klasserom og grupperom. Individuelle avtaler for elever som av spesielle årsaker trenger ro i pausene.

§ 5 - Elevene skal ha god oppførsel

Elevene skal ikke bruke mobiltelefoner, PC-er og annet elektronisk utstyr på en slik måte at det virker forstyrrende på opplæringen eller krenkende overfor medmennesker.

Mobiltelefonen skal legges bort i starten av timen. Lærer kan unntaksvis gi elevene tillatelse til å bruke mobiltelefon i undervisningstiden. Av hensyn til lærings- og skolemiljøet kan skolen i særlige tilfeller begrense tilgangen på mobiltelefon også i pausene.

Mobiltelefoner skal være ute av syne i undervisningen. Om telefonen kommer frem, uten at dette er avtalt, skal den legges på lærepulten og det settes anmerkning.

§ 6 - KONSEKVENSER AV BRUDD PÅ SKOLEREGLENE (ORDEN OG OPPFØRSEL)

Skolereglene gir grunnlag for vurdering i orden og oppførsel. Når en elev vurderes i orden og i oppførsel, skal det foretas en helhetlig vurdering av elevens overholdelse av skolereglene.

Ved karaktersetting for orden og oppførsel skal det normalt ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser. Unntaksvis kan dette likevel gjøres ved særlig klanderverdige eller grove enkelthendelser slik som f.eks. grov vold.