Skolereglement

Hjemmel: Opplæringsloven § 10-7 Vedtatt av fylkestinget i Trøndelag 11/6-2024 (sak 74/24). Gjeldende fra 1. august 2024.

Forskrift om felles skoleregler for elever ved fylkeskommunale videregående skoler i Trøndelag

§ 1 FORMÅL
Formålet med skolereglene er at elevene skal få kjennskap til hvordan de kan medvirke i sin skolehverdag. De skal bli kjent med sine plikter og rettigheter. Skolereglene skal bidra til et trygt og godt læringsmiljø, godt samarbeid, god trivsel, respekt, inkludering og medansvar. Reglementet skal fremme god orden, oppførsel og gode arbeidsvaner og slik legge til rette for god læring.

Reglementet skal gi informasjon om:

  • Organisering av skoledemokratiet
  • Rettigheter og plikter for elevene (blant annet orden og oppførsel)
  • Tiltak når elevene bryter skolereglene og hvordan slike saker skal behandles


§ 2 VIRKEOMRÅDE
Skolereglene gjelder for alle elever ved fylkeskommunale videregående skoler i Trøndelag.
Reglene gjelder for elevene på skolen i skoletiden. Reglementet gjelder også opplæringsformer og aktiviteter som gis under skolens ansvar og regi utenfor skolens område, som for eksempel på studieturer, ekskursjoner og praksis i bedrift. I tillegg gjelder reglementet på skoleveien.

Krenkelser som skjer utenfor skoletiden og utenfor skolens område, men som har sitt utgangspunkt i skolesituasjonen eller setter preg på den, omfattes av skolereglene.

I tillegg til de felles skolereglene kan den enkelte videregående skole fastsette egne lokale regler i henhold til § 8.

Regler for internat reguleres i eget regelverk for internatet og skal være en del av bokontrakten.

§ 3 ORGANISERING AV SKOLEDEMOKRATIET

Elevmedvirkning
Skolen skal legge til rette for at hver enkelt elev skal kunne ytre meningene sine fritt og oppmuntre til å delta i skoledemokratiet. Skolen skal hjelpe elevene i arbeidet med skoledemokratiet. Skolen skal sørge for at elevene får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsetting av skoleregler.

Elevråd
Hver skole skal som hovedregel ha et elevråd som er valgt av elevene ved skolen. Det er elever og ansatte ved skolen som avgjør hvor mange som skal velges inn i elevrådet. Elevene kan velge å organisere seg på en annen måte enn elevråd. Om elevene ønsker en annen organisering enn elevråd, må det tas stilling til organiseringen i starten av hvert skoleår.
Annen organisering kan for eksempel være allmøter, digitale debatter, avstemminger osv.
Elevrådets oppgaver omhandler å få være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsetting av skoleregler.

Skoleutvalg
Fylkeskommunen skal fastsette hvilke brukerorgan skolene skal ha. Elevene skal være representert i disse brukerorganene. De skal ikke delta i behandling av saker som er omfattet av lovfestet taushetsplikt.
Skolene i Trøndelag fylkeskommune skal ha skoleutvalg som brukerorgan.
Skoleutvalget skal bestå av rektor, to ansatte, to elever, to representanter for det lokale samfunnsliv, en representant for det lokale politiske system, en representant fra fylkestinget og en foreldrerepresentant.
To eller flere videregående skoler kan etablere et felles skoleutvalg. Reglene om sammensetning skal gjelde også for et felles skoleutvalg, men en viss tilpasning kan gjøres med tanke på å unngå at utvalget skal bli for stort. Følgende krav må oppfylles: Rektorene ved hver skole skal være med, det skal være to elevrepresentanter og en foreldrerepresentant fra hver skole og det skal være minst en representant for de ansatte fra hver skole. Fylkestinget avgjør søknader om etablering av felles skoleutvalg.
Skoleutvalget skal gjennomføre minst to møter hvert år. Det skal vedtas en møteplan for et halvt år om gangen. Skoleutvalget har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen herunder å planlegge, gjennomføre og vurdere skolens virksomhet, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsetting av skoleregler.

Det er eget reglement for skoleutvalg. (Link til reglementet her.)

§ 4 ELEVENES RETTIGHETER
Skolen skal gi elevene et opplæringstilbud som følger opplæringsloven, styringsdokumenter og vedtak som gjelder for fylkeskommunen.
Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn ved handlinger og avgjørelser som gjelder eleven.
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolemiljøet omfatter både det fysiske og det psykososiale miljøet. Det skal være nulltoleranse for krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering. Skolen skal jobbe aktivt og systematisk for å fremme et godt skolemiljø, der den enkelte elev skal kunne oppleve arbeidsro, trygghet og sosial tilhørighet.

§ 5 ELEVENES PLIKTER
Elevene skal bidra til et inkluderende, trygt og godt skolemiljø, og til at alle i skolesamfunnet har et godt lærings- og arbeidsmiljø. Det innebærer at elever bør avstå fra å bruke klesplagg eller andre effekter som kan virke ekskluderende ovenfor andre, som for eksempel ekskluderende russeklær. Elevene skal delta aktivt i opplæringen og følge skolereglene.
Elevene skal rette seg etter de bestemmelser i lov, reglement og instrukser som til enhver tid gjelder.

1) ORDEN
Elevene skal ha god orden. Det innebærer bl.a. å
a. møte presis til timene og være til stede i hele undervisningstiden. Dersom eleven uten gyldig grunn har mer enn 15 minutter fravær i løpet av en time, skal det føres fravær for en hel time.
b. gi beskjed til kontaktlærer/faglærer dersom de er forhindret fra å møte til opplæringen
c. være til stede i opplæringen med mindre det er nødvendig med fravær på grunn av sykdom eller spesielle forhold. Ferieturer regnes ikke som nødvendig fravær.
d. ha med seg nødvendige læremidler og utstyr
e. utføre avtalte gjøremål og overholde frister
f. bidra til å holde det rent og ryddig på skolens område
g. ta ansvar for privat utstyr
h. følge fylkeskommunens gjeldende reglement for IKT

2) OPPFØRSEL
Elevene skal ha god oppførsel. Det innebærer bl.a. å
a. opptre ærlig og høflig
b. behandle medelever, lærere og andre ansatte med respekt
c. være oppmerksomme i timene og delta aktivt i opplæringa
d. vise respekt for skolens og andres eiendeler
e. bruke utstyr i henhold til gjennomført opplæring og retningslinjer
f. rette seg etter de bestemmelser i lov, reglement og instrukser som til enhver tid gjelder

Elevene skal bl.a. ikke:
g. forstyrre undervisningen.
h. mobbe eller krenke andre.
i. røyke, snuse, innta, være påvirket av eller oppbevare rusmidler på skolens område, eller på andre undervisningsarenaer i skoletida. Elektroniske sigaretter er ikke tillatt.
Forbudet mot bruk av tobakk og/eller e-sigaretter gjelder i skoletida, uavhengig av sted.
j. ha med seg våpen eller gjenstander som er egnet til å skade, skremme eller true andre. Egne regler gjelder på skoler som i undervisningen bruker våpen og annet utstyr som kan medføre skade – jf § 8.
k. jukse eller forsøke å jukse på prøver eller innleveringer.
l. bruke skolens nettressurser til å laste ned, lese eller spre pornografisk, hatefullt eller annet ulovlig materiale.
m. bruke mobiltelefoner, PC-er og annet elektronisk utstyr på en slik måte at det virker forstyrrende på opplæringen eller krenkende overfor medmennesker.
Mobiltelefonen skal legges bort i starten av timen. Lærer kan unntaksvis gi elevene tillatelse til å bruke mobiltelefon i undervisningstiden. Av hensyn til lærings- og skolemiljøet kan skolen i særlige tilfeller begrense tilgangen på mobiltelefon også i pausene.
n. dele film eller bilder av ansatte eller medelever uten først å ha fått gyldig samtykke fra den eller de som er filmet eller avbildet
o. bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet, med mindre dette er nødvendig på grunn av pedagogiske, helsemessige, klimatiske eller sikkerhetsmessige forhold
Dette forbudet gjelder i undervisning, i vurderingssituasjoner og på turer og arrangement i regi av skolen.

Skolen vil som hovedregel politianmelde straffbare forhold.

§ 6 KONSEKVENSER AV BRUDD PÅ SKOLEREGLENE (ORDEN OG OPPFØRSEL)
Skolereglene gir grunnlag for vurdering i orden og oppførsel. Når en elev vurderes i orden og i oppførsel, skal det foretas en helhetlig vurdering av elevens overholdelse av skolereglene.
Ved karaktersetting for orden og oppførsel skal det normalt ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser. Unntaksvis kan dette likevel gjøres ved særlig klanderverdige eller grove enkelthendelser slik som f.eks. grov vold.

Ved brudd på skolereglene kan følgende reaksjoner i tillegg ilegges:

1) Inndragning av gjenstander som forstyrrer undervisningen eller som kan virke truende eller ødeleggende i skolemiljøet
• Inndragning vil si at skolen oppbevarer den aktuelle gjenstanden på en forsvarlig måte i inntil én skoledag.

2) Bortvisning
• Faglærer kan vise bort en elev fra en undervisningsøkt på inntil 2 klokketimer.
• Rektor kan vise bort en elev fra skolen i inntil fem dager.
• Fylkeskommunen kan vedta at en elev vises bort for resten av skoleåret

Ved bortvisning for mer enn to klokketimer skal det fattes enkeltvedtak med nødvendig klagerett for eleven. Før det fattes enkeltvedtak skal eleven, og elevens foresatte når eleven er umyndig, varsles og få anledning til å uttale seg innen en rimelig frist. Skolen skal også først vurdere om det er mulig å bruke andre og mer hensiktsmessige reaksjoner. Regler for saksbehandling, enkeltvedtak, rett til varsling, til å forklare seg og til å klage framgår av forvaltningsloven, opplæringsloven og forskrift til opplæringsloven.

3) Hjemsendelse/bortvisning fra skoletur
• Rektor kan fatte enkeltvedtak om bortvisning.

4) Skolebytte
• Dersom oppførselen til en elev går alvorlig ut over tryggheten eller læringen til en eller flere medelever, kan fylkeskommunen fatte enkeltvedtak om at eleven skal flyttes til en annen skole enn den eleven er tatt inn på. Skolebytte skal ikke skje dersom mindre inngripende tiltak vil kunne avhjelpe situasjonen.

5) Erstatningsansvar
• Elever eller foreldre/foresatte må regne med å bli gjort erstatningsansvarlige for hærverk eller andre ødeleggelser av skolens eiendeler/eiendom e.l., jf. skadeerstatningsloven. Det kan gjøres avtale med skolen om at eleven gis anledning til å utbedre skadene selv.

Reaksjonen på et regelbrudd må stå i et rimelig forhold til hvor alvorlig bruddet er.

§ 7 PROSEDYRE VED USIKKERHET OM ELEV HAR SLUTTET VED SKOLEN
Skolen skal gjøre hva den kan for å legge forholdene til rette for at eleven skal fullføre opplæringen.

Dersom det på tross av skolens tiltak oppstår usikkerhet om hvorvidt en elev har sluttet ved skolen, for eksempel på grunn av fraværet, skal skolen uten ugrunnet opphold sende et skriftlig forhåndsvarsel om at det vil fattes enkeltvedtak om tap av skoleplass til eleven og foresatte om eleven er under 18 år.

Dersom eleven (og foresatte til elever under 18 år) ikke har besvart henvendelsen innen en frist på 2 uker, skal eleven ansees som å ha sluttet, og en sluttmelding i form av enkeltvedtak skrives, med 3 ukers klageadgang. Dersom det ikke fremsettes klage innenfor klagefristen, bortfaller skoleplassen i henhold til enkeltvedtaket.

Eleven skrives ut fra skolen, og oppfølgingstjenesten får informasjon umiddelbart.

§ 8 EGNE REGLER FOR NN VIDEREGÅENDE SKOLE
Innenfor rammen av disse skolereglene kan skolene fastsette egne lokale regler.
Det kan for eksempel omhandle regler om egne lokaler, spesialrom og utstyr, samt for håndtering av våpen og annet utstyr som kan volde skade ved feil bruk.

Sist oppdatert 09.08.2024