Tilrettelagt

Tilrettelagt opplæring

Mære Landbruksskolen har lang erfaring i tilrettelegging av opplæring og undervisning. Vi har en allsidig arena som brukes til praktisk og teoretisk undervisning:

  • Ku-, gris- og saufjøs
  • Hest og stall
  • Gartneri
  • Kantina
  • Smådyr
  • Kroppsøving
  • Hund
  • Friluftsliv
  • Snekkerloft
  • Smie
  • Vaktmesteroppgaver
  • Opplæring innenfor forskjellige maskiner og redskap
  • Skogspleie
  • Anleggsgartner
  • Og mer

Elevene får en variert skolehverdag og en individuelt tilpasset timeplan ut fra interesse, motivasjon og forutsetninger. Mære tilbyr et trygt og godt skolemiljø.

Tilrettelagt opplæring:

Skolen skal tilpasse opplæringen for alle elever, lærlinger, lærekandidater og voksne. Tilpasset opplæring innebærer at elevene skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen uavhengig av forutsetninger, og at alle skal få utnyttet og utviklet evnene sine. Dette gjelder elever med mål om å få karakter i fag, og elever som vil ut i arbeid med et kompetansebevis. (uten karakter i fag)

Individuelt tilrettelagt opplæring:

Individuelt tilrettelagt opplæring kan handle om å jobbe med alternative kompetansemål, avvik fra kompetansemålene og/eller at opplæringen blir organisert på en annen måte.

Hverdagslivstrening:

Dette er et individuelt tilrettelagt opplæringstilbud for elever med sammensatte funksjonsnedsettelser eller lærevansker som krever tilrettelegging utover ordinær opplæring.
Elevens muligheter for medbestemmelse og evne til å kunne formidle egne behov vektlegges.
Vi har egen sideinngang, muligheter for å trekke seg tilbake, sanserom og andre tilrettelegginger, i tilfelle det er behov for det.

Tilrettelagt eller individuelt tilrettelagt undervisning på Mære:

Det vektlegges praktisk opplæring, med mål om å mestre et selvstendig og meningsfylt liv.
Opplæringen inkluderer praktiske fag innenfor naturbruk og landbruk, samt fellesfag på tilpasset nivå, med mål om å vedlikeholde og videreutvikle ferdigheter innen lesing, skriving og matematikk.
Det legges til rette for arbeidstrening og utprøving i de forskjellige praktiske avdelingene på skolen eller utenfor skolen.
Elevene tilhører en basisgruppe/klasse med egen kontaktlærer. Opplæringen foregår i grupper på 4-8 elever. Elevens behov og forutsetninger prioriteres i opplæringstilbudet.

Opplæringen rettes mot:

  • Utvikling av sosial kompetanse
  • Personlig hygiene og økonomi
  • Framtidig arbeid-, bo- og livssituasjon.
  • Utvikling av teoretiske- og praktiske ferdigheter
  • Selvstendighet

Trygghet og trivsel ligger til grunn for mestring, personlig utvikling og utvikling av praktiske- og teoretiske ferdigheter i et godt fellesskap.
Elevens timeplan settes sammen i samarbeid med eleven/foresatte, ut fra interesse, motivasjon og forutsetninger til eleven.
Alle elevene er en del av det store felleskapet gjennom forskjellige fellesaktiviteter i løpet av skoleåret.
Fagteamet består av spesialpedagoger, vernepleiere, sosionomer, faglærere, fagarbeidere, miljøterapeuter og miljøveiledere.
Individuelle opplæringsplaner, sakkyndig vurdering fra PPT, enkeltvedtak og samarbeid med foresatte ligger til grunn for opplæringen.

Etter gjennomført opplæring:

Eleven får et kompetansebevis og et kompetansebrev som dokumenterer hva eleven har lært. Etter videregående opplæring kan eleven søke jobb i:
• En varig tilrettelagt arbeidsplass.
• Varig tilrettelagt arbeidsplass i ordinær bedrift
• Sysselsetting ved et dagsenter i kommunen
Hvis eleven har forutsetninger for å gå videre som lærekandidat, kan det tilrettelegges for dette.

Lærekandidat:

For deg som ønsker en praktisk vei inn i arbeidslivet uten å ta fullt fagbrev.
Ordningen kan passe blant annet for personer med ulike funksjonsnedsettelser som lærevansker, kognitive utfordringer, utviklingshemming, sansetap, psykiske helseutfordringer eller er i en livssituasjon som gjør det vanskelig å følge et ordinært løp mot fag- eller svennebrev. Det er ikke krav om å ha en medisinsk vurdering eller diagnose for å bli lærekandidat.
En lærekandidat følger en tilpasset opplæringsplan, som er en egen plan for opplæringen.
Opplæringen skal føre til størst mulig grad av tilknytning til ordinært arbeidsliv.
Lærekandidater vil fortsatt ha rett til å oppnå studie- eller yrkeskompetanse etter avlagt kompetanseprøve.
Lærekandidatordningen kan dermed utgjøre et steg på veien mot fag- eller svennebrev. Hvis forutsetningene endrer seg, kan opplæringskontrakten gjøres om til lærekontrakt med fag- eller svenneprøve som mål. Det finnes flere tilpassede opplæringsløp som gir mulighet for fag- eller svennebrev, avhengig av kandidatens bakgrunn, behov og mål.

Praksiskandidatordningen

Praksiskandidatordningen er en dokumentasjonsordning for personer som har lang og allsidig yrkespraksis. Det gis ikke opplæring gjennom ordningen, men ordningen gir en rett til å melde seg opp til fag- eller svenneprøve for de som ikke har fått opplæring i skole eller bedrift. Du kan lese mer om praksiskandidatordningen her:

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/veileder-om-praksiskandidatordningen/