Utviklingsplan 2023-2027

ODVS-NY-FASADE.jpg

1. Vårt oppdrag

Olav Duun videregående skole er en relativt stor skole i Namsos og Namdalen, og gir et bredt tilbud til unge og voksne innenfor både studieforberedende fag og yrkesfagene.  

Trøndelag fylkeskommune er eier, og vårt oppdrag er forankret i fylkeskommunens visjon og verdier og tilhørende planer.

Visjon
  • Vi skaper historie  
Verdier
  • Åpen og nysgjerrig i holdning  
  • Modig og ansvarlig i handling  

Utviklingsplanen følger de fireårige valgperiodene i fylket. Planen beskriver våre verdier, våre mål og våre ambisjoner for perioden, og hva vi gjør årlig for å nå disse (revideres for hvert skoleår).  Utviklingsplanen følges opp med tiltaks- og handlingsplaner etter behov.  

2. Våre verdier  

Vi
  • viser engasjement - skaper dannelse
  • er medmennesker

Olav Duun videregående skole skal gi god opplæring og fine opplevelser til unge og voksne. 

  • Vi skal kjennetegnes av høyt engasjement, og skal være aktive deltakere i samfunnet.
  • Vi skal bidra til at elevene får gode holdninger, teoretisk og praktisk kunnskap for videre studier, yrkes- og samfunnsliv.
  • Vi skal vise respekt og omsorg, og alle skal bli sett og verdsatt for den man er.
Våre elever skal:
  • Forberede seg for deltakelse og engasjement i samfunnslivet
  • Utnytte sine evner og ta fram det beste i seg selv  
  • Føle seg trygge, vise respekt, åpenhet og toleranse
Elevene skal oppleve:
  • Undervisning som bygger på et helhetlig menneskesyn
  • Opplæring tilpasset den enkelte
  • Voksne som er gode rollemodeller og fagpersoner
Samfunnet rundt og foresatte skal oppleve at:
  •  Skolen er en ressurs i lokalsamfunnet  
  • Vårt arbeid preges av orden og kvalitet
  • Vi møter alle på en profesjonell måte

3. Våre ambisjoner for 2023-2027

All vår innsats skal rettes mot mer læring, motivasjon og mestring for elevene. Elevene skal lykkes enda bedre og flere skal få godkjent utdanning. 

Vi vil se
  • Elever som trives og kommer på skolen hver dag.
  • Elever som er engasjerte i sin læring
  • Elever som utfordres og bryter barrierer.
  • Elever som motiveres av vår entusiasme for deres læring.
  • Kolleger som får til å bygge gode og sterke relasjoner.
  • Kolleger som stiller opp og drar lasset sammen.
  • Ledelse som stimulerer til handling og utvikling.
Vi vil arbeide for
  • En ny pedagogisk plattform
  • At vi får et nytt skolebygg tilpasset våre behov i framtiden

4. Våre innsatsområder i 2024-2025

Mål
  • Andelen elever som fullfører og består skoleåret 24/25 skal være 90 % eller bedre.
  • Andelen søkere med ungdomsrett som er formidlet fra yrkesfag skal være 90 % eller bedre. 

Gjennomføring er vår hovedmålsetning, og dette skoleåret prioriterer vi følgende innsatsområder: 

4.1 Entreprenørskap

Skolen skal ha økt fokus på entreprenørielle opplæringsmetoder, der målet er å ruste elevene mot et arbeidsliv som vil kreve kompetanser for det 21. århundre som:  

  • Samarbeid
  • Kommunikasjon
  • Kreativitet
  • Kritisk tenkning

Vi arbeider med å:

  • Øke kvaliteten på arbeidet med ungdomsbedrifter
  • Øke kompetansen og verktøykassen til lærerne  

4.2 Skolemiljø

Vi skal ha et skolemiljø som fremmer inkludering, helse, trivsel og læring. Vi vil ha fokus på tre hovedområder:

  • Elevatferd - utvikle lærernes verktøykasse for ulike situasjoner
  • Mobilhotellet skal brukes i henhold til skolereglene
  • Ryddighet

Elevene skal involveres i arbeidet med å skape et godt lærings- og skolemiljø. Involveringen sikres blant annet gjennom:

  • Elevmedvirkning i opplæringen
  • Klassens time og kontaktlærers rolle
  • Elevrådet

4.3 Vi har også utviklingsarbeid og oppmerksomhet på:

  • Karriereveiledning som en integrert del av opplæringen.
  • Samarbeid med Namdal studiesenter
  • Formidling til læreplass
  • Vurdering for læring Vi jobber med vurdering for læring som en integrert del av opplæringen.
  • Dysleksivennlig skole Sikre vår sertifisering og videreutvikle vår pedagogikk på området.
  • Digitalpedagogikk Videreføre og utvikle elevenes og lærernes faglige digitale kompetanse, med hovedvekt på KI
  • Arbeid med minoritetsspråklige elever
  • Miljø Arbeide videre med å forsterke skolens miljøprofil/miljøfyrtårn.
Sist oppdatert 08.10.2024