Helse- og oppvekstfag
Du lærer
- om helsefremmende arbeid
- om livsstilsykdommer, skader og lidelser
- om barn og unges utvikling
- om kost, ernæring og hygiene
- om kommunikasjon og sosial kompetanse
Du bør være
- omsorgsfull og hensynsfull ovenfor mennesker
- flink til å kommunisere
- god til å samhandle med andre
Du kan bli
- helsefagarbeider, ambulansearbeider eller portør
- barne- og ungdomsarbeider
- apotektekniker, helsesekretær eller tannhelsesekretær
- hudpleier, fotterapeut eller ortopeditekniker
Arbeidssteder
- sykehus eller hjemmetjeneste
- barnehager eller skolefritidsordninger
- apotek, tannlege- eller legekontor
- fot- eller hudpleiesalonger
Vi tilbyr disse programområdene
-
Første år
Vg1 Helse- og oppvekstfag
Vg1 helse- og oppvekstfag skal bidra til at samfunnet har tilstrekkelig kompetanse i helse- og oppvekstsektoren. Programfagene skal bidra til at aktiviteter som fremmer mestring, utvikling og helse, blir tatt i bruk i yrkesutøvelsen. Programfagene skal videre bidra til å utvikle praktiske ferdigheter, evne og vilje til kontinuerlig kvalitetsforbedring og bevissthet om profesjonelt arbeid og service. Programfagene skal gi grunnlag for helsefremmende arbeid med mennesker i ulike livssituasjoner i et samfunn i endring.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg1 helse- og oppvekstfag skal bidra til et inkluderende fellesskap der yrkesutøvelsen bygger på empati og omsorg, respekt for at mennesker er ulike, og at konflikter kan løses på fredelig vis. Videre skal programfagene bidra til å utvikle sosial kompetanse og til respekt for mennesker, kulturer og tradisjoner. Å utvikle engasjement, god dømmekraft og profesjonelt faglig skjønn hos elevene er en sentral del av faget. Vg1 helse- og oppvekstfag skal bidra til kunnskap om hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv.
Helse og livsstil
Kjerneelementet helse og livsstil handler om å fremme fysisk og psykisk helse. Det innebærer å vite hvordan man som yrkesutøver kan bidra til å fremme en aktiv og sunn livsstil. I det inngår verdien av et sunt kosthold og fysisk aktivitet og av å forebygge livsstilssykdommer og hindre smitte. Kjerneelementet handler videre om hvordan kroppen er bygget opp og fungerer, med utgangspunkt i det friske mennesket. Ergonomi, førstehjelp og systematisk observasjon inngår også i kjerneelementet.
Omsorg, relasjoner og tverrfaglig samarbeid
Kjerneelementet omsorg, relasjoner og tverrfaglig samarbeid handler om å vise omsorg og om å kommunisere og samhandle med mennesker i ulike aldre og livssituasjoner og med ulik kulturell bakgrunn. Brukermedvirkning og service står sentralt. Videre handler det om å reflektere over hva egen atferd betyr i møte med andre mennesker. Det handler også om kunnskap om hvordan helse- og oppvekstsektoren er bygget opp, og om verdien av tverrfaglig samarbeid.
Etikk og teknologi
Kjerneelementet etikk og teknologi handler om å møte mennesker i ulike livssituasjoner med toleranse og respekt. Det handler også om å ta i bruk hjelpemidler, velferdsteknologi og annen teknologi og om å følge etiske retningslinjer i yrkesutøvelsen. Videre handler det om profesjonell yrkesutøvelse og om relevant lov- og regelverk.
-
Andre år
Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag
Aktuelle arbeidssteder
Som barne- og ungdomsarbeider kan du få arbeid i barnehager, barneparker, skoler, skolefritidsordninger, klubber og kommunale etater.
Sentrale arbeidsoppgaver
Barne- og ungdomsarbeideren tilrettelegger og velger hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge i alderen 0 – 18 år. Sentrale arbeidsområder er
- planlegging, ledelse, gjennomføring og evaluering av pedagogiske aktiviteter for barn og unge
- tilrettelegging for lek og fysisk aktivitet med utgangspunkt i den enkeltes funksjonsnivå og livssituasjon
- anvendelse av forming, sang, lek, musikk, litteratur og drama i det daglige arbeid
- kommunikasjon med mennesker med ulik kulturell bakgrunn, livssyn og sosial status
- samarbeid med barn og unge, foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
- grensesetting, konfliktløsing og å være en tydelig voksenmodell
Personlige egenskaper
Det er viktig å kunne omsette teoretiske kunnskaper i praksis. Du må være flink til å komme i kontakt med mennesker, ha samarbeidsvilje, samhandlingskompetanse, observasjonsevne og være ansvarsbevisst.
Formelle krav
Utøvelsen av faget krever politiattest som viser at du ikke er siktet, tiltalt eller dømt for overgrep mot barn.
-
Lærling