Håndball

Uttakskriterier

Det er utarbeidet spesifikke kriterier for skolens åtte idretter for innvilgelse av 4-årig løp på idrettsfag. De ulike kriteriene tar utgangspunkt i talentveileder utarbeidet av Olympiatoppen.

Kriteriene legger vekt på utøverens gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje. Gjennomføringsevne vil bli vektlagt 70% og 30% vekting for de kategoriene som gjelder gjennomføringsvilje.

Når det gjelder gjennomføringsevnen vil ferdigheter og idrettslig nivå vektlegges (påkrevd vedlegg av resultat oppnådd siste året og/eller attest fra trener på krets/regionnivå). Dette er idrettsspesifikt og beskrives under kriteriene i hver idrett. Vurdering av gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje i programfagene toppidrett 1 og aktivitetslære 1 vil også inngå i vurderingen av søknaden. Skolen vil vektlegge at skolereglementet blir fulgt og at eleven viser god orden og oppførsel. I forbindelse med gjennomføringsvilje vil motivasjon, holdninger og mentalitet bli vektlagt. Det vil bli tatt en helhetsvurdering av den enkelte elev på bakgrunn av gjeldende kriterier.

Gjennomføringsevne (70%):

- Idrettslig nivå (divisjon, RLM, LK/LM)
- Fysiske forutsetninger/tester (spenst, hurtighet, styrke, utholdenhet, kasthastighet)
- Genetiske forutsetninger (kroppssammensetning, muskelsammensetning)
- Tåler trening over tid (forventet utvikling, skadehistorikk)
- Tekniske og taktiske ferdigheter ut fra nivå 4 i Utviklingstrappa til Norges håndballforbund:
- Tekniske ferdigheter: Teknikker beherskes med høyere fart, kraft og presisjon i spill og motspill.
- Taktiske ferdigheter: Bruk av ulike formasjoner i forsvar og angrep. Kunne bruke de individuelle ferdighetene i det «ferdige» spillet. Roller og samarbeid i spillets ulike faser.
- Tekniske og taktiske ferdigheter for målvakt på nivå 4

Gjennomføringsvilje (30%):

Motivasjon og ønske om utvikling:

- Vilje til å drømme og sette høye, men realistiske mål.
- Vilje og lyst til å bli den beste.
- Vilje til å konkurrere, både mot seg selv og andre.
- Vilje til å trene mye og tåle smerter, både fysisk og psykisk.

Måles gjennom observasjon av utøverens utviklingsarbeid – teknisk, fysisk og taktisk, samtaler og innleveringer.

Holdninger:

- Tilstedeværelse på trening- oppmøte, fokus og bidrag i gruppa.

Måles gjennom observasjon av utøverens utviklingsarbeid og samtaler. Praktisere fair play, vilje til å forstå og bidra sammen med andre, glede seg over egen og andres fremgang, og vilje til å søke ny kompetanse. Gode holdninger innebærer også å være en rollemodell både i skole og idrett.

Mentalitet:

- Læringsvilje og evne til å prioritere – vilje til å gjøre nødvendige valg i forhold til mål. Evne til å prioritere vil ikke være oppfylt om en utelukkende nedprioriterer skole til fordel for idretten, men heller om man foretar proaktive valg for å skape en god balanse.

Måles gjennom observasjon av utøverens selvstendighet og ansvarsbevissthet i eget utviklingsarbeid og samtaler.

Håndball jenter - Søknadsskjema 4-årig utdanningsløp på idrettsfag

Klasse
Idrett

Håndball gutter - Søknadsskjema 4-årig utdanningsløp på idrettsfag

Klasse
Idrett
Sist oppdatert 24.01.2025