Tar i bruk HelsaMi i massevaksinering av ungdom

helsami_vaksine_2023.jpg

To årskull i Trondheim kommune tilbys nå gratis vaksine mot smittsom hjernehinnebetennelse. Med en heldigital løsning gjennom appen HelsaMi håper kommunen at flere ungdommer bestiller time, vaksinerer seg og beskytter både seg selv og andre mot den alvorlige sykdommen.

For tredje år på rad samarbeider Trondheim kommune med Trøndelag fylkeskommune for å få flest mulig til å ta vaksinen mot smittsom hjernehinnebetennelse.

- Sykdommen skyldes meningokokkbakterier. Vi vet at ungdommer oftere har disse bakteriene i halsen enn andre - uten at de merker det selv, men likevel kan de smitte andre. En kombinasjon av tett kontakt med andre ungdommer, festing og lite søvn gjør ungdommer mer mottakelig for smitte og er mer utsatt for å utvikle alvorlig sykdom. Vi oppfordrer ungdom som går vg2 og vg3 til å bestille time og ta vaksinen. Det er enkelt og gratis, sier helsesykepleier Kari Kirkvoll i Trondheim kommune.

Tilbudet gjelder elever som går på vg2, vg3 og vg4 i Trondheim kommune. Tilbudet gjelder også ungdom født 2004 og 2005 som er folkeregistrert i Trondheim, men som ikke går på videregående skole.

Booke time til vaksinasjon i HelsaMi

For å booke time til vaksinasjon må ungdommen ha tilgang til pasientportalen HelsaMi.

• Last ned HelsaMi appen eventuelt logg inn på web-applikasjon
  • Logg inn i HelsaMi med BankID
  • Bestill time for vaksinasjon

Hvis du ikke får logget deg inn i HelsaMi, kan du benytte gjestebooking via Trondheim kommune sine nettsider.

trondheim.kommune.no/hjernehinnebetennelse

Noen korte spørsmål hindrer bomtur

Inne i HelsaMi finnes det en egen knapp som heter "Vaksine mot smittsom hjernehinnebetennelse." Ved å svare på noen få og korte spørsmål kan kommunen sile ut dem som av ulike grunner ikke bør ta vaksinen. Det hindrer bomtur samtidig som kommunen kan jobbe mer effektivt.

- De som har tatt vaksinen de siste 5 årene trenger ikke ny vaksine nå. Vi anbefaler ikke vaksine for kvinner som er gravide, og har du feber over 38 grader skal du vente med å bestille time til du er feberfri, sier Kari Kirkvoll.

Får gyldig fravær fra skolen

Trondheim kommune håper at den heldigitale løsningen med bruk av HelseMi for timebestilling fører til at flere ungdommer vaksinerer seg enn tidligere år. I 2022 nådde kommunen 1200, men i år er målet at 1800 fra de to årskullene som vaksinerer seg mot smittsom hjernehinnebetennelse. Elever som bestiller time får gyldig fravær fra skolen. Be om bekreftelse når du møter til vaksinasjon.

Håper ny løsning kan inspirere andre kommuner

For Trondheim kommune er ny digital løsning for massevaksinering ved hjelp av HelsaMi en pilot som de vil bruke på flere områder etter hvert som kommunen får mer erfaring med mulighetene for samhandling med innbyggerne som ligger i HelsaMi. Erfaringene deler de gjerne med andre kommuner som enten har tatt i bruk eller planlegger å ta i bruk Helseplattformen, og dermed innbyggerportalen HelsaMi.

Helsesykepleier Kari Kirkvoll minner til slutt om hva det er lurt å passe på for å unngå sykdom eller å smitte andre – i tillegg til å ta vaksine:

Unngå å dele flasker og glass med andre, få nok søvn og hvile, unngå for mye alkohol, røyk og snus og unngå å kline med mange personer.

Fyllesyke, utmattelse og smittsom hjernehinnebetennelse kan likne på hverandre. Pass på hverandre og ta kontakt med helsepersonell dersom du tror noen av vennene dine kan være syke, særlig hvis de er «sløve» (har nedsatt bevissthet) eller har feber.

Nyttige lenker med mer informasjon

FHI

Informasjonsark - smittsom hjernehinnebetennelse