Tilpassa opplæring
Skolen tilbyr et individuelt tilrettelagt opplæringstilbud til elever som har behov for det. Vårt hovedmål er å gjøre elevene rustet på veien videre etter videregående og ut i voksenlivet.
Fra Opplæringsloven:
Kapittel 11 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging
§ 11-1.Tilpassa opplæring
Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at opplæringa er tilpassa, det vil seie at elevane får eit tilfredsstillande utbytte av opplæringa uavhengig av føresetnader, og at alle skal få utnytta og utvikla evnene sine. Lærebedrifta skal sørgje for tilpassa opplæring for dei som har læretid i bedrift.
Tilrettelagt opplæring (TO)
Mange elever strever med skolefag. Vi tilbyr støtte og oppfølging i ordinær klasse, enten i perioder. over noe lengre tid eller omtrent full oppdekking. Er det planlagt sluttkompetanse «på lavere nivå», er det skrevet en sakkyndig vurdering, og en IOP blir utarbeidet i samarbeid med faglærere og foresatte. Ut fra elevens muligheter og behov kan undervisning bli gjennomført i klasserommet med personlig assistent, i liten gruppe eller i eget grupperom. Også her kan vi samarbeide med næringslivet for å få tilrettelagte arbeidsoppgaver på arbeidsplassen for eleven.
§ 11-6.Individuelt tilrettelagd opplæring
Elevar har rett til individuelt tilrettelagd opplæring dersom dei treng det for å få tilfredsstillande utbytte av opplæringa.
I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbodet skal utformast slik at det samla kan gi eleven tilfredsstillande utbytte av opplæringa samanlikna med andre elevar og i tråd med dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven.
Individuelt tilrettelagt opplæring (ITO)
Opplæringstilbudet er primært rettet mot elever som har behov for hverdagslivs- og arbeidslivstrening. ITO har en egen base ved skolen som er lett tilgjengelig og godt tilpasset elevene. Her er det mulighet for skjerming og ro for de som har behov for det, samt god tilgang til fellesarealer og samhørighet med resten av skolemiljøet.
Elevene har egne individuelle opplæringsplaner (IOP). IOP blir utarbeidet på bakgrunn av Sakkyndig vurdering utarbeidet av PPT. I samarbeid med foresatte velger man mål ut fra elevens interesser, evner, behov og muligheter.
Vi øver mye på selvstendighet, selvbestemmelse og evne til å kunne formidle egne behov. Dette er viktige ferdigheter å ha med seg inn i voksenlivet, både i jobb og i fritid. Vi har ukentlig aktivitetsdag der vi ofte er ute på tur. Vi har også tilgang til basseng, har elevbedrift, utøver hverdagslivstrening i bolig/på skolen og har mål innen mat og helse. Vi jobber med å bli kjent med lokalsamfunnet og nærmiljøet vårt, og samarbeider med næringslivet for å få inn arbeidstrening som en del av skolehverdagen. Vi samarbeider også med Kulturskolen.