Helse- og oppvekstfag
Du lærer
- om helsefremmende arbeid
- om livsstilsykdommer, skader og lidelser
- om barn og unges utvikling
- om kost, ernæring og hygiene
- om kommunikasjon og sosial kompetanse
Du bør være
- omsorgsfull og hensynsfull ovenfor mennesker
- flink til å kommunisere
- god til å samhandle med andre
Du kan bli
- helsefagarbeider, ambulansearbeider eller portør
- barne- og ungdomsarbeider
- apotektekniker, helsesekretær eller tannhelsesekretær
- hudpleier, fotterapeut eller ortopeditekniker
Arbeidssteder
- sykehus eller hjemmetjeneste
- barnehager eller skolefritidsordninger
- apotek, tannlege- eller legekontor
- fot- eller hudpleiesalonger
Her får du mer informasjon om programområdet Hudpleie:
Vi tilbyr disse programområdene
- Vg1 Helse- og oppvekstfag
- Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag
- Vg2 Helsearbeiderfag
- Vg2 Hudpleie
- Vg3 Hudpleier
Les mer på:
Du som velger helse- og oppvekstfag må bry deg om og kunne ta hensyn til andre mennesker. Du bør ha gode kommunikative evner og evne til samhandling for å kunne arbeid med mennesker i alle livssituasjoner. I flere yrker kreves det politiattest.
-
Første år
Vg1 Helse- og oppvekstfag
Helse- og oppvekstfag skal gjøre elevene skikket til å yte god service og ta medansvar for arbeidsmiljøet. Opplæringa i felles programfag skal utvikle kunnskapen og ferdighetene til elevene innenfor kommunikasjon og samhandling, og gi et grunnlag for arbeid med mennesker i alle livssituasjoner. Et mål med felles programfag er òg å medvirke til yrkesforståelse og yrkesstolthet, gjennom bevisstgjøring av egne holdninger og ferdigheter. Denne kompetansen vil kunne bli overført til andre livssituasjoner, og vil være et godt grunnlag for livslang læring.
-
Andre år
Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag
Opplæringen i programfagene skal gi elever og lærlinger grunnlag for å velge hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeidet med barn og unge i alderen 0–18 år. Opplæringen skal utvikle evnen til kommunikasjon i møte med barn, unge og foreldre, tilpasset kulturtilhørighet, funksjonsnivå og livssituasjon. Videre skal opplæringen utvikle relasjonsforståelse og evne til å tilrettelegge for brukermedvirkning.
Vg2 Helsearbeiderfag
Opplæringen i faget skal utvikle evne til å møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn i ulike livssituasjoner og med ulik evne og mulighet for kommunikasjon. Videre skal opplæringen bidra til å gjøre helsefagarbeideren skikket til å observere og bruke kunnskap om ulike sykdommer, skader og lidelser, og til å iverksette forebyggende og behandlende tiltak innen eget ansvars- og kompetanseområde. Opplæringen skal bidra til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med empati og evne til samhandling med mennesker med ulike hjelpebehov. Å kunne forklare betydningen av kommunikasjon og samhandling på tvers av tjenestene for å oppnå helhet og sammenheng i tilbudet til pasienter og brukere inngår også. Programfagene skal utvikle helsefagarbeidere som kan delta aktivt i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.
Vg2 Hudpleie
Opplæringen skal bidra til å utvikle praktiske ferdigheter i hud- og kroppspleie og kunnskap om apparater, produkter og ulike behandlingsmetoder. Videre skal opplæringen bidra til å utvikle evnen til god kommunikasjon, kundeveiledning og service, og å utvikle kompetanse for salg, markedsføring og drift av hudpleierelaterte bedrifter. Opplæringen skal fremme estetisk sans, kreativitet, sosiale ferdigheter og yrkesetisk forståelse. Gjennom opplæringen skal eleven utvikle evne til å arbeide selvstendig og samarbeide med andre.
-
Tredje år
Vg3 Hudpleier
Opplæringa i faget skal leggje vekt på planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeidsoppgåver i tråd med behova til brukarar og gjeldande regelverk. Vidare skal opplæringa vere praksisnær og heilskapleg og medverke til at den enkelte utviklar praktiske ferdigheiter og fagleg innsikt knytt til hudpleie.
Fullført og bestått opplæring fører fram til yrkeskompetanse. Yrkestittel er hudpleiar.
Veien videre
Utdanningsprogrammet fører fram til yrker hvor egne holdninger, kunnskaper om helsefremmende arbeid, livsstilssykdommer, arbeidsmiljø og kulturforskjeller er viktig, og hvor det stilles krav til helhetlig tenkning og tverrfaglig samarbeid.