Karakterer og klagefrist

Offentliggjøring av standpunktkarakterer


Standpunktkarakterene offentliggjøres: fredag 23. mai. 

Du vil kunne se karakteren(e) dine i Visma for nettskolen.klikk her for å logge inn i Visma
Klagefrist for karakterer i standpunkt er 10, ti dager, fra kandidaten hadde mulighet til å gjøre seg kjent med karakteren.

Se lenger ned på denne siden for mer informasjon om klage på standpunkt og skjema for klage.

Informasjon om klage på fastsettelse av standpunktkarakter finner du på Statsforvalterens hjemmeside. Der finner du alt du trenger å vite om klage på standpunktkarakter. Se Statsforvalterens hjemmeside her. 

Hvordan kan du sende inn klage?

Fyll ut dette Word-skjemaet og send det på epost til: 

Før du leverer inn en klage bør du ha rådført deg med faglærer.
Årsaken til det er at du kan gå ned en karakter ved klage, og klager du på at du har fått karakteren 2, kan du få karakteren 1, og ikke bestått.

Fristen for å klage er 10 dager. Fristen regnes fra tidspunktet når meldinga om vedtaket er kommet fram til den som har klagerett, eller når den som har klagerett, burde ha gjort seg kjent med vedtaket. 

Når det gjelder karakter til skriftlig eksamen, vil klagesensur vurdere alle sider ved karakterfastsettingen. Hvis denne finner at karakteren er urimelig i forhold til eksamensprestasjon, settes det ny karakter. Ny karakter er endelig, og kan ikke påklages.

Hurtigklage våreksamen:
Avgangselever som søker opptak til høyere utdanning, og som ønsker klagen ferdigbehandlet snarest mulig, bør levere sin klage umiddelbart og senest innen hurtigklagefristen som kunngjøres på skolens hjemmeside.

Slik klager du:
Logg inn på Visma InSchool og gå til "Vurderinger." Derfra kan du klage på karakteren eller gjennomføringen, hvis du mener det har blitt gjort formelle feil.

Hva kan du klage på?

Du kan ikke klage på karakter i muntlig og muntlig-praktisk eksamen, men du kan klage på hvordan eksamenssituasjonen ble gjennomført.
Det vil for eksempel si dersom eleven/deltakeren ble forstyrret, avbrutt av alarm eller lignende.

Årsaken til dette er at klagenemnda ikke har noe dokumentasjon på elevens/deltakerens måloppnåelse.

Hva skjer når du har sendt klage?

Statsforvaltaren kan avvise klagen, stadfeste karakteren eller annullere karakteren. Dersom statsforvaltaren kommer fram til at formelle feil kan ha medvirket på karakteren, skal karakteren annulleres.

Elever og deltakere som får karakteren annullert, kan velge å gå opp til ny eksamen, jf. § 9-37. Om dee velger å gå opp på nytt i et trekkfag, skal faget trekkes på nytt. Privatister som ikkje har standpunktkarakter i faget, må gå opp til eksamen på nytt dersom de vil ha utstedt vitnemål.

Hvordan kan du klage?

Fyll ut dette Word-skjemaet og send det på epost til: 

Når elev/deltaker har fått IV eller 1 i standpunktkarakter, er faget ikke bestått.

Når elev/deltaker har fått IV, må elev/deltaker melde seg opp til eksamen som privatist. Dette kan skje 1.-15.9 eller 15.1-1.2.

Når elev/deltaker har fått 1, må elev/deltaker melde seg opp til eksamen innen 15. september. Dette skjer ved at elev leverer oppmeldingsskjema til skolen.

Hvis elev/deltaker ikke melder seg opp til eksamen, blir karakter strøket, og elev/deltaker må melde seg opp som privatist og betale eksamensavgift.

 

 

Sist oppdatert 05.05.2025