Utviklingsplan 2019-2023

1. Vårt oppdrag
Olav Duun videregående skole er en relativt stor skole i Namsos og Namdalen, og gir et bredt tilbud til unge og voksne innenfor både studieforberedende fag og yrkesfagene.
Trøndelag fylkeskommune er eier, og vårt oppdrag er forankret i fylkeskommunens visjon og verdier og tilhørende planer.
Visjon
- Vi skaper historie
Verdier
- Åpen og nysgjerrig i holdning
- Modig og ansvarlig i handling
Utviklingsplanen følger de fireårige valgperiodene i fylket. Planen beskriver våre verdier, våre mål og ambisjoner for perioden og hva vi gjør årlig for å nå disse (revideres for hvert skoleår). Utviklingsplanen følges opp med tiltaks- og handlingsplaner etter behov.
2. Våre verdier
Vi
- viser engasjement
- skaper dannelse
- er medmennesker
Olav Duun videregående skole skal gi god opplæring og fine opplevelser til unge og voksne.
- Vi skal kjennetegnes av høyt engasjement, og skal være aktive deltakere i samfunnet.
- Vi skal bidra til at elevene får gode holdninger, teoretisk og praktisk kunnskap for videre studier, yrkes- og samfunnsliv.
- Vi skal vise respekt og omsorg, og alle skal bli sett og verdsatt for den man er.
Våre elever skal:
- Forberede seg for deltakelse og engasjement i samfunnslivet
- Utnytte sine evner og ta fram det beste i seg selv
- Føle seg trygge, vise respekt, åpenhet og toleranse
Elevene skal oppleve:
- Undervisning som bygger på et helhetlig menneskesyn
- Opplæring tilpasset den enkelte
- Voksne som er gode rollemodeller og fagpersoner
Samfunnet rundt og foresatte skal oppleve at:
- Skolen er en ressurs i lokalsamfunnet
- Vårt arbeid preges av orden og kvalitet
- Vi møter alle på en profesjonell måte
3. Våre ambisjoner for 2019-2023
All vår innsats skal rettes mot mer læring, motivasjon og mestring for elevene. Elevene skal lykkes enda bedre og flere skal få godkjent utdanning.
Vi vil se
- Elever som trives og kommer på skolen hver dag.
- Elever som vet at læring er hardt arbeid.
- Elever som utfordres og bryter barrierer.
- Elever som motiveres av vår entusiasme for deres læring.
- Kolleger som får til å bygge gode og sterke relasjoner.
- Kolleger som stiller opp og drar lasset sammen.
- Ledelse som stimulerer til handling og utvikling.
Vi vil arbeide for
- God implementering av Fagfornyelsen og ny tilbudsstruktur.
- At skolen får et nytt skoleanlegg som viser at vi har skapt noe, ikke bare bygget noe.
4. Våre innsatsområder i 2022-2023
Mål
Andelen elever og lærlinger som fullfører og består videregående opplæring etter fem/seks år skal være 81 prosent eller bedre.
Andelen søkere med ungdomsrett formidlet til læreplass skal være 80 prosent eller bedre.
I år prioriterer vi følgende innsatsområder:
4.1 Vurdering for læring
Vi skal videreutvikle en felles læringsorientert vurderingskultur. Vi vil legge vekt på at:
- egenvurdering skal være en integrert del av opplæringa
- vurdering av muntlige aktiviteter og ferdigheter skal systematiseres
4.2 Arbeid med minoritetsspråklige elver
Skolen deltar i et skoleutviklingsprosjekt der målet er at hele skolen blir involvert i kompetanseutviklingsarbeidet innenfor opplæring av minoritetsspråklige elever.
Involveringen skal bidra til å gi alle lærere
- styrket kompetanse i undervisning av minoritetsspråklige elever
- kunnskap om praksisrelevante verktøy og bruk av disse
4.3 Karriereveiledning
Karrierekompetanse skal bidra til at den enkelte blir bedre i stand til å håndtere liv, læring og arbeid, også i forandring og overganger.
Elevene skal oppleve at karrierelæringen:
- er en integrert del av opplæringen
- gir et godt grunnlag for å ta bevisste valg i livene sine
Vi arbeider i tråd med nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning.
4.4 Elevdemokrati og medvirkning
Vi involverer elevene i arbeidet for å skape et godt lærings- og skolemiljø.
Involveringen gjøres blant annet gjennom;
- elevmedvirkning i den faglige opplæringen og vurderingsarbeidet
- klassens time
- elevråd
- skolemiljøutvalg (SMU)
Vi har også utviklingsarbeid og oppmerksomhet på:
- IKO
- Metodikk for identifisering, kartlegging og oppfølging for å bedre elevenes gjennomføring.
- Dysleksivennlig skole
- Sikre vår sertifisering og videreutvikle vår pedagogikk på området.
- Spesialpedagogikk
- Organisere arbeidet for å få anvendt ressursen enda bedre.
- Digitalpedagogikk
- Videreføre og utvikle elevenes og lærernes faglige digitale kompetanse.
- Bedriftsnært yrkesfag (BYF)
- Utdanningsløp for små grupper elever med en større andel av utdanningen i bedrift. Samarbeidsprosjekt med Skogmo Industripark i faget Vg 2 Betong og mur.
- Likestilling i yrkesfag
- Prosjekt for å få bedre kjønnsbalanse på yrkesfag.
- Internasjonalisering
- Videreføre aktiviteten og skape en pedagogisk helhet i arbeidet.
- Miljø
- Arbeide videre med å forsterke skolens miljøprofil.
- Fellesprosjektet
- Arbeide med forprosjekt.