HO 2.0: Tid for handling - men hvilke?
Prosjekt HO 2.0: Helse-, omsorg- og oppvekstsektoren står overfor store utfordringer i årene som kommer! Hvordan kan vi sammen skape en innovativ, teknologisk og fremtidsrettet helse-, omsorg-, og oppvekstrettet utdanning som møter morgendagens behov?
Cissi Klein vgs har startet prosjektet HO 2.0.
Gjennom parternskapsprosesser tas det sikte på å utforske elementer som kan utgjøre elemener i en innovativ og framtidsrettet modell for en «annerledes» helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning som gagner til framtidens behov for arbeidskraft og nye og «ukjente» kompetansekrav. Dette gjelder både elevenes faglige kompetanse og å fremme «21st. century skills», som inkluderer evne til kommunikasjon, kreativ tenkning og innovasjon, samarbeid og samhandling samt kritisk tenkning.
- Gjennom prosjektet vi vil være innovative, tenke nytt, prøve nye måter å integrere teknologi i læringsarbeid på der det skal forskes og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere", forteller prosjektleder Britt Karin Støen Utvær.
Workshop 3 har fokus på Å BEHOLDE
- elever i videregående opplæring
- lærlinger i læretid (og ikke minst i overgangen til læretid)
- fagarbeidere i sine respektive yrker
Program for dagen
Sted: Fylkestingssalen, 5. etg, Fylkets hus Trondheim
8.00-8.30 Kaffe og samsnakk
8.30-8.40 Velkommen v/ Britt Karin og Anders
8.40-9.15 Innledning: Å beholde eleven, lærlingen og fagarbeideren v/ Anne Marit, Hege og Bibbi
9.15-9.20 Introduksjon av gruppearbeid
9.20-9.30 Pause
9.30-10.30 Gruppearbeid på tvers av arbeidsgruppene
10.30-10.40 Pause
10.45-11.20 Oppsummering fra gruppene
11.20-11.30 Veien videre v/ Britt Karin og Anders
11.30 Lunsj
Workshop 2 handler om "Hvordan utdanne" elever innen helse- og oppvekstfag på videregående skoles nivå. Det er rundt 50 påmeldte til workshop 2- konferansen.
Programmet er slik:
Ett av hovedtemaene er bruk av VR og KI i opplæringa. Her er noen eksempler:
- Hvordan komme i gang med VR: https://youtu.be/_ub64hsp9vs?feature=shared
- VR som virkemiddel i opplæring av helsepersonell (youtube.com)
- VR på både yrkesfag og studieforberedene: https://youtu.be/x-iDbmy53DY?feature=shared
VR-aktører som kommer på besøk på workshop 2:
- Breach: Projects - Breach VR - Building Better Realities
- Trygg-Grunn: https://youtu.be/ZHbpD8gjvss?feature=shared
- MakingView: Mental helse | Making View AS
- Fornix: Produkter | Fornixvr
- 3DL: 3DL
Stor interesse
30.01.24 ble det gjennomført en ny workshop (W1) i prosjektet. Prosjektet har som delmål å identifisere og ivberksette nye rekrutteringstiltak. Tema for workshop 1 var: "Hvordan rekruttere" inn til Helse- og oppvekstfag.
Problemstillinger til verdenskafeen
Oppsummeringer blir presentert forsommeren 2024.
Prosjektet har som mål å utvikle en pedagogisk modell. Modellen støtter seg på tre overordnede tema som utgjør prosjektets pedagogiske grunnlagstenkning, der pedagogisk entreprenørskap skal utgjøre hovedmetodikken.
De tre overordnede temaene er:
- Pedagogisk entreprenørskap
- Ny og innovativ teknologi (digitale læringsaktiviteter og teknologi)
- Relasjoner
Prosjektet har satt sammen to arbeidsgrupper, hhv. barne- og ungdomsarbeider og helsefagarbeider. Arbeidsgruppene er pr. dato satt sammen av disse ressurspersonene
Arbeidsgruppene skal jobbe ut i fra denne metodikken.
20.11.23 ble det gjennomført første worhshop i prosjektet.
StartUP-samling for prosjektet HO 2.0
Tid for handling – men hvilke handlinger?