HO 2.0: Tid for handling - men hvilke?

HO2.0.png

Prosjekt HO 2.0: Helse-, omsorg- og oppvekstsektoren står overfor store utfordringer i årene som kommer! Hvordan kan vi sammen skape en innovativ, teknologisk og fremtidsrettet helse-, omsorg-, og oppvekstrettet utdanning som møter morgendagens behov?

Cissi Klein vgs har startet prosjektet HO 2.0.

Gjennom parternskapsprosesser tas det sikte på å utforske elementer som kan utgjøre elemener i en innovativ og framtidsrettet modell for en «annerledes» helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning som gagner til framtidens behov for arbeidskraft og nye og «ukjente» kompetansekrav. Dette gjelder både elevenes faglige kompetanse og å fremme «21st. century skills», som inkluderer evne til kommunikasjon, kreativ tenkning og innovasjon, samarbeid og samhandling samt kritisk tenkning.

- Gjennom prosjektet vi vil være innovative, tenke nytt, prøve nye måter å integrere teknologi i læringsarbeid på der det skal forskes og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere", forteller prosjektleder Britt Karin Støen Utvær. 

Workshop 3 har fokus på Å BEHOLDE

  • elever i videregående opplæring
  • lærlinger i læretid (og ikke minst i overgangen til læretid)
  • fagarbeidere i sine respektive yrker

Program for dagen

Sted: Fylkestingssalen, 5. etg, Fylkets hus Trondheim

8.00-8.30 Kaffe og samsnakk
8.30-8.40 Velkommen v/ Britt Karin og Anders
8.40-9.15 Innledning: Å beholde eleven, lærlingen og fagarbeideren v/ Anne Marit, Hege og Bibbi
9.15-9.20 Introduksjon av gruppearbeid
9.20-9.30 Pause
9.30-10.30 Gruppearbeid på tvers av arbeidsgruppene
10.30-10.40 Pause
10.45-11.20 Oppsummering fra gruppene
11.20-11.30 Veien videre v/ Britt Karin og Anders
11.30 Lunsj

Workshop 2 handler om "Hvordan utdanne" elever innen helse- og oppvekstfag på videregående skoles nivå. Det er rundt 50 påmeldte til workshop 2- konferansen.
Programmet er slik:

 Ett av hovedtemaene er bruk av VR og KI i opplæringa. Her er noen eksempler:

VR-aktører som kommer på besøk på workshop 2:

30.01.24 ble det gjennomført en ny workshop (W1) i prosjektet. Prosjektet har som delmål å identifisere og ivberksette nye rekrutteringstiltak. Tema for workshop 1 var: "Hvordan rekruttere" inn til Helse- og oppvekstfag.

Problemstillinger til verdenskafeen

Innledende presentasjon

 Oppsummeringer blir presentert forsommeren 2024.

Prosjektet har som mål å utvikle en pedagogisk modell. Modellen støtter seg på tre overordnede tema som utgjør prosjektets pedagogiske grunnlagstenkning, der pedagogisk entreprenørskap skal utgjøre hovedmetodikken.  

De tre overordnede temaene er:

  1. Pedagogisk entreprenørskap
  2. Ny og innovativ teknologi (digitale læringsaktiviteter og teknologi)  
  3. Relasjoner 

Prosjektet har satt sammen to arbeidsgrupper, hhv. barne- og ungdomsarbeider og helsefagarbeider. Arbeidsgruppene er pr. dato satt sammen av disse ressurspersonene 

Arbeidsgruppene skal jobbe ut i fra denne metodikken.

20.11.23 ble det gjennomført første worhshop i prosjektet. 

08:30 
0d morgen 
nkomst i kantinoteket (2.etg), kaffe og te severes 
• Bussholdeplass: Saupstadsenteret 
• Parkering: Registrering av bil i skolens resepsjon (2. etg) 
08:45 Felles innledning i auditoriet 
• Hilsen fra rektor Elisabeth Tandstad 
Om HO 2.0- prosjektet ved prosjektleder 
• Entreprenørielt tankesett ved Frank Norbeck, Ungt Entrprenørskap 
• Mandat, metodikk og framdrift i arbeidsgruppene 
09:30 beidsgruppearbeid 
Fokus på å konsolid ere arbeidsgruppene, bli kjent med hverandre ogde n enkeltes kompetanse, 
nker og drømmer for en ny in novativ utdanningsmodell innenfor helse- og oppvekstfag. 
rbeidsoppgaverfrem mot neste møte, som vil ha fokus på rekruttering, 
prese nteres. Arbeidsgruppelederne Sonia Tangen (barne- og ungdomsarbeiderfaget) og Birgitte 
Bjørngård (helsefagarbeiderfaget) leder arbeidet i gruppene. 
Dato for neste møte fastsettes. 
11:30 
ruppe BUA: Sted: Elevrådsrom 
ruppe HEA: Sted: Rom 102 
nsj 
tandby or grab & go

StartUP-samling for prosjektet HO 2.0
Tid for handling – men hvilke handlinger?

  • Invitasjon til samling kan du se her.
  • Nyhetssak kan du lese her.

Delkaterliste:

Deltakerliste

Presentasjoner:

Oppsummering fra gruppearbeidet:

Kontaktpersoner:

Om prosjektet

Hovedmålet med prosjektet er å utvikle en innovativ, teknologisk og framtidsrettet helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning der entreprenørskap er en sentral læringsstrategi. Teknologiske og digitale ferdigheter er sentrale kompetanser for framtida.

  • Det etableres et partnerskap med sentrale aktører i Trondheim. Sammen skal det utarbeide elementer i modellen.
  • Prosjektet skal forskes på og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere".
  • Modellen piloteres ved Cissi Klein vgs.
Startdato: 01.04.2023 Sluttdato: 30.07.2025
Prosjektet omhandler forfase og fase 1,2,3,4. Fase 5, piloteringen, inngår ikke.

Våren 2023 - FORFASE:

  • Etablering av partnerskap som forplikter seg på samarbeid om utvikling og igangsetting av nytt utdanningstilbud innen HO.
  • Etablere styringsgruppe
  • Forventning om gjensidig og forpliktende samarbeid mellom aktørene i partnerskapet som bidrar i utvikling av utdanningstilbudet.
  • Engasjere prosjektleder som leder arbeidet frem til pilot er gjennomført og vurdert.
  • Nedsette arbeidsgruppe som representerer de ulike partnerne, som på vegne av partnere deltar i arbeidsgruppa.

Høst 2023 - FASE 1: Arbeidsgruppen samler grunnlaget for å kunne utvikle tilbudet.

Skaffe seg innsikt i:

  • utfordringsbildet vha. forskning og utredninger
  • innsikt i framtidas helse- og velferdsteknologi
  • utvikle forståelse for entreprenørielle metoder gjennom fokus på tjeneste design som arbeidsmetode
  • Kartlegge partnernes tanker og ønsker for innhold, og deres mulige bidrag

Vår 2024 - FASE 2: Arbeidsgruppe utvikle et forslag til innhold i utdanningstilbudet

Utdanningstilbudet skal legge vekt på elevaktive arbeidsmåter, der ny og innovativ teknologi skal tas i bruk, og vektlegging av et entreprenøriellt tankesett og elevbedrifter.
Gjennomføre iterativ prosess med feedback fra alle partnere (skole: lærere og elever, UF, og bedrifter/sykehus/offentlige tjenester). Referansegruppene brukes til å gi feedback.

Høst 2024 - FASE 3: Kartlegge kompetansebehov

Kartlegge kompetansebehov i skolen for å kunne pilotere tilbudet, og utvikle etterutdanning eller videreutdanningskurs der lærere som skal delta i pilot får tilbud om å delta i skolen for å kunne pilotere tilbudet, og utvikle etterutdanning eller videreutdanningskurs der lærere som skal delta i pilot får tilbud om å delta.
Cissi Klein vgs rekrutterer ansatte/ faglærere til helse- og oppvekstfag.

Høst 2024 - FASE 4: Plan for hvordan promotere pilot
Etablere strategi for informasjon om tilbudet, nettsider, inn i søknadsweb, informere om tilbudet (åpen dag for ungdomsskolene, rådgivere i ungdomsskolen etc)

(Våren 2025 – FASE 5: Pilotering)

  • Cissi Klein vgs rekrutterer ansatte/ faglærere til helse- og oppvekstfag.
  • Opptak av elever til Cissi Klein vgs., der de ulike aktørene i partnerskapet bidrar inn i undervisningen, sørger for attraktive praksisplasser, og tilbud om lærlingeplasser.
  • Prosjektet følges av forskningsmiljø og det rapporteres til styringsgruppa og politisk nivå i fylkeskommunen etter avtale.

Helse- og omsorgstjenesten i Norge står overfor store utfordringer i årene som kommer. En av dem er mangelen på arbeidskraft. I 2022 ble det estimert en mangel på sykepleiere (5900), andre helseyrker (2600) og helsefagarbeidere (2600). I årene som kommer vil helse- og omsorgstjenesten legge beslag på nesten halvparten av veksten i arbeidsstyrken (St. Meld. St. 7 (2019–2020)).
I helse- og omsorgssektoren er hovedandelen av arbeidstakerne kvinner, og majoriteten av studenter og elever innen helse- og oppvekstfag er kvinner. Kompetansebehovutvalget peker på at andelen som slutter underveis i utdanningen er høyere for menn enn kvinner, både for helsefagarbeidere og sykepleiere. Prosjektet vil derfor vil vi rette et spesielt fokus på hvordan faget kan tiltrekke seg og beholde flere mannlige søkere.

NAVs bedriftsundersøkelse 2022 viser at trenden også er et trøndersk anliggende Trøndelagitall.no viser at det i dag (2022) er en estimert mangel på bl.a. 200 helsefagarbeidere, 25 barne- og ungdomsarbeidere, 150 legespesialister, 675 sykepleiere, og 125 vernepleiere. Det er dessverre en økende trend.

I februar 2023 presenterte helsepersonellkommisjonen under ledelse av Gunnar Bovim en helhetlig og kunnskapsbasert vurdering av behovene for personell og kompetanse i helse- og omsorgstjenestene frem mot 2040. Den har også foreslått tiltak for å utdanne, rekruttere og beholde kvalifisert personell i hele landet, for å møte utfordringene i helse- og omsorgstjenestene på kort og lang sikt. Fylkesdirektør for utdanning i Trøndelag fylkeskommune, Vegard Iversen har vært medlem i kommisjonen.

I utredning fra BUFDIR i 2020 om rekruttering av menn til helse- og omsorgssektoren, var et av forslagene at det blir dannet partnerskap som finner modeller der utdanningsinstitusjoner og helseforetak og andre institusjoner utformer en strategi for rekrutteringsarbeidet i samarbeid med representanter for skolene og karriereveiledere.

Et annet tiltak som er trukket frem for å imøtekomme flere eldre og manglende arbeidskraft er digitalisering. Det henvises til erfaringer under pandemien, der digitalisering i form av velferdsteknologi, e-konsultasjon og digital hjemmeoppfølging ble redningen for mange. Teknologi skal bidra til at flere kan få helse- og omsorgstjenester i eget hjem og bo trygt hjemme lenger. Morgendagens helsearbeidere trenger mer og oppdatert kunnskap om bruk av digitale hjelpemidler i helse- og omsorgssektoren. Vi trenger fagarbeidere med teknologisk innsikt til å bruke nye hjelpemidler og det må derfor utvikles nye læremidler for utdanning av morgendagens helsearbeidere.

Kompetansebehovsutvalget (2020) slår fast at det finnes lite kunnskap om effekten av digitale læremidler i utdanningssystemet. Det blir ofte for sterkt fokus på hvordan teknologien blir erfart av brukerne, og for lite fokus på hvilke potensial IKT kan ha for læring (Krumsvik 2020). Det er ingen tvil om at behovet for digitale ferdigheter er stort og økende blant elever, men forsking viser at det er liten innsikt om hvordan digitale læremidler best kan brukes i undervisningen på videregående nivå for å oppnå bedre læringsutbytte. Derfor vil vi gjennom dette prosjektet være innovative, tenke nytt, prøve nye måter å integrere teknologi i læringsarbeid på, forske videre på dette og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere" med integrering av teknologiske ferdigheter i opplæringen. Dette skal føre til at ferdighetene hos morgendagens fagarbeidere bidrar til økt kvalitet i utøvelsen av yrkene knyttet til helse- og oppvekstsektoren.

Det er forventet økende andel av eldre med minoritetsbakgrunn i helse- og omsorgsinstitusjoner og det også er viktig å rekruttere minoritetspråklige fagarbeidere inn i sektoren. Formidlingstall fra Trøndelag fylkeskommune viser at flere av minoritetsspråklige elever har utfordringer med å få seg læreplass. Prosjektet vil jobbe med å få ytterligere innsikt i utfordringene for denne gruppen, slik at disse elevene i større grad blir rustet for å kunne fullføre og bestå læretida. For å imøtekomme den økende «eldrebølgen» er vi avhengig av å utvikle nye strategier for å rekruttere kompetent arbeidskraft og vi vil derfor utvikle innovative læringsstrategier innenfor yrkene knyttet til helse-, pleie-, sosial- og omsorgsyrker.
Målet med prosjektet er å utvikle et godt gjensidigpartnerskap mellom sentrale aktører i Trondheim for å skape ny modell for innholdet i opplæring av framtidens fagarbeidere innen helse- og oppvekstområder i Trondheim. Cissi Klein vgs. har gjennomført oppstartsamtaler med bl.a. NTNU, St. Olavs hospital, Trondheim kommune, Ungt Entreprenørskap og Dronning Mauds Minde Høgskole. Alle er interesserte i å inngå i et partnerskap. Modellen som utvikles skal piloteres ved Cissi Klein vgs. i Trondheim. Cissi Klein vgs er en helt ny videregående skole i Trondheim som i januar 2025 flytter inn i nye lokaler, sentralt beliggende på Falkenborg i Trondheim. Skolen vil bestå av mellom 700-900 elever. Skolens utdanningstilbud er helse- og oppvekstfag, studiespesialisering, dans, drama, teknologifag og påbygning til generell studiekompetanse. I dag er skolen i midlertidige lokaler på Saupstad.

Skolens pedagogiske profil er vedtatt av politisk nivå i Trøndelag fylkeskommune (HUU 5/21) og er grunnmuren i arbeidet med å utvikle Cissi Klein vgs. Skolens ambisjoner er bl.a. å være en levende arena der opplæringen kjennetegnes av skaperglede, engasjement og utforskertrang og skal kjennetegnes av én skolekultur som bidrar til tverrfaglig fellesskap mellom ansatte og elever på tvers av utdanningsprogram. Det legges vekt på at prosjektet skal se mulighetene for samarbeid på tvers av skolen utdanningsprogrammer. Skolen skal være en tydelig aktør i nærmiljøet og i samfunnet, og vil være i spissen for skoleutvikling i samarbeid med universitets- og høyskolesektoren, arbeids- og næringsliv og forskningsmiljøer.

Effektmål

Gjennom parternskapsprosessen tas det sikte på å utforske elementer som vil være mulig å videreutvikle for å kunne bane vei for en innovativ og framtidsrettet modell for en «annerledes» helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning som gagner til framtidens behov for arbeidskraft og nye og «ukjente» kompetansekrav. Dette gjelder både elevenes faglige kompetanse og å fremme «21st. century skills», som inkluderer evne til kommunikasjon, kreativ tenkning og innovasjon, samarbeid og samhandling samt kritisk tenkning. Gjennom prosjektet vi vil være innovative, tenke nytt, prøve nye måter å integrere teknologi i læringsarbeid på der det skal forskes og frembringe ny kunnskap som gjør at skolen kan arbeide "smartere".

Pedagogisk entreprenørskap skal være hoved-læringsstrategi. Som en del av prosjektet vil delmålene fokusere bl.a. på rekruttering av gutter til utdanninger som tradisjonelt sett er «jentedominerte», samt at vi vil være med på å løse utfordringen som er knyttet til at mange av elever som står uten læreplass. Vi vet også at flere minoritetsspråklige elever har utfordringer med å få seg læreplass. Prosjektet ønsker å bistå med en positiv utvikling på dette området.

Tematikken som bringes fram i denne søknaden er av en meget omfattende karakter og skal man oppnå resultater av igangsatte tiltak, er man avhengig av kontinuerlig innsats over lang tid med evalueringer som gir retning i prosessen. I tillegg er det svært nyttig med forskerperspektiv.

Prosjektet vårt retter seg inn mot oppstartsfasen i dette arbeidet. Oppstartsfasen inneholder igjen ulike delfaser, beskrevet i tidsplanen. Etter gjennomført «oppstartsfase», har vi en intensjon om at en arbeidsgruppe skal kunne presentere en modell som deretter skal piloteres ut ved Cissi Klein vgs. Piloteringen vil i seg selv være et nytt prosjekt. Hvilke elementer, og da effektmål som vil utkrystallisere seg i løpet av det omsøkte prosjektet, kan være noe vanskelig å forutse. I løpet av prosjektperioden ser vi likevel for oss en modell med følgende fokus:

  • Partnerskap-samarbeidet har utviklet et attraktivt utdanningstilbud innen helse og oppvekstfag som i første omgang prøves ut ved Cissi Klein vgs.
  • Det er tett, gjensidig og forpliktende samarbeid mellom aktørene i partnerskapet som bidrar i undervisningen, gir attraktive praksisplasser, og tilbud om lærlingeplasser.
  • Elevene har utviklet et entreprenørielt tenkesett, og deltar i prosesser der de utvikler ideer om og videreutvikler ferdigheter knyttet til ny velferdsteknologi.
  • Pedagogisk entreprenørskap er hoved-læringsstrategien og elevbedrifter er en naturlig del av skolens tilbud.
  • Ny og innovativ teknologi er tatt i bruk i opplæringen – både for å gi økt læringsutbytte, men også for å tilegne seg morgendagens helse- og velferdsteknologi.
  • Andelen gutter som søker seg tilbudet har økt, samtidig som andel som søker læreplass og består fagprøven øker.
  • Minoritetsspråklige elever er bedre rustet til arbeidslivet.
  • Et evt. endret kompetansebehov hos yrkesfaglærere har medført nyutviklede etterutdanning- og eller videreutdanningstilbud.
  • Faglærer ved høgskole/ universitet kan kombinere undervisningsstillinger ved stillingen i videregående skole.
  • Pilotere ut interessen for f.eks. yrkesfagløp kombinert med studieforberedende kompetanse på 3 år.

Ny og innovativ teknologi er tatt i bruk i opplæringen – både for å gi økt læringsutbytte, men også for å tilegne seg morgendagens helse- og velferdsteknologi.• Andelen gutter som søker seg tilbudet har økt, samtidig som andel som søker læreplass og består fagprøven øker.• Minoritetsspråklige elever er bedre rustet til arbeidslivet.• Et evt. endret kompetansebehov hos yrkesfaglærere har medført nyutviklede etterutdanning- og eller videreutdanningstilbud.• Faglærer ved høgskole/ universitet kan kombinere undervisningsstillinger ved stillingen i videregående skole.• Pilotere ut interessen for f.eks. yrkesfagløp kombinert med studieforberedende kompetanse på 3 år.

Resultatmål

løpet av prosjektperioden skal det etableres et godt og systematisk partnerskap mellom sentrale aktører i Trondheim.

  1. Partnerskapet skal gjennom kreative prosesser utforske hvilke elementer som vil være mulig å videreutvikle for å kunne bane vei for en innovativ, teknologisk og framtidsrettet helse, omsorg- og oppvekstrettet utdanning i videregående opplæring der entreprenørskap som en viktig læringsstrategi og digital kompetanse som en viktig kompetanse.
  2. Skolen vil måtte jobbe «smartere» og i enda større grad være framoverlente i å ta i bruk ny og innovativ teknologi i opplæringsøye for å kunne følge den raske utviklingen innen velferdsteknologi. Dette krever praksisendring.
  3. Parternskapet skal bidra til at forskningsbasert kunnskap danner rammene for identifisering av sentrale suksessfaktorer som vil være elementer i ny modell for et «annerledes» tilbud på helse- og oppvekstfag - som gagner til framtidens behov for arbeidskraft og nye og «ukjente» kompetansekrav.

Modellen skal piloteres ved Cissi Klein videregående skole i Trondheim.

Målgruppe 1 – de som tar utdanningen

  • Elever i grunnskolen (rekruttering)
    • Alle
    • Gutter
  • Elever som er inne i utdanningsløpet på helse- og oppvekstfag (beholde og rekruttere til fagarbeider)
    • Alle
    • Elever med minoritetsbakgrunn
    • Gutter
    • Studenter som tar grunnutdanning og videreutdanning. (NTNU, DMMH)
    • Fagarbeidere med praksis som videreutdanner seg som yrkesfaglærere

Målgruppe 2 – brukere som skal få bedre kvalitet på tjenestene som kommune, stat og private aktører leverer.

  • Eldreomsorg (sykehjem, omsorgssenter, hjemmetjenester)
  • Oppvekst (skole, barnehage, SFO, fritidstilbud)
  • Sosialtjenester (barnevern, rusomsorg)
Målgruppe 3 - personell som skal utdanne morgendagens fagarbeidere.
  • Faglærere på videregående nivå
  • Instruktører i lærebedrift (opplæringskontor)
  • Faglærere på høyere yrkesfaglig utdanninger og profesjonsutdanning (NTNU, DMMH, THYF, St. Olav)
Cissi Klein vgs har gjennom sin politisk vedtatte pedagogiske profil en ambisjon om å være en tydelig aktør i nærmiljøet og i samfunnet. Skolen skal romme framtidens pedagogikk slik at elevene rustes til å møte til dels ukjente krav knyttet til framtidens helse- og velferdsteknologi. Skolen ønsker sammen med universitets- og høyskolesektoren, forskningsmiljøer og arbeids- og næringsliv å være i front på skoleutvikling.
Forankringer:
  • Læreplaner innenfor både helse- og oppvekstfagene, teknologifagene og studiespesialisering.
  • Samarbeidsavtalen mellom Trondheim kommunes opplæringskontor og skolene i Trondheim med helse- og oppvekstfag.
  • Avtale om strategisk samarbeid: Trøndelag fylkeskommune og NTNU.
  • NTNUs utviklingsavtale med KD (periodeplan) for 2023-2026
  • NTNUs strategi for 2018-2025 Kunnskap for en bedre verden
  • Velferdsteknologisatsningen til Trondheim kommune, «Trygg der du er».
  • Yrkesfagløftet i Trøndelag og «Plan for det 4-årige løpet»
  • Framtidas skole - skolebruksplan Trøndelag med prosjektet nye Cissi Klein vgs. på Falkenborg
Prosjekt vårt og den kommende modellen som utvikles vil foregå i samarbeid med ulike institusjoner for høyere utdanning og forskning som NTNU ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL), Institutt for lærerutdanning (ILU) og Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM), Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH), Trøndelag høyere yrkesfagskole THYF (fagskoler), Sykepleieutdanningen ved St. Olav.
  • Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (2020) Utredning om rekruttering av menn til helse- og omsorgssektoren. Proba-rapport nr. 2020-6.
  • Direktoratet for e-helse Direktoratet for E-helse lastet ned 11.01.20223 fra: https://www.ehelse.no/strategi/nasjonal-e-helsestrategi
  • NAV Trøndelags bedriftsundersøkelse 2022 lastet ned 09.01.23 fra: https://trondelagitall.no/statistikk/bedriftsundersokelsen
  • NOU 2020: 2, Fremtidige kompetansebehov III - Læring og kompetanse i alle ledd. Avgitt til Kunnskapsdepartementet.
  • NOU 2023: 4 Tid for handling. Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Lastet ned 18.02.23
  • https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-nou-2023-4-tid-for-handling.-personellet-i-en-barekraftig-helse-og-omsorgstjeneste/id2961754/
  • NTNU Strategi 2018-2025: Kunnskap for ei betre verd
  • NTNU, Tildelingsbrev for 2022, lastet ned 13.01.23 statsbudsjettet-2022-tildelingsbrev-for-norgesteknisk-naturvitenskapelige-universitet-.pdf (regjeringen.no)
  • St. Meld. St. 7 (2019–2020 Helse og omsorgsdepartementet (2023) Nasjonal helse- og sykehusplan 2020–2023.
  • Velferdsteknologisatsingen i Trondheim kommune lastet ned 04.01.23 fra: https://www.trondheim.kommune.no/tema/helse-og-omsorg/helsetjenester/velferdsteknologi


Prosjektsøknad, økonomi mm.

Kontakt med Cissi Klein vgs:

Sist oppdatert 04.06.2024