Teknologi- og industrifag
Du lærer
- produksjonsplanlegging og produksjonsprosesser
- om maskiner, kjøretøy og produksjonsutstyr
- om kjemiske prosesser og kjemiteknikk
- om helse, miljø og sikkerhet
Du bør være
- praktisk anlagt og ha godt håndlag
- selvstendig og nøyaktig
- interessert i ny teknologi
Du kan bli
- aluminiumskonstruktør, sveiser eller platearbeider
- verktøymaker, finmekaniker eller låsesmed
- bokbinder eller grafisk trykker
- faglaborant eller operatør i kjemisk prosessindustri
- industrisyer, operatør i trikotasje eller vaskerioperatør
- bilskadereparatør, bilmekaniker eller billakkerer
- anleggsmaskin-, landbruksmaskin- eller motormekaniker
- bore- eller brønnoperatør
- matros eller motormann
Arbeidssteder
- teknisk og elektromekanisk industri
- skipsindustrien eller bilindustrien
- kjemisk prosessindustri eller tekoindustrien
- bilbransjen eller oljebransjen
Vi tilbyr disse programområdene
-
Første år
Vg1 Teknologi- og industrifag
Vg1 teknologi- og industrifag handler om praktisk arbeid med ulike materialer, verktøy, teknikker og maskiner for å produsere varer og tjenester. Programfagene handler om å kommunisere og samhandle i verkstedet og andre læringsarenaer og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i arbeidet. Videre innebærer programfagene å ivareta det ytre miljøet gjennom å vektlegge bærekraft og teknologisk utvikling. Programfagene skal bidra til å utvikle selvstendige og omstillingsdyktige fagarbeidere med grunnleggende forståelse av kjemi, materialer, elektro, mekanikk, programmering, robotisering, automatisering og transport i tråd med behovene i samfunnet og arbeidslivet.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg1 teknologi- og industrifag skal bidra til at elevene får kjennskap til ulike former for deltakelse og medvirkning i beslutningsprosesser. Programfagene skal bidra til å utvikle elevenes sosiale og faglige kompetanse gjennom samarbeid, skaperglede og kritisk tenkning i et likeverdig og inkluderende fellesskap. Vg1 teknologi- og industrifag skal bidra til å gi kunnskap om hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv.
Produksjon og tjenester
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
-
bruke materialer, teknikker og utstyr i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
-
anvende ergonomisk riktige teknikker og reflektere over sammenhengen mellom folkehelse, effektivitet og samfunnsøkonomi
-
forklare og anvende egnede håndverktøy, måleverktøy og maskiner for bearbeiding av materialer innenfor produksjon og tolke måleresultater i henhold til arbeidstegninger
-
planlegge, gjennomføre og dokumentere et praktisk arbeid innenfor produksjon og vedlikehold av maskiner og utstyr i samsvar med aktuelle standarder og prosedyrer
-
demontere og montere maskinelementer i relevante arbeidsoppgaver
-
beskrive arbeidsoppgaver innenfor produksjon og tjenester basert på tegningsunderlag og prosedyrer
-
beskrive de spesifikke egenskapene ved ulike materialer og gjøre rede for hvordan de kan påvirke det ytre miljøet
-
forklare hvordan kjemiske forbindelser og egenskaper virker inn på bruk, gjenbruk og trygg oppbevaring av råstoffer og materialer
-
gjennomføre og gjøre rede for termiske, kjemiske og mekaniske sammenføyingsmetoder
-
anvende sikkerhetsdatablad og andre typer kjemikaliedokumentasjon og utføre risikoanalyse for kjemikalier som brukes på arbeidsplassen
-
tolke informasjon ved hjelp av digitale hjelpemidler og relevante tabeller for å utføre arbeidsoppgaver innenfor produksjon og tjenesteyting
-
beskrive arbeidsgangen i en praktisk arbeidsoppgave fra idé til sluttprodukt
-
beskrive betydningen av bærekraftig utvikling av produkter og tjenester
Konstruksjons- og styringsteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
-
gjøre rede for og anvende helse-, miljø- og sikkerhetsregelverk og krav som gjelder elektriske, hydrauliske og pneumatiske anlegg
-
utvikle og beskrive skjemaer med grunnleggende komponenter som brukes i elektriske, hydrauliske og pneumatiske anlegg
-
utføre og bruke grunnleggende beregninger av relevante størrelser innenfor elektriske, hydrauliske og pneumatiske anlegg
-
bruke relevante simuleringsprogrammer for dokumentasjon, design og testing av styringssystemer innenfor elektro, hydraulikk, pneumatikk og kjemiske prosesser
-
koble opp, teste og feilsøke på automatiserte og manuelle styringssystemer basert på elektroniske, hydrauliske og pneumatiske anlegg og maskiner og utføre målinger som er relevante for fagområdene
-
tolke og forklare sammenhengen mellom utførte målinger og beregnede størrelser innenfor elektro, hydraulikk og pneumatikk
-
bruke programmer for 2D- og 3D-dataassistert konstruksjon (DAK) og dataassistert produksjon (DAP) til grunnleggende tegning og dokumentasjon
-
anvende grunnleggende programmering av styringssystemer innenfor robotisering, automatisering og CNC
produktivitet og kvalitetsstyring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre og dokumentere arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- beskrive risikovurderinger og sikker-jobb-analyse og kjenne til nødvendige rapporteringskrav som er relevante for arbeidsoppgaver
- anvende og gjøre rede for bruk av aktuelle håndverktøy og diagnoseutstyr ved service, utbedring og reparasjoner på maskiner og utstyr, og tolke måleresultater
- bruke metoder og teknikker for overflatebehandling av ulike materialer
- anvende og gjøre rede for bearbeiding av relevante materialer
- beregne kostnader ved arbeidsoppgaver og utarbeide forslag til effektiviseringstiltak
- beskrive og reflektere over logistikken fra innkjøp til gjenvinning av et produkt
- kommunisere og formidle budskap tilpasset ulike målgrupper
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
-
-
Andre år
Vg2 Industriteknologi
Programområdet industriteknologi skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen mekanisk og teknisk industri, prosessindustri og grafisk produksjon. Denne typen industri er preget av kontinuerlig teknologisk utvikling med økende grad av automatisering og datastyring av arbeidsprosesser. Faget skal bidra til å utvikle kvalifiserte og omstillingsdyktige fagarbeidere. Faget skal fremme helhetlig forståelse av produksjonsprosesser, helse, miljø og sikkerhet, og legge grunnlaget for å tenke tverrfaglig.
Opplæringen skal bidra til å gi eleven kompetanse innen industriteknologisk produksjon og montasje. Opplæringen skal også bidra til kompetanse for drift og vedlikehold av maskiner og teknisk utstyr. Videre skal opplæringen fremme elevens forståelse av samspillet mellom mekanisk oppbygging, regulering og styring. Utvikling av faglig innsikt, praktiske ferdigheter, nøyaktighet, ordens- og sikkerhetsforståelse skal stå sentralt.
I opplæringen skal det legges til rette for refleksjon og opplevelse av mestring gjennom utførelse av arbeidsoppgaver. Gjennom opplæringen skal eleven forberedes for arbeid i bransjer og bedrifter der det stilles krav om kontinuerlig utvikling av fagkompetansen. Opplæringen skal legge grunnlag for selvstendighet i arbeid og for utvikling av samarbeids- og kommunikasjonsevne.
Produksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- arbeide i tråd med de HMS-krav skolen stiller til arbeidet og til rutiner for orden og renhold
- lage planer for arbeidsoppgaver og materialbehov i henhold til arbeidsbeskrivelser
- klargjøre, stille inn, betjene og overvåke produksjonsmaskiner og utstyr
- velge materialer for bearbeiding, ut fra arbeidstegninger og spesifikasjoner
- programmere og redigere CNC-program for maskiner og utstyr
- skjære, kutte, sage, stanse, lokke og forme etter arbeidstegninger
- utføre sponbearbeiding etter arbeidstegninger og instruksjoner
- gjøre rede for ulike metoder og prosesser for støping og materialforming
- velge skjæreverktøy og stille inn skjæredata for manuelle og styrte maskiner etter tegninger og instruksjoner
- overflatebehandle materialer og gjøre rede for ulike metoder og teknikker
- velge og bruke sammenføyingsmetoder og instruksjoner etter arbeidsbeskrivelser
- gjøre rede for bruksområder for og håndtering av gasser og kjemikalier på fagets områder
- sette sammen og modifisere enkle konstruksjoner etter spesifikasjoner
- gjøre rede for bruksområder for og egenskaper ved stål, lettmetaller, kompositter, papir og nye materialtyper
- simulere og teste materialer og materialegenskaper
- utføre varmebehandlingsprosesser for deler og materialer i samsvar med arbeidsoppgave
- gjøre rede for spenningsrekka og konsekvensene av å sette sammen ulike materialer med hensyn til korrosjon
- utføre stropping, anhuking og signalgiving etter gjeldende regelverk
Reparasjon og vedlikehold
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- demontere, montere, justere og vedlikeholde maskiner og utstyr etter spesifikasjoner og i samarbeid med andre
- lage pakninger og bruke tetningsmateriale etter spesifikasjoner
- håndtere oljer, kjemikalier og smøreutstyr og gjøre rede for bruksområder og egenskaper
- feilsøke og reparere produksjonsutstyr og mekaniske komponenter
- montere, sette i drift og feilsøke på relestyringer
- sette i drift og funksjonsteste programmerbare logiske styringer
- koble opp og feilsøke på hydraulikk- og pneumatikksystemer etter skjema
- velge og bruke håndverktøy og utstyr for service, vedlikehold og reparasjoner
- velge og bruke målemetode og måleutstyr i samsvar med arbeidsoppgaver og toleranser
- måle og vurdere trykk, temperatur og mengde i samsvar med arbeidsoppgaver
- koble til og fra elektriske systemer ved reparasjons- og vedlikeholdsarbeid etter instrukser og gjeldende forskrifter
Dokumentasjon og kvalitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke tekniske tegninger, skjemaer og arbeidsbeskrivelser i planlegging, produksjon og vedlikehold
- bruke digitale verktøy til å utarbeide 2- og 3-dimensjonale tegninger
- forklare hovedprinsipper i et kvalitetssikringssystem
- utføre arbeidsoppgaver etter gitte kvalitetskrav og foreta egenvurdering
- vurdere risiko ved arbeidsoppgaver i henhold til regler for HMS
- bruke produktdatablader i arbeid med utstyr og kjemikalier
- registrere avvik, utarbeide avviksrapporter og foreslå korrigerende tiltak
- utarbeide rapporter og skjemaer knyttet til arbeidsoppgaver og vurdere resultatet av eget arbeid
- følge reglene til skolens kildesortering og avfallshåndtering
-
Lærling