Konsekvenser ved juks og plagiat

Husk.jpg

Reaksjoner for juks og plagiat er knyttet til forskriften til opplæringslovens punkter om vurdering, ordensreglement for de videregående skolene, samt Utdanningsdirektoratets veiledninger om kildebruk. Presiseringene og de veiledende prosentrammene under skal gjøre det mer forutsigbart for elever og lærere ved å gi en enhetlig praksis.

Konsekvenser ved juks og plagiat, Røros videregående skole.

Juks og plagiat

Defenisjon

Reaksjon

Du har brukt ulovlige hjelpemidler

Bruk av ulovlige hjelpemidler (ut ifra oppgitte regler på den aktuelle vurderingssituasjonen)

  1. Atferdsanmerkning

 

  1. Varsel om fare for nedsatt atferdskaraker sendes av kontaktlærer. (For vg2 YF og vg3 ST sendes varsel om fare for nedsatt standpunktkarakter i atferd).

 

  1. Karakter IV settes normalt på arbeidet. Hvis det er en rimelig del egenprodusert innhold, kan denne delen av besvarelsen vurderes ut fra oppgaven som er gitt.

 

  1. Faglærer vurderer om du skal gjennomføre en ny vurderingssituasjon uten hjelpemiddel på kort varsel. 

Noen har løst oppgaven for deg.

Hele eller i praksis hele oppgavebesvarelsen er laget av en annen. Eksempel på dette kan være å hente en hel besvarelse på Studienett eller levere en oppgave som er løst av en annen elev.

  1. Atferdsanmerkning

 

  1. Varsel om fare for nedsatt atferdskarakter sendes av kontaktlærer. (For vg2 YF og vg3 ST sendes varsel om fare for nedsatt standpunktkarakter i atferd).

 

  1. Karakter IV settes normalt på arbeidet. Hvis det er en rimelig del egenprodusert innhold, kan denne delen av besvarelsen vurderes ut fra oppgaven som er gitt.

 

  1. Faglærer vurderer om du skal gjennomføre en ny vurderingssituasjon uten hjelpemiddel på kort varsel. 

Du har plagiert.

Deler av skriftlig eller praktisk arbeid er utgitt som eget når det i virkeligheten er kopiert direkte fra en annen kilde. Eksempel på dette kan være å lime inn eller parafrasere deler v kilder i egen besvarelse uten å kildeføre dette på korrkt måte.

  1. Kan føre til atferdsanmerkning hvis faglærer mener det er rimelig å forvente at eleven er kjent med regler for bruk av kilder.

 

  1. Oppgaven vurderes som delvis besvart, og faglærer vurderer det som tydelig kan gjenkjennes som elevens egenproduserte materiale ut fra oppgaven som er gitt.