Trøndersnadder UB

trøndersnadder ub.jpg

9 jenter i bedriften Trøndersnadder har skrevet og utgitt ei bok om mat og matfolk i Trøndelag. I boka har hver kommune i hele Trøndelag  2 sider med en historie og en oppskrift fra sin kommune. se video fra NM og bokanmeldelsene nedenfor.

De vant blant annet prisen for beste ungdomsbedrift i Trøndelag Sør, samt at de også fikk pris i NM for ungdomsbedrift.

Under kan dere lese 3 anmeldelser om boken

Det har vært en stor glede å lese boken: Om mat og matfolk i Trøndelag.

Det er en imponerende samling av historier, folk og matoppskrifter fra alle deler av Trøndelag.

Jeg blir direkte opprømt og glad over å lese alle de flotte historiene om matfolk, som hver dag står opp og gleder seg til å by på fantastiske råvarer til sine kunder og gjester fra fjern og nær.

Boken tar oss med på en fantastisk reise i Trøndelag, fra helt opp i nord til helt i sør fra den ytterste øy til de høye fjell.

De har på en imponerende måte klart å synliggjøre det fenomenale mangfoldet av mattradisjoner, råvarer og ikke minst fanatiske matfolk som Trøndelag innehar.

Alle som kjenner meg vet at jeg brenner for råvarer og produsenter fra Trøndelag. Jeg har gjennom å lese denne boken blitt enda mer stolt av Trøndelag.

Jeg kan anbefale denne boken til alle som har lyst å bli bedre kjent med folk, mat og mattradisjoner fra Trøndelag.

Imponerende at de 9 flotte jentene som står bak ungdomsbedriften Trøndersnadder har klart å samle så mange gode historier i en og samme bok i løpet av den tiden og de ressursene de har hatt til rådighet.

Det tyder på en ekstrem entusiasme og et oppriktig engasjement i kombinasjon med talent og dyktighet. Rett og slett et kjempegodt lagarbeid!»

Ungdomsbedriften Trøndersnadder UB har laget boka «Om mat og matfolk i Trøndelag». Det er en samling av oppskrifter med beskrivelse av matkultur, matprodusenter, foredlere eller serveringssteder fra hvert sted. Hver kommune i Trøndelag er representert med en oppskrift og aktør.

Innholdet i boka binder sammen det nye fylket og matregionen Trøndelag; Matriket Midt. Regionen opplever en voldsom oppmerksomhet for sin matproduksjon, etter å ha jobbet bevisst for å fremme denne over flere år. Allerede i 2011 ble Trøndersk Matmanifest laget, som det første i sitt slag. Det er åtte punkter som sier noe om hvordan regionen vil jobbe med trøndersk mat og matkultur, og er signert av over 90 aktører som ønsker å fremme trøndersk mat og drikke. Manifestet er intensjonsbasert, det vil si at hver aktør bestemmer selv hvordan de vil jobbe med det. Et svært bredt spekter av aktører har signert, og det gjør at maten får spille en rolle i mange sammenhenger. Alt fra barnehager, barneskole og videregående skoler, restauranter og hotell, offentlige aktører og dagligvarekjedene Rema 1000 Trøndelag og MENY Midt-Norge.

Manifestet sier noe om hvordan mat kan være en driver for utvikling i Trøndelag. Og boka «Om mat og matfolk i Trøndelag» bidrar med det også i utviklingen av matregionen. Matmanifestet er noe som har blitt jobbet med i mange år, og som mange aktører kjenner til. Det å lage ei slik bok som knytter seg til Matmanifestet, gjør at det da blir relevant for mange som jobber med mat eller er interessert I temaet. Samtidig løfter de mange små aktører fram i lyset, og disse blir også ambassadører for boka. Boka gjør seg relevant både I forhold til fylkessammenslåingen og matregionen, som er to tema som mange er berørt av for tida. Det er et smart valg, og en effektiv måte å vekke folks interesse.»

Først av alt, gratulerer til dere alle med utgivelse av boken «Om mat og matfolk i Trøndelag».

Må få berømme dere for ideen, som jeg synes er spesialt god med bakgrunn i den gjennomførte sammenslåingen av Trøndelag til ett fylke. Er det noe fylkessammenslåingen har vist, så er det at Mat er området som samler oss og ikke minst bygger en stolthet rundt regionen vår. Måten dere formidler dette på gjennom boken deres er forbilledlig. Historiene og oppskriftene gir både inspirasjon og ikke minst en bevisstgjøring av det enorme mangfoldet vi har i Trøndelag innen råvarer og matspesialiteter. «Matfatet» i Trøndelag er helt unikt, og vil være svært viktige næringer i årene som kommer. Tror, og håper, at denne boka vil gjøre at enda fler ungdom velger utdanningsvalg som næringene innen Restaurant og Matfag vil dra nytte av fremover. For å utnytte potensialet er vi avhengig av god tilgang på faglært arbeidskraft.

I tillegg til at boken har et profesjonelt uttrykk, og er inspirerende lesing, vil jeg også berømme dere for prosessen dere har vært igjennom. Det er ikke enkelt å strukturere alle prosesser, fra ide til gjennomføring. Fra utsiden ser det ut til at dere også har håndtert dette på en svært god måte. Dette er erfaringer dere vil ta med dere videre i yrkeskarrieren, uavhengig av hvilke jobber dere tar. Ønsker spesielt å nevne intervju på NRK Trøndelag, som jeg hørte, hvor dere benyttet anledningen svært godt til å informere om prosess og ikke minst selge inne boken på en svært god måte.

Nok en gang vil jeg gratulere med en bok dere har all grunn til å være stolte over, den bygger i alle fall stolthet i Trøndelag!

Sist oppdatert 13.06.2019