Verdigrunnlag
Sammen om læring og utvikling
Verdal videregående skole skal kjennetegnes med en god opplæring og godt sosialt skolemiljø for elever og ansatte:
- Opplæringen skal preges av faglighet, læring og utvikling.
- Skolemiljøet skal preges av fellesskap, likeverd og mangfold.
Gjennom god ledelse i alle ledd og variert undervisning oppfyller vi samfunnsoppdraget og utvikler læringsmiljøet.
Faglig framgang
Vi vil ha fokus på tverrfaglig samarbeid og kontinuerlig kompetanseheving av ansatte.
I perioden skal vi arbeide kontinuerlig med vurderingspraksis og undervisningsvurdering, og utvikle en delingskultur for å gi en god opplæring.
Vår opplæring skal kjennetegnes med et aktivt internasjonalt engasjement og et tett samarbeid med lokalt næringsliv og offentlig virksomhet. Fokuset på entreprenørskap og utvikle entreprenørielle ferdigheter står sentralt i vår opplæring.
Bestå videregående opplæring
Vi skal ha tidlig innsats med fokus på identifisering, kartlegging og oppfølging.
Våre verktøy for å få elevene til å fullføre og bestå, er fortsatt satsing på elevtjenesten, tiltak for elever som står i fare for å ikke få vurdering, fraværsoppfølging, fokus på overganger og karriereveiledning.
Læringsmiljø
I vårt arbeid med klasseledelse og klassemiljøutvikling følger vi fem standarder for godt læringsmiljø:
- Vi starter arbeidsøkta med å være presis, forberedt og positiv
- Lærerne har en god innramming på timene med klare mål og tydelige avtaler
- Vi viser respekt for hverandre og har god arbeidsro
- Vi kommuniserer godt om metodevalg og organisasjonsformer
- Vi bidrar til at alle utvikler seg uansett faglig nivå
Vi bruker skolevandring som verktøy for å utvikle en god klasseledelse sammen med lærerne.
Vi skal utvikle et godt klasse- og skolemiljø i samarbeid med elevene/ elevrådet gjennom en egen modell med fellesaktiviteter.
Vi skal videreutvikle skole-hjemsamarbeidet slik at foreldrene/ foresatte kan bidra positivt til elevenes læring og utvikling.
Utvikling
Vi skal kontinuerlig arbeide med utviklingstrekk i samfunnet for å kunne fornye opplæringen til elevene. Vi vil ha et spesielt fokus på å utvikle digitale ferdigheter og kompetanse i fagene.
Vårt fokus på entreprenørskap på alle programområder, skal utvikle elevenes kompetanser og entreprenørielle ferdigheter til:
- Å kunne lære
- Å kunne kommunisere, samhandle og delta
- Å kunne utforske og skape