Tilrettelagt opplæring

Illustrasjonsbilde tilrettelagt opplæring: Leksehjelp, kanelsnurrer og ball-lek
Illustrasjonsbilde tilrettelagt opplæring: Leksehjelp, kanelsnurrer og ball-lek

Mange elever har behov for et individuelt tilrettelagt opplæringsløp med mindre omfattende eller andre mål enn det som beskrives i læreplanene.

Disse elevene får sin egen individuelle opplæringsplan (IOP).

  • Sluttkompetanse på lavere nivå betyr mindre omfattende mål enn ved full yrkes- eller studiekompetanse.
  • Sluttkompetanse på lavere nivå innebærer at eleven ikke skal ha opplæring i alle kompetansemålene i læreplanen. Dersom man ikke får full yrkes- eller studiekompetanse etter videregående opplæring, får man et kompetansebevis som viser oppnådd kompetanse.
  • Sluttkompetanse på lavere nivå kan velges ved skolestart eller senere i løpet. Kompetansemål på lavere nivå kan endres til mål om full kompetanse. Levanger videregående skole bistår med å vurdere, planlegge og tilrettelegge ved oppstart og underveis.
  • Sluttkompetanse på lavere nivå forutsetter et vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring som bygger på en sakkyndig vurdering.

Sluttkompetanse på lavere nivå kan deles i tre hovedgrupper:

  1. Målene for opplæringen tar utgangspunkt i et større utvalg av kompetansemålene i læreplanen. Etter endt videregående opplæring kan man være kvalifisert for arbeid i det ordinære arbeidslivet.
  2. Målene for opplæringen tar utgangspunkt i både hverdags- og arbeidslivstrening. Etter endt videregående opplæring finnes det muligheter innen varig tilrettelagt arbeid.
  3. Målene for opplæringen tar utgangspunkt i hverdagslivstrening. Etter endt videregående opplæring vil det være naturlig med tilbud ved et dagsenter.
    Inndelingen i hovedgrupper kan brukes som retningsgivende i planleggingen av opplæringstilbudet, men det er elevens individuelle behov som er førende.

Organisering av opplæringen

Opplæringen til elever med individuelt tilrettelagt opplæring kan organiseres på ulike måter, avhengig av den enkelte elevs tilretteleggingsbehov. Alle får utarbeidet en individuell opplæringsplan (IOP) som er basert på sakkyndig vurdering fra PPT og enkeltvedtak fattet av skolen. Opplæringen kan gis i klassen eller i mindre grupper. Den kan også gis i en kombinasjon av opplæring skole og bedrift.

Sist oppdatert 10.06.2025