Utviklingsplan 2023-2027
1. Vårt oppdrag
Olav Duun videregående skole er en relativt stor skole i Namsos og Namdalen, og gir et bredt tilbud til unge og voksne innenfor både studieforberedende fag og yrkesfagene.
Trøndelag fylkeskommune er eier, og vårt oppdrag er forankret i fylkeskommunens visjon og verdier og tilhørende planer.
Visjon
- Vi skaper historie
Verdier
- Åpen og nysgjerrig i holdning
- Modig og ansvarlig i handling
Utviklingsplanen følger de fireårige valgperiodene i fylket. Planen beskriver våre verdier, våre mål og våre ambisjoner for perioden, og hva vi gjør årlig for å nå disse (revideres for hvert skoleår). Utviklingsplanen følges opp med tiltaks- og handlingsplaner etter behov.
2. Våre verdier
Vi
- viser engasjement - skaper dannelse
- er medmennesker
Olav Duun videregående skole skal gi god opplæring og fine opplevelser til unge og voksne.
- Vi skal kjennetegnes av høyt engasjement, og skal være aktive deltakere i samfunnet.
- Vi skal bidra til at elevene får gode holdninger, teoretisk og praktisk kunnskap for videre studier, yrkes- og samfunnsliv.
- Vi skal vise respekt og omsorg, og alle skal bli sett og verdsatt for den man er.
Våre elever skal:
- Forberede seg for deltakelse og engasjement i samfunnslivet
- Utnytte sine evner og ta fram det beste i seg selv
- Føle seg trygge, vise respekt, åpenhet og toleranse
Elevene skal oppleve:
- Undervisning som bygger på et helhetlig menneskesyn
- Opplæring tilpasset den enkelte
- Voksne som er gode rollemodeller og fagpersoner
Samfunnet rundt og foresatte skal oppleve at:
- Skolen er en ressurs i lokalsamfunnet
- Vårt arbeid preges av orden og kvalitet
- Vi møter alle på en profesjonell måte
3. Våre ambisjoner for 2023-2027
All vår innsats skal rettes mot mer læring, motivasjon og mestring for elevene. Elevene skal lykkes enda bedre og flere skal få godkjent utdanning.
Vi vil se
- Elever som trives og kommer på skolen hver dag.
- Elever som er engasjerte i sin læring
- Elever som utfordres og bryter barrierer.
- Elever som motiveres av vår entusiasme for deres læring.
- Kolleger som får til å bygge gode og sterke relasjoner.
- Kolleger som stiller opp og drar lasset sammen.
- Ledelse som stimulerer til handling og utvikling.
Vi vil arbeide for
- En ny pedagogisk plattform
- At vi får et nytt skolebygg tilpasset våre behov i framtiden
4. Våre innsatsområder i 2024-2025
Mål
- Andelen elever som fullfører og består skoleåret 24/25 skal være 90 % eller bedre.
- Andelen søkere med ungdomsrett som er formidlet fra yrkesfag skal være 90 % eller bedre.
Gjennomføring er vår hovedmålsetning, og dette skoleåret prioriterer vi følgende innsatsområder:
4.1 Entreprenørskap
Skolen skal ha økt fokus på entreprenørielle opplæringsmetoder, der målet er å ruste elevene mot et arbeidsliv som vil kreve kompetanser for det 21. århundre som:
- Samarbeid
- Kommunikasjon
- Kreativitet
- Kritisk tenkning
Vi arbeider med å:
- Øke kvaliteten på arbeidet med ungdomsbedrifter
- Øke kompetansen og verktøykassen til lærerne
4.2 Skolemiljø
Vi skal ha et skolemiljø som fremmer inkludering, helse, trivsel og læring. Vi vil ha fokus på tre hovedområder:
- Elevatferd - utvikle lærernes verktøykasse for ulike situasjoner
- Mobilhotellet skal brukes i henhold til skolereglene
- Ryddighet
Elevene skal involveres i arbeidet med å skape et godt lærings- og skolemiljø. Involveringen sikres blant annet gjennom:
- Elevmedvirkning i opplæringen
- Klassens time og kontaktlærers rolle
- Elevrådet
4.3 Vi har også utviklingsarbeid og oppmerksomhet på:
- Karriereveiledning som en integrert del av opplæringen.
- Samarbeid med Namdal studiesenter
- Formidling til læreplass
- Vurdering for læring Vi jobber med vurdering for læring som en integrert del av opplæringen.
- Dysleksivennlig skole Sikre vår sertifisering og videreutvikle vår pedagogikk på området.
- Digitalpedagogikk Videreføre og utvikle elevenes og lærernes faglige digitale kompetanse, med hovedvekt på KI
- Arbeid med minoritetsspråklige elever
- Miljø Arbeide videre med å forsterke skolens miljøprofil/miljøfyrtårn.