Helse og oppvekstfag
Helse- og oppvekstfag er det Programområdet som skal dekke behovet for helse- og mestringsfremmende arbeid innen helse- og oppveksttjenestene i samfunnet. (Fagfornyelsen)
Faget skal gi elevene et grunnlag for å arbeide med mennesker i alle livssituasjoner i et mangfoldig og flerspråklig samfunn i endring. Vi er et av de mest teoretiske yrkesfagene, med mye teori rundt kommunikasjon, profesjonell yrkesutøvelse, fysisk og psykisk helse. Samtidig legges det til rette for praksis der elevene får opplevelser og erfaringer med mennesker i ulike aldre og livssituasjoner. Vi samarbeider med mange institusjoner innen de ulike helse- og oppvekstyrkene for å gi elevene praksisnær opplæring. Prosjekter, turer og eksterne foredragsholdere brukes også.
De grunnleggende ferdighetene, å kunne regne, å kunne lese, uttrykke seg muntlig og skriftlig, og bruke digitale verktøy er viktig i all opplæring.
Læreplan for vg1 Helse- og oppvekstfag:
https://www.udir.no/lk20/hsf01-03
Gauldal videregående har skoleåret 2022/2023 to tilbud på vg2: Barne- og ungdomsarbeiderfag og Helsearbeiderfag. For begge disse fagene er det nye læreplaner med endringer i struktur og innhold som gjelder fra og med skoleåret 2021/2022.
Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag handler om å legge til rette for en trygg oppvekst med omsorg, lek, læring og aktiviteter som stimulerer til livsutfoldelse, undring, utforskertrang og skaperglede. Programfagene skal bidra til å styrke den helhetlige helsen blant barn og unge og utvikle yrkesutøvere som kan velge pedagogiske metoder som fremmer trivsel, danning og mestring. Programfagene skal også bidra til å utvikle yrkesutøvere som kan samarbeide profesjonelt med barn og unge, foresatte og kolleger og møte brukere i et digitalt samfunn i stadig utvikling (fagfornyelsen).
https://www.vilbli.no/nb/nb/no/barne-og-ungdomsarbeider/y/vgo/v.hs/v.hs3002?rev=lk06
Vg2 Helsearbeiderfag handler om å utvikle yrkesutøvere som kan bidra til å dekke behovet for kompetanse i grunnleggende sykepleie og miljøarbeid i alle deler av helsetjenesten. Programfagene handler om å kunne gi helsehjelp, forebygge ensomhet og bidra til et aktivt liv for pasienter og brukere. Det handler også om å utvikle yrkesutøvere som har praktiske ferdigheter og vilje og evne til å arbeide for kontinuerlig kvalitetsforbedring. Programfagene skal videre bidra til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med empati og evne og vilje til å yte helhetlig omsorg og samhandle med mennesker med ulike hjelpebehov (fagfornyelsen).
Noen bilder






