Reglement for skoleutvalg

Vedtatt av Fylkestinget juni 2024 (FT sak 75/24)

Reglement for skoleutvalg ved fylkeskommunale videregående skoler i Trøndelag

1 Lovbestemmelser

1.1 Skoledemokratiet

Opplæringsloven § 10- 4 sier følgende om skoledemokratiet:

Skolen skal sørgje for at elevane og foreldra får vere med på å planleggje, gjennomføre og vurdere verksemda til skolen, mellom  anna arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringa og fastsetjinga av skolereglar. Elevane skal ikkje delta i behandlinga  av saker som er omfatta av lovfesta teieplikt. (…)

1.2 Organisering av skoledemokratiet

Opplæringsloven § 10-5 beskriver organisering av skoledemokratiet slik:

Kvar (…) vidaregåande skole skal ha eit elevråd som er valt av elevane ved skolen. Elevane kan velje å organisere seg på ein annan måte. (…) fylkeskommunen skal sørgje for at det blir fastsett kva for andre brukarorgan skolane skal ha.

(…) elevane skal vere representerte i organ ved vidaregåande skolar. Representantar for elevane i den vidaregåande opplæringa har møte- og talerett i fylkeskommunale nemnder på same måten som dei tilsette har etter kommuneloven § 13-4.

2 Oppgaver

2.1 Lovbestemte oppgaver for skoledemokratiet

Det vises til Opplæringsloven § 10-4, jf. pkt. 1.1 over.

2.2 Tilleggsfunksjoner for skoleutvalg innenfor Trøndelag fylkeskommune

I tillegg til myndighet gitt i Opplæringsloven (jf. pkt 1.1 over), tillegges skoleutvalgene ved de fylkeskommunale videregående skolene i Trøndelag en regionalpolitisk rådgivningsfunksjon.

Skoleutvalgene skal som regionalpolitisk rådgivningsorgan gi fylkeskommunale styringsorganer (jf. pkt. 5) råd og innspill, som bidrar til at skolene til enhver tid kan oppfylle sine målsettinger.

I tillegg til ovennevnte rådgivningsfunksjoner, kan Fylkestinget delegere formell beslutningsmyndighet til et skoleutvalg, i enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning.

3 Sammensetning og oppnevning

Skoleutvalget ved hver av Trøndelag fylkeskommunes videregående skoler skal ha følgende sammensetning:

Representant

Antall

Oppnevnes av

Skolens rektor

1

Fast representant

Representant for de ansatte

2

Ansatte ved skolen

Elevrepresentanter

2

Elevene ved skolen

Representanter for det lokale samfunnsliv (arbeidsliv, næringsliv, kulturliv)

2

Skolen

Representant for det lokale politiske system

1

Kommunestyret/bystyret

Representant for fylkestinget

1

Fylkestinget

Foreldrerepresentant fra vg1 (sitter t.o.m. høsten vg2, totalt i 1,5 år)

1

Foreldre ved skolen i samarbeid med skolen

 

Det velges personlige varamedlemmer for de eksterne medlemmene og for foreldrerepresentanten.

Det er mulig å ha flere medlemmer ut fra den enkelte skoles behov. Ved stemmelikhet har utvalgets leder dobbeltstemme.

3.1 Felles skoleutvalg for to eller flere skoler

To eller flere videregående skoler kan etablere et felles skoleutvalg. Reglene om sammensetning skal gjelde også for et felles skoleutvalg, men en viss tilpasning kan gjøres med tanke på å unngå at utvalget skal bli for stort. Følgende krav må oppfylles: Rektorene ved hver skole skal være med, det skal være 2 elevrepresentanter og 1 foreldrerepresentant fra hver skole og det skal være minst 1 representant for de ansatte fra hver skole. Fylkestinget avgjør søknader om etablering av felles skoleutvalg.

4 Saksbehandling og arbeidsmåte

Skoleutvalget skal gjennomføre minst to møter hvert år. Det skal vedtas en møteplan for et halvt år om gangen.

Møtene skal i nødvendig grad forberedes gjennom saksutredning/notat e.l. og annen dokumentasjon i tilknytning til den enkelte sak.

Møteinnkalling skal sendes ut i god tid, og innkallingen skal være vedlagt utkast til dagsorden samt saksutredning/dokumentasjon til den enkelte sak. Også andre temaer enn oppsatte saker skal drøftes, dersom ett av medlemmene krever det.

Det skal skrives fortløpende protokoll, som bl.a. viser synspunkter og konklusjon i den enkelte sak.  Protokollen sendes ut i forkant av og refereres i det etterfølgende møtet.

5 Rapportering

Kopi av skoleutvalgets protokoll oversendes følgende fylkeskommunalt styringsorgan:

  • Hovedutvalg for utdanning

Regionalpolitiske synspunkter fra skoleutvalgenes protokoller refereres fortløpende i hovedutvalgets møter.

Ovennevnte fylkeskommunale organ og skolen ved rektor har ansvar for iverksettelse av eventuelle tiltak i tilknytning til råd og innspill fra skoleutvalgene. Hovedutvalget fremmer i nødvendig grad videre rapportering til fylkestinget.

6 Sekretariat

Skolens rektor er sekretariat for skoleutvalget ved sin skole.

7 Saker som bør behandles

Kategorier

Eksempler på saker/oppgaver

1. Overordnet planlegging

-    visjoner og strategier

-    strategiplan for TRFK

-    framtidsplanlegging

-    skolebruksplanen

-    skolens omdømme

2.  Skolen som regional og lokal utviklingsaktør

-    skolens rolle i regionen som bidragsyter til arbeidet med regional utvikling

-    markedsføring av skolens opplæringstilbud i samarbeid med bransjer og opplæringskontor

-    skolens deltagelse i et samarbeid om desentralisert høyskole- og universitetstilbud

-    vurdering av skolens tilbudsprofil i forhold til lokalmiljøet og endring i skolens tilbudsstruktur på et tidlig tidspunkt i prosessen

-    planer for samarbeid med lokalt arbeids- og samfunnsliv

-    formidling av signaler til politiske miljøer lokalt, regionalt og nasjonalt

3.  Opplæringens innhold

-    tiltak for bedre gjennomføring/mindre frafall

-    bidrag til arbeidet med å styrke elevmedvirkningen

-    bidrag til at skolen benytter lokalmiljøet i opplæringen i større grad

-    lokale tillegg til forskrift om skoleregler

4.  Økonomi og bygninger

-     ressursfordelingsmodellen

-     ressursbruk (herunder bla budsjett og regnskap)

-     fysiske forhold

5.  Resultat

-    årsrapporten

-    brukerundersøkelser, elevundersøkelser, ansatteundersøkelser/kvalitetsutvikling

-    skolens resultater sett opp mot skolens og TRFK’s målsetninger

-    Vurdering av skolens profil sett i sammenheng med TRFKs utviklingsmål knyttet til kvalitet i opplæringen

6. Skolemiljøet

-    Opplæringsloven kapittel 12

-    brukerundersøkelser

-    elevenes psykososiale og fysiske læringsmiljø

-    HMS-problematikk

-    pedagogisk plattform

-    årlig evaluering av skolens handlingsplan mot mobbing

 

For øvrig kan skoleutvalget behandle alle saker som gjelder skolen og som rektor eller andre medlemmer av utvalget finner det naturlig å behandle.

Sist oppdatert 24.09.2024