Hvilke fag må du ha:

Har du et nivå I fremmedspråk på vitnemålet fra ungdomsskolen? Da fortsetter du med nivå II i samme språk hos oss, og avslutter faget etter Vg2. Tilbyr vi ikke nivå II i samme språk som du hadde på ungdomsskolen, bytter du til det språket vi tilbyr på nivå I. Det kan variere mellom spansk I eller tysk I. Du avslutter også da faget etter Vg2.
Har du ikke et 2. fremmedspråk fra ungdomsskolen får du tilbud om å starte på et nivå I språk. Det betyr at du må ha faget i tre år for å få godkjent vitnemål.
Av språk på nivå II tilbyr vi tysk II, fransk II og spansk II (med forbehold om elevenes fagvalg fra ungdomsskolen og sammensetning av søkere til Byåsen vgs).

Har du et annet morsmål enn norsk, engelsk, dansk og svensk kan du ta privatisteksamen i morsmålet ditt og erstatte 2. fremmedspråk med det når karakterene foreligger. Du må bestå både en muntlig og en skriftlig eksamen i ditt morsmål. Vi har et eget informasjonsmøte om dette etter skolestart.

På Vg3 kan du velge et nivå III-språk som fordypningsfag innen programområdet for språk/samfunnsfag/økonomi. Du kan velge mellom tysk III, fransk III eller spansk III. Normalt foregår denne undervisningen via Nettskolen i Trøndelag. Enkelte år tilbyr vi spansk III på skolen, forutsatt at mange nok elever da velger faget. Vi har studietur som målsetting for elevene på vg3 ved hjelp av internasjonale prosjektmidler fra Erasmus+ programmet. Nivå III-språk gir også et helt tilleggspoeng.

Matematikk er et obligatorisk fag både på Vg1 og Vg2 når du går medier og kommunikasjon. Når du starter på Vg1 må du velge mellom Matematikk 1T eller Matematikk 1P. I oppstarteukene kartlegger vi alle elevene i matematikk. Du vil da få råd og veiledning i forhold til hvilket fag du bør velge, dersom du er usikker.

I faget 1P lærer du grunnleggende matematikk, P står for praktisk. Du lærer å løse oppgaver som tar utgangspunkt i praktiske situasjoner fra dagliglivet og fra samfunns- og arbeidsliv. Tema i dette faget er blant annet tolking og bruk av formler, prosentregning, arealberegninger og matematisk modellering. Dette faget passer for deg som vet at du ikke ønsker å fordype deg i matematikk eller andre realfag senere.
Faget 1T er et mer teoretisk fag. Her lærer du å lage, bruke og utforske formler og likninger, tolke funksjoner, matematisk modellering og programmering. Dette faget passer for deg dersom du på Vg2 og Vg3:

• ønsker å velge matematikk som programfag

Matematikk er også et obligatorisk fag på Vg2. Her må du enten velge matematikk som et fellesfag (2P) eller som et programfag (S1 eller R1). Du har med andre ord tre matematikkfag å velge mellom. Du kan velge hvilket fag du ønsker, uavhengig av hvilket matematikkfag du hadde på Vg1.

Vi har derimot en sterk anbefaling: dersom du tenker å velge programfaget S1 eller R1, må du ha 1T fra Vg1. Dette er fordi steget fra 1P opp til programfagene S1 og R1 er veldig krevende, både i forhold til tempo i undervisninga og vanskegraden faglig sett.

Fellesfaget 2P har et omfang på 3 undervisningstimer i uka. Dette faget passer for deg som ønsker å avslutte matematikk etter Vg2, og vet at du ikke ønsker videre studier innenfor realfag eller økonomi. I dette faget lærer du mer om blant annet prosent, personlig økonomi og geometri knyttet til hverdagsliv.

Programfagene S1 og R1 har et omfang på 5 undervisningstimer i uka. Disse fagene passer for deg dersom du ønsker å studere innenfor realfag eller økonomi. S1 handler om å lære og å forstå bruken av matematikk i samfunnsfaglige og økonomiske sammenhenger. Tema du vil møte på her er blant annet funksjonslære og sannsynlighet. R1 handler om å lære og å forstå moderne bruk av matematikk i realfaglige og samfunnsfaglige sammenhenger. Her vil du blant annet lære mer om modellering, grenseverdier og funksjonslære.

Sist oppdatert 07.01.2022