Smittevern og organisering av undervisning

hold ut rod.JPG

Skolen vet at det nå er bekymringer blant både elever og foresatte angående korona og økende smitte i vår region. Dagens situasjon kan oppleves krevende og uforutsigbar for oss alle. Mange opplever usikkerhet både for egen situasjon og smitterisiko, ikke minst med tanke på oppstarten av skolene nå på nyåret.

Søndag anbefalte regjeringen for første gang rødt smittevernnivå for alle videregående skoler i Norge.

Alle skoler i Trøndelag fylkeskommune vil selvfølgelig tilpasse seg denne anbefalingen, og Inderøy vgs har allerede innført rødt nivå.

Rødt nivå handler om råd og føringer for forsvarlig drift som tar hensyn til smittevern.

Rødt nivå betyr ikke at vi skal stenge skolene fysisk, men at det blant annet nå skal være minst en meters avstand mellom elever/ansatte i alle situasjoner.

Hos oss er det vanskelig å opprettholde avstandskravet i små lokaler med fulle klasser, og derfor har vi iverksatt tiltak for å sikre at vi kan ha tilstrekkelig avstand i alle situasjoner.

Derfor er vi nødt til å gjennomføre daglig digital undervisning hjemmefra for omtrent halvparten av våre elever. Dette skjer ved at klassene møter opp fysisk på skolen til forskjellige dager.

Mange lurer på dette med skoleskyss:

Ved rødt nivå er det større krav til avstand mellom elever på skolen, men ikke tilsvarende iht transport og skoleskyss. Det ligger mer info fra AtB på vår hjemmeside.

Det er den enkelte kommune som er ansvarlig helsemyndighet og som fastsetter tiltaksnivået for skolene. Trøndelag fylkeskommune drifter skolene ut fra dette tiltaksnivået.

Da blir det kommunehelsetjenesten v/kommuneoverlegen i Inderøy som avgjør dersom det er nødvendig å tilpasse smitteverntiltakene til vår lokale situasjon, både med hensyn til smitte og en eventuell utbruddshåndtering.

I praksis betyr dette at skolen på eget initiativ ikke kan stenge ned/være strengere/ sette inn ytterligere tiltak enn de på gjeldende tiltaksnivå.

Vår jobb er å sørge for at skolen er organisert slik at smitteverntiltakene kan følges.

Vi gjør også vårt beste for at elevene er godt informert slik at de etter beste evne kan etterleve tiltakene til enhver tid.

Utover det så følger skoleeier, Trøndelag fylkeskommune, situasjonen tett og i nær dialog med både Statsforvalter, fylkeslege og kommuneoverlegen lokalt.

Dersom du lurer på noe så er det bare å ta kontakt.

Du kan også sette deg inn i smittevernveileder som gjelder videregående skoler. Denne finnes her

Petter Skjervold