Prosjekter på MK

I mediefagene jobber vi mest mulig praktisk og med reelle oppdrag fra eksterne oppdragsgivere. Vi erfarer at motivasjon og læringsutbytte øker når det lages produkter og løsninger som skal brukes av andre. Elevene engasjeres derfor i samfunnsaktuelle saker og prosjekter, og får mulighet til å lære på en aktiv måte - i og utenfor klasserommet.

TV- Aksjonen

MK - avdelingen har de siste tre årene samarbeidet med TV- Aksjonen i NRK om å lage promoteringsmateriell til årets TV-Aksjon. I år gikk pengene til PLAN Norge og deres arbeid for å forhindre barneekteskap. Temaet engasjerte vg3 elevene som til sammen lagde nærmere 30 produkter.

Du kan lese mer om årets aksjon, og se flere produkter her.

Kulturutveksling med Palestina

-støttet av Trøndelag fylkeskommune

I dette prosjektet ble elever på MK kjent med elever fra Ramallah gjennom besøk i Palestina og kommunikasjon på sosiale medier. Elevene i de to landene arbeidet med ulike oppgaver knyttet til blant annet historie, kultur og politikk.

Et spørsmål vi forsøkte å belyse i prosjektet var hvordan oppvekstsvilkår påvirker utviklingen av vår identitet. Konflikt er en integrert del av barndommen i Palestina. Hvordan kan man leve i konstant beredskap, og samtidig leve normale liv? I Norge vokser vi opp med konflikter som handler mer om hverdagslige ting. Kan våre problemer likestilles med deres? Hvilke hendelser i livet er med og former vår identitet, og hva har vi til felles som gjør oss til medborgere?

Elevene på medier og kommunikasjon plukket i etterkant ut, og bearbeidet et lite utvalg fra alt det materiale som ble produsert i den toårige i prosjektperioden. Dette resulterte i utstillingen «Nøkkelbarn» på Isak kultursenter.

Human Rights Lens

Vg1 elevene jobber i år med prosjektet Human Rights Lens i regi av Menneskerettighetsakademiet. Målet med prosjektet er at elevene får lære om menneskerettigheter og fotografi, samt reflektere over menneskerettslige situasjoner og dilemmaer i nærmiljøet.

Elevene skal «ut» i nærmiljøet for å fotografere eller skape fotoprosjekt om temaer de selv definerer som viktige. Temaer, dilemmaer og utfordringer må ha tilknytning til menneskerettigheter lokalt.

Workshop med Evgeniya Khoroltseva fra Menneskerettighetsakademiet.

Prosjektet skal til sist ende med en større utstilling i Trondheim.

Sist oppdatert 10.01.2022