Utviklingsplan 2023-2027

Et bilde av den buede, moderne fasaden til "Olav Duun Videregående Skole". Bygningen har en kledning av grå, overlappende treskifer (shingel) og lange, horisontale vinduer med mørke rammer. Skolens navn er synlig på fasaden i gult og svart. Bildet er tatt på en solrik dag med grønt gress i forgrunnen og en klar blå himmel med hvite skyer over.

1. Vårt oppdrag

Olav Duun videregående skole er en relativt stor skole i Namsos og Namdalen, og gir et bredt tilbud til unge og voksne innenfor både studieforberedende fag og yrkesfagene.  

Trøndelag fylkeskommune er eier, og vårt oppdrag er forankret i fylkeskommunens visjon og verdier og tilhørende planer.

Visjon

  • Vi skaper historie  

Verdier

  • Åpen og nysgjerrig i holdning  
  • Modig og ansvarlig i handling  

Utviklingsplanen følger de fireårige valgperiodene i fylket. Planen beskriver våre verdier, våre mål og våre ambisjoner for perioden, og hva vi gjør årlig for å nå disse (revideres for hvert skoleår).  Utviklingsplanen følges opp med tiltaks- og handlingsplaner etter behov.  

2. Våre verdier

Vi

  • viser engasjement - skaper dannelse
  • er medmennesker

Olav Duun videregående skole skal gi god opplæring og fine opplevelser til unge og voksne. 

  • Vi skal kjennetegnes av høyt engasjement, og skal være aktive deltakere i samfunnet.
  • Vi skal bidra til at elevene får gode holdninger, teoretisk og praktisk kunnskap for videre studier, yrkes- og samfunnsliv.
  • Vi skal vise respekt og omsorg, og alle skal bli sett og verdsatt for den man er.

Våre elever skal:

  • Forberede seg for deltakelse og engasjement i samfunnslivet
  • Utnytte sine evner og ta fram det beste i seg selv  
  • Føle seg trygge, vise respekt, åpenhet og toleranse

Elevene skal oppleve:

  • Undervisning som bygger på et helhetlig menneskesyn
  • Opplæring tilpasset den enkelte
  • Voksne som er gode rollemodeller og fagpersoner

Samfunnet rundt og foresatte skal oppleve at:

  •  Skolen er en ressurs i lokalsamfunnet  
  • Vårt arbeid preges av orden og kvalitet
  • Vi møter alle på en profesjonell måte

3. Våre ambisjoner for 2023-2027

All vår innsats skal rettes mot mer læring, motivasjon og mestring for elevene. Elevene skal lykkes enda bedre og flere skal få godkjent utdanning. 

Vi vil se

  • Elever som trives og kommer på skolen hver dag.
  • Elever som er engasjerte i sin læring
  • Elever som utfordres og bryter barrierer.
  • Elever som motiveres av vår entusiasme for deres læring.
  • Kolleger som får til å bygge gode og sterke relasjoner.
  • Kolleger som stiller opp og drar lasset sammen.
  • Ledelse som stimulerer til handling og utvikling.

Vi vil arbeide for

  • En ny pedagogisk plattform
  • At vi får et nytt skolebygg tilpasset våre behov i framtiden

4. Våre innsatsområder i 2024-2025

Mål

  • Andelen elever som fullfører og består skoleåret 24/25 skal være 90 % eller bedre.
  • Andelen søkere med ungdomsrett som er formidlet fra yrkesfag skal være 90 % eller bedre. 

Gjennomføring er vår hovedmålsetning, og dette skoleåret prioriterer vi følgende innsatsområder: 

4.1 Entreprenørskap

Skolen skal ha økt fokus på entreprenørielle opplæringsmetoder, der målet er å ruste elevene mot et arbeidsliv som vil kreve kompetanser for det 21. århundre som:  

  • Samarbeid
  • Kommunikasjon
  • Kreativitet
  • Kritisk tenkning

Vi arbeider med å:

  • Øke kvaliteten på arbeidet med ungdomsbedrifter
  • Øke kompetansen og verktøykassen til lærerne  

4.2 Skolemiljø

Vi skal ha et skolemiljø som fremmer inkludering, helse, trivsel og læring. Vi vil ha fokus på tre hovedområder:

  • Elevatferd - utvikle lærernes verktøykasse for ulike situasjoner
  • Mobilhotellet skal brukes i henhold til skolereglene
  • Ryddighet

Elevene skal involveres i arbeidet med å skape et godt lærings- og skolemiljø. Involveringen sikres blant annet gjennom:

  • Elevmedvirkning i opplæringen
  • Klassens time og kontaktlærers rolle
  • Elevrådet

4.3 Vi har også utviklingsarbeid og oppmerksomhet på:

  • Karriereveiledning som en integrert del av opplæringen.
  • Samarbeid med Namdal studiesenter
  • Formidling til læreplass
  • Vurdering for læring Vi jobber med vurdering for læring som en integrert del av opplæringen.
  • Dysleksivennlig skole Sikre vår sertifisering og videreutvikle vår pedagogikk på området.
  • Digitalpedagogikk Videreføre og utvikle elevenes og lærernes faglige digitale kompetanse, med hovedvekt på KI
  • Arbeid med minoritetsspråklige elever
  • Miljø Arbeide videre med å forsterke skolens miljøprofil/miljøfyrtårn.
Sist oppdatert 21.02.2025