Alternativ sluttkompetanse

Mange elever har behov for et tilrettelagt opplæringsløp med mindre omfattende eller andre mål enn det som beskrives i læreplanene. Disse elevene får sin egen individuelle opplæringsplan (IOP).
Hva er alternativ sluttkompetanse?
Sluttkompetanse på et lavere nivå er mindre omfattende enn full yrkes- eller studiekompetanse. Det innebærer at eleven ikke skal ha opplæring i alle kompetansemålene i læreplanen. Dersom man ikke får full yrkes- eller studiekompetanse etter videregående opplæring, får man et kompetansebevis som viser oppnådd kompetanse.
Sluttkompetanse på lavere nivå som mål kan velges ved skolestart eller senere i løpet. Dette kan også endres til mål om full kompetanse. Den videregående skolen hjelper med å vurdere, planlegge og tilrettelegge ved oppstart og underveis. Sluttkompetanse på lavere nivå forutsetter et vedtak om individuell tilrettelagt opplæring. Dette vedtaket bygger på en sakkyndig vurdering.
Alle skoler kan tilrettelegge for at elever kan ha individuelt tilrettelagt opplæring. Det kan velges kompetansemål fra læreplanene til de ulike utdanningsprogrammene, eller det kan planlegges med helt individuelle mål.
Hvilken sluttkompetanse?
Sluttkompetanse på lavere nivå kan deles i tre hovedgrupper med tanke på sluttkompetanse:
- Målene for opplæringen tar utgangspunkt i et større utvalg av kompetansemålene i læreplanen. Etter endt videregående opplæring kan man være kvalifisert for arbeid i det ordinære arbeidslivet.
- Målene for opplæringen tar utgangspunkt i både hverdags- og arbeidslivstrening. Etter endt videregående opplæring finnes det muligheter innen varig tilrettelagt arbeid.
- Målene for opplæringen tar utgangspunkt i hverdagslivstrening. Etter endt videregående opplæring vil det være naturlig med tilbud ved et dagsenter.
Inndelingen i hovedgrupper kan brukes som retningsgivende i planleggingen av opplæringstilbudet, men det er elevens individuelle behov som er førende.
Valg av utdanningsprogram
I søknaden må man velge blant de utdanningsprogrammene som finnes på skolen. De individuelle behovene blir fanget opp ved at det søkes etter bestemte paragrafer og gjennom informasjon i vedlegg til søknad. Dersom skolen tilbyr studiespesialisering, brukes denne koden ved søknad for de som kun skal ha helt egne mål.
Uavhengig av hvilket utdanningsprogram man setter opp i søknaden, vil det utarbeides individuelle mål for eleven i samarbeid med skolen.
Opplæring i bedrift
Innen yrkesfaglige utdanningsprogram deles vanligvis årene i opplæring mellom skole og bedrift. Hovedmodellen er to år i skole og to år i bedrift. Med planlagt sluttkompetanse på lavere nivå i bedrift er man lærekandidat, og får opplæring i deler av læreplanen. Dette må planlegges tidlig i skoleløpet, og det må foreligge avtaler mellom skolen, bedriften, søker og foresatte. Noen familier har selv kjennskap til aktuelle bedrifter, og mange videregående skoler har kontakt med ulike bedrifter.
Organisering av opplæringen
Opplæringen til elever med planlagt sluttkompetanse på lavere nivå kan organiseres på ulike måter, avhengig av den enkelte elevs tilretteleggingsbehov. Alle får utarbeidet en individuell opplæringsplan (IOP) som er basert på sakkyndig vurdering fra PPT og enkeltvedtak fattet av skolen.
Opplæringen kan gis i i ordinær klasse eller i mindre grupper. Den kan også gis i en kombinasjon av opplæring skole og bedrift.